آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۶
جهان
۵

اخبار

امریکا در آستانه نجات از نکول

گروه جهان/ کمتر از 10 روز مانده به موعد پرداخت بدهی های امریکا، رئیس جمهور و رئیس مجلس نمایندگان این کشور برای جلوگیری از قطع بودجه دولت بر سر افزایش سقف بدهی به توافق رسیدند و به بن بست چند ماهه پایان دادند. به این ترتیب سقف 31.4 میلیارد دلاری بدهی امریکا به حالت تعلیق در آمد.به گزارش یورو نیوز، با این توافق که موجب می شود، سقف بدهی های امریکا تا پایان سال 2025 به حالت تعلیق درآید، باعث محدود شدن برخیهزینه کردها در بودجه دو سال آتی، پس گرفته شدن بودجه استفاده نشده در ایام کرونا، تسریع صدور مجوز برای برخی پروژه های انرژی و افزوده شدن برخی بندهای قانونی برای کمک های غذایی به فقرا می شود.این توافق بعد از آن به دست آمد کهجو بایدن در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات دموکرات ها وجمهوری خواهان در کنگره تصمیم گرفت خود وارد عمل شده و با کوین مک کارتی، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان امریکا وارد مذاکره شود. اگر این توافق به دست نمی آمد، دولت امریکا توانایی خود را در پرداخت سود یا اصل بدهی از دست می داد و دچار نکول می شد.این مذاکرات از دو هفته پیش آغاز شد و در نهایت عصر روز شنبه به نتیجه رسید. مطابق آنچه کوین مک کارتی بعد از نشست روز شنبه با بایدن برای آن ابراز امیدواری کرد، نگارش متن توافق بنا بود از روز یکشنبه آغاز شود. این متن روز چهارشنبه به کنگره امریکا می رود تا رای گیری در خصوص آن انجام شود. هرچند به طور معمول کنگره امریکا از نتایج چنین نشست های دونفره ای حمایت می کند و خلاف آن تصمیم گیری نمی کند، با این حال باید دید در مجلس نمایندگان و سنای امریکا چه رخ خواهد داد. بویژه که شماری از جمهوری خواهان که اکثریت مجلس نمایندگان امریکا را در دست دارند، از توافق به دست آمده انتقاد کرده اند. آنان تاکید کرده اند، خواهان کاهش بودجه و هزینه های دولت بویژه در بخش کمک های دولتی به فقرا هستند.

رویارویی نیکاراگوئه و واتیکان

در ادامه تنش ها میان دولت نیکاراگوئه و کلیسای کاتولیک، پلیس ماناگوآ، واتیکان را به پولشویی متهم کرد و در پی آن دولت این کشور نیز دستور مسدود شدن حساب های بانکی دست کم 3 اسقف را صادر کرد. به گزارش خبرگزاری افه، طبق اعلام پلیس، تحقیقات انجام شده به کشف صدها هزار دلار منجر شده است که در مقرهای متعلق به اسقف ها پنهان شده بود.

هلند علاقه مند به ارتباط با چین

وزیر بازرگانی هلند با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به چین، گذار سبز و رفتن به سوی انرژی های پاک را بدون همکاری پکن ناممکن دانست. به گزارش فایننشیال تایمز، لیشی شراین ماخر که پیش از پایان سال جاری میلادی به همراه یک هیات تجاری به چین سفر خواهد کرد، تاکید کرد: «تا زمانی که نتوانسته ایم کشورهای جایگزین را تنوع بخشیم، ناگزیر به ارتباط با چین هستیم.»