آرشیو چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۷۵
اقتصاد
۴

گزارش مرکز آمار از افزایش ضریب جینی

مرکز آمار، ضریب جینی سال 1395 را 39/0 اعلام کرد که بالاترین رقم ضریب جینی در شش سال اخیر محسوب می شود.

ضریب جینی از شاخص های سنجش نابرابری درآمد جامعه است. ضریب جینی عددی بین صفر و یک است که در آن صفر به معنی توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع است.

ضریب جینی با اجرای هدفمندی یارانه ها از ابتدای زمستان سال 1389 روند نزولی پیدا کرد که در نتیجه تاثیر این طرح در افزایش قدرت خرید اقشار کم درآمد و متوسط جامعه بود.

قدرت خرید اقشار ضعیف و متوسط جامعه با دریافت یارانه نقدی، به طور نسبی افزایش یافت که این مساله موجب کاهش فاصله طبقاتی در کشور شد.

روند نزولی ضریب جینی تا پایان سال 1392 ادامه داشت، اما از سال 1393 روند آن برعکس شد و فاصله طبقاتی مجددا افزایش یافت و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.

علت افزایش فاصله طبقاتی را باید در سیاست های اقتصادی اخیر جستجو کرد. در این دولت، قیمت حامل های انرژی در چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها دو بار افزایش پیدا کرد، اما مبلغ یارانه نقدی مردم، بیشتر نشد.

این مساله موجب کاهش قدرت خرید اقشار ضعیف و متوسط کشور شد. بر این اساس، می توان گفت، پولدارها پولدارتر و فقرا فقیرتر شدند. ضمن آن که قیمت مواد غذایی در سال های اخیر روند افزایشی داشته و موجب تضعیف بیشتر قدرت خرید مردم شده است.

نکته دیگر درباره روند افزایشی ضریب جینی، بی تاثیری برجام بر این شاخص است. آمارها نشان می دهد اجرای برجام نتوانسته موجب بهبود توزیع درآمد در کشور شود.