آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۶
جهان
۵
اروپا

تنش در مناطق مرزی کوزوو با صربستان برای سومین روز متوالی ادامه یافت

برافروخته شدن آتش نبردی جدید در شرق اروپا

فائزه سادات یوسفی

در پی تشدید تنش ها بین کوزوو و صربستان، «الکساندر ووجیچ» رئیس جمهور صربستان، ارتش خود را در حالت آماده باش قرار داد و از آنها خواست نیروهای خود را در مرز کوزوو و متوهیا مستقر کنند.

رویترز گزارش داد: تنش ها از روز جمعه آغاز شد؛ زمانی که پلیس کوزوو و معترضان صرب تبار مخالف شهرداران آلبانیایی تبار در شمال این کشور وارد درگیری شدیدی شدند. به گزارش رسانه های گروهی محلی، صرب های ساکن شمال کوزوو در اعتراض به استقرار نیروهای امنیتی مقابل ساختمان شهرداری زوچان، 2 خودروی پلیس را به آتش کشیدند و پلیس با نارنجک های شوکر و گاز اشک آور به معترضان پاسخ داد. برخی منابع هم ذکر کرده اند از منطقه صدای شلیک اسلحه شنیده شده است.

ایگور سیمیچ، نایب رئیس فهرست صرب، بزرگ ترین حزب صرب که منافع جمعیت صرب کوزوو و متوهیا را نمایندگی می کند، اعلام داشت:«مراسم تحلیف اردن آتیچ، آلبانیایی اهل کوزوو که در 23 آوریل به عنوان رئیس شهرداری کوسووسکا میتروویکای شمالی انتخاب شد، نمادی از اشغال این منطقه بود.» در مقابل، آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو از اقدامات پلیس در شهرداری های جدید در روز گذشته دفاع کرد.

تاس در گزارش خود به نقل از رئیس جمهور صربستان که بلوک غرب را متهم به وقوع چنین اتفاقی کرده، تاکید نموده است:«آنها منتظر روزی بودند که بسیاری از مردان از شمال کوزوو و متوهیا به بلگراد بروند و به ساختمان های شهرداری حمله کنند. نمایندگان بریتانیا، آلمان، ایتالیا، ایالات متحده و فرانسه این را محکوم می کنند اما در واقع به آلبانیایی ها اجازه دادند این کار را انجام دهند.»

صرب های منطقه شمالی کوزوو، استقلال کوزوو از صربستان در سال 2008 را نمی پذیرند و همچنان خود را متعلق به صربستان می دانند. بر خلاف اینکه 90 درصد از جمعیت کوزوو را آلبانیایی ها تشکیل می دهند اما در ترکیب جمعیت شمال کوزوو، صرب ها غلبه دارند. امریکا و بسیاری از قدرت های غربی، استقلال کوزوو را به رسمیت شناختند، اما صربستان، روسیه و چین استقلال کوزوو را نپذیرفتند.

موضع روسیه و هشدارهای ناتو و اتحادیه اروپا

در پس این تنش ها ناتو از کوزوو خواست تنش ها با صربستان را کاهش دهد. به گزارش آناتولی، اوآنا لونسکو، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت:«ما از نهادها در کوزوو می خواهیم فورا تنش زدایی کنند، همچنین طرف ها را به حل اختلاف از طریق مذاکره فرا می خوانیم.» اتحادیه اروپا نیز به طور جداگانه این درگیری ها را بشدت محکوم کرد.

رئیس جمهور صربستان نیز از مقامات ناتو خواست اقدامات فوری برای پایان دادن به خشونت علیه جمعیت صرب کوزوو انجام دهند. نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو در بیانیه منتشره اعلام کردند:«وضعیت در شمال کوزوو به دقت پیگیری می شود و تمام اقدامات یکجانبه که می تواند منجر به افزایش تنش شود، محکوم شده است.»در همین حال روسیه؛ امریکا و اتحادیه اروپا را به تشدید تنش ها در بالکان متهم کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اظهار داشت:«ما قاطعانه گام های تحریک آمیز پریشتینا (پایتخت کوزوو) که وضعیت را به مرحله بحران نزدیک کرده است و امنیت کل منطقه بالکان را تهدید می کند، محکوم می کنیم.»

شروع جنگ جدید؟

با توجه به بحران های موجود ناشی از جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا و نیز روسیه شروع تنش جدیدی را که می تواند به سمت جنگی تمام عیار مانند دهه های گذشته برود مضر می دانند و خواستار تنش زدایی در این منطقه هستند.در حال حاضر خصومت های باقی مانده از قبل به راحتی می تواند با کوچک ترین جرقه ای به آتش نبردی جدید مبدل شود. از این رو شروع یک بحران ضدامنیتی جدید، هم برای اروپا و هم برای روسیه نه تنها قابل کنترل نیست بلکه می تواند با الحاق به جنگ اوکراین معضل پیچیده ای را محقق کند.از گفته رئیس جمهور صربستان مبنی بر چراغ سبز اتحادیه اروپا برای تنش در شمال کوزوو و افزایش تظاهرات در داخل این کشور، می توان چنین برداشت کرد که این اتحادیه سعی دارد با وارد کردن فشار مضاعف به صربستان آن را به طور کامل در راستای سیاست های ضد روسی خود قرار دهد.

برخی کارشناسان عقیده دارند اغلب جمعیت صرب ها مانند میخی هستند که بقایای نفوذ روسیه در بالکان را نگه می دارند و از این رو ناآرامی در صربستان را مرتبط به آن می دانند.

اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم ها بر روسیه فشار زیادی بر صربستان اعمال کرد اما رئیس جمهور صربستان در اظهاراتی گفت تحریم روسیه هزینه بسیاری برای صربستان به همراه دارد ولی این کشور در جهت سیاست های اتحادیه اروپا حرکت می کند.

او اخیرا بعد از تشدید فشارها بر صربستان گفته بود:«تداوم جنگ (جنگ در اوکراین) فشارها را بر بلگراد از حیث روابط با روسیه دو یا سه برابر افزایش خواهد داد، هرچند تاکنون هم این فشارها بسیار شدید بوده است.» وی در ادامه بیان داشت: صربستان عضو ائتلاف نظامی ناتو نخواهد شد و موضع خنثای خود را در این رابطه حفظ خواهد کرد، اما از طرفی با توجه به افق نامعلوم جنگ در اوکراین و عدم سازش پذیری امریکا، رهبر ناتو بر صلح و توقف جنگ و الزام او به ارسال تجهیزات جنگی جدید به اوکراین، می توان این انتظار را داشت که ماجراجویی های امریکا در شرق اروپا تمام نشدنی باشد و او معادله لاینحل امنیتی جدیدی را به وجود آورد.

خبر پلاس

تظاهرات داخلی در صربستان

به گزارش رویترز، در ادامه تظاهرات ضد دولتی طی 4 هفته گذشته، ده ها هزار نفر در بلگراد روز شنبه در اعتراض به دو تیراندازی دسته جمعی که منجر به کشته شدن 18 نفر شد، شرکت کردند. در سوم ماه مه یک پسر نوجوان در بلگراد در اولین تیراندازی جمعی در مدرسه ای در صربستان 9 دانش آموز و یک نگهبان را کشت و یک روز بعد یک مرد 21 ساله هشت نفر را در خارج از شهر کشت.احزاب مخالف و ناظران حقوق بشر مدت هاست که رئیس جمهور صربستان را به خودکامگی، سرکوب آزادی رسانه ها، خشونت علیه مخالفان سیاسی، فساد و ارتباط با جنایات سازمان یافته متهم کرده اند، اما او و متحدانش این اتهامات را رد کرده و آن را بهانه ای برای دستیابی احزاب مخالف به منافع سیاسی و شخصی خود می دانند.