آرشیو شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۱
ایران
۱۵

ساخت بالابر درخت خرما در بم

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: برای اولین بار در این استان یک دستگاه بالابر ویژه درختان نخل با اعتبار300 میلیون ریال در شهرستان بم ساخته شد.

محمدجواد عبدالکریمی در گفت وگو با ایرنا افزود: این دستگاه بالابر درختان نخل به وسیله بخش خصوصی ساخته شده و به گفته سازنده آن 300 میلیون ریال هزینه در بر داشته که در صورت تولید انبوه، قیمت تمام شده آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به ارتفاع بلند درختان خرما خاطرنشان کرد: از آنجا که برداشت خرما کاری دشوار و نسبتا خطرناک است این دستگاه می تواند تا حد قابل توجهی هرس کردن درخت و همچنین چیدن خرما را آسان کند. وی خاطرنشان کرد: این دستگاه تا ارتفاع 12 متر و دور تا دور درخت را پوشش می دهد و به کشاورز این امکان را می دهد که به تمام قسمت های درخت براحتی دسترسی داشته باشد.

عبدالکریمی افزود: تاکنون امکان چیدن خرما در تاریکی شب برای کشاورزان مقدور نبود اما با ساخت این دستگاه می توان در شب هم کار برداشت خرما را انجام داد و با توجه به گرمای مناطق شرق استان چیدن خرما در شب ضایعات کمتری را به همراه خواهد داشت و صرفه اقتصادی بیشتری نیز برای کشاورز به دنبال دارد.