آرشیو سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۶۰
دانش و پژوهش
۷

برای نخستین بار، مرتفع ترین شهر ایران به روش سی ان جی گازدار شد

برای نخستین بار در ایران، شهر کوهستانی رینه لاریجان آمل با 1250 خانوار به عنوان مرتفع ترین شهر ایران در پای قله دماوند به روش «CNG» گازرسانی شد.

ساری- خبرنگار کیهان: به گزارش روابط عمومی شرکت گاز مازندران «محمود آستانه» مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی در مراسم بهره برداری پروژه گازرسانی به شهر رینه گفت: گازرسانی به حدود 700 روستای استان مازندران با صرف یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که با بهره برداری از این خط انتقال وابستگی ایران به کشور ترکمنستان برای همیشه قطع شد، افزود: با فرا رسیدن فصل سرما سه استان شمالی کشور با کمبود گاز مواجه نخواهند شد.

وی با تاکید بر کاهش تعرفه قبوض گاز شهر رینه تصریح کرد: مبنای تعیین تعرفه قبوض براساس اعلام سازمان هواشناسی استان مازندران است که در صورت تایید سردسیری بودن این منطقه، تعرفه قبوض آن تغییر خواهد کرد.

در ادامه مدیر عامل شرکت گاز استان مازندران در این مراسم گفت: برای گازرسانی به بخش لاریجان 22 هزار اشتراک پیش بینی شده و عملیات لوله گذاری هم اکنون در بسیاری از مناطق این بخش در حال اجرا است و پیمانکاران مشغول به کار هستند و دو روستا با اشتراک 250 خانوار نیز به شهر رینه اضافه می شود.

محمد اسماعیل ابراهیم زاده با بیان اینکه هزینه مصرف سوخت این نوع گاز همانند گاز طبیعی است، افزود: این طرح برای شهر کوهستانی کجور و پول در نوشهر نیز در حال اجرا است.

در ادامه «عزت اله یوسفیان ملا» نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در تمام مناطق دشت و جلگه هزینه هر انشعاب سه میلیون تومان است افزود: در منطقه کوهستانی لاریجان هر انشعاب 27 میلیون تومان هزینه داشته است.

وی افزود: از وزارت نفت سه سال قبل مجوز گازرسانی به بخش لاریجان اخذ شد ولی به دلیل هزینه زیاد این طرح از دستور کار خارج شده است.

یوسفیان ملا با بیان اینکه مردم شهرستان گیلاوند برای اجرای خط انتقال از دماوند به امامزاده هاشم یک سری مشکلاتی را ایجاد کردند و از دیوان عدالت اداری دستور توقف عملیات گازرسانی را به لاریجان گرفتند، افزود: پس از 24 ساعت این حکم در دیوان عدالت اداری لغو شد و پروژه ادامه یافت.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که دمای منطقه لاریجان تا 30 درجه زیر صفر می رسد خواستار محاسبه هزینه مصرفی گاز با تعرفه مناطق سردسیری شد.