آرشیو یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۱۶
فرهنگ: ادبیات و هنر
۸

نامه انتقادی خوشنویسان به وزیر ارشاد

معاونی که به خودش درجه هنری داده است!

چند ماه می شود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونش را در امور هنری منصوب کرده و سید محمدمجتبی حسینی این مسئولیت را برعهده گرفته است. براساس نامه ای که جمعی از خوشنویسان و فعالان موسسات و انجمن های هنری به وزیر نوشته اند، او به سه دلیل و از همه مهمتر به این دلیل که به خودش درجه هنری داده، شایستگی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ندارد.

در نامه خوشنویسان و فعالان هنری، انتصاب حسینی شتابزده و بدون مشورت با اهالی و انجمن های هنری توصیف شده و درجه هنری این معاون تازه منصوب شده زیر سوال رفته است. در این نامه ذکر شده که حسینی بدون داشتن شرایط هنری و بدون طی کردن مراحل قانونی و ضوابط حقوقی و عدم ارسال پرونده به شورای فنی که منصوب خودش بوده، نام خود را در فهرست هنرمندانی قرار داده که شایسته درجه هنری بوده اند.براساس توضیحات نویسندگان این نامه، از نظر قانونی هر هنرمندی که دارای شیوه و سبک و امتیازات و رتبه ملی و بین المللی یا تالیفات فراوان باشد، ده ها نمایشگاه داخلی و بین المللی برگزار کرده، مراحل قانونی را پشت سر گذاشته و از بیست و اندکی کمیته فنی گذر کرده باشد، در صورت تایید خبرگان هر رشته مفتخر به درجه یک هنری می شود و این اتفاقی است که درباره سید محمد مجتبی حسینی رخ نداده است.

این نکته هم مطرح شده که در حالی حسینی خودش را شایسته نشان درجه یک هنری دانسته که بسیاری از اساتید و هنرمندان حائز شرایط به خاطر باندبازی و نگاه خاص او از امتیازات عادلانه محروم می شوند.

امضا کنندگان نامه از صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته اند که در این زمینه نظر اساتید هنری و شکسته نویسانی چون استاد کابلی را جویا شود و از آنجا که حسینی رئیس شورای ارزشیابی هنری است، مدارک و صلاحیت لازم را ندارد و بدون طی مراحل قانونی و تشکیل پرونده برای خود درجه یک هنری صادر کرده، به منظور نظارت و بررسی وارد عمل شود.