آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۶
صفحه آخر
۲۴
کلمه

اتفاقی تازه اما ناخوشایند در عرصه کتاب

علی الله سلیمی (نویسنده و منتقد ادبی)

پدیده های تازه در بازار کتاب ایران گویی تمامی ندارد و هر تکانه و شوک تازه ای به این بازار، وضعیت تازه ای را ایجاد می کند که هم برای ناشران تازگی دارد و هم خوانندگان کتاب را سردرگم می کند و در این میان، نبود اطلاع رسانی بموقع و دقیق، مشکلات موجود را دوچندان هم می کند. یکی از این پدیده های تازه، آماده سازی و به نوعی انتشار کتاب بدون تیراژ معین است. یعنی برای انتشار یک کتاب تازه همه مراحل امور نشر طی می شود و کتاب به شکل موردی و شاید هم بهتر است بگوییم نمادین منتشر می شود اما از توزیع آن در بازار کتاب خبری به میان نمی آید. حتما از خودتان می پرسید چطور؟ مگر می شود کتاب تازه ای منتشر شود اما در بازار کتاب توزیع نشود. ماجرا از چه قرار است؟ نکته دقیقا همین جاست؛ برخی از ناشران برای اینکه آمار کتاب های منتشره خود را پایین نیاورند یا بر اساس قولی که به مولف اثری داده اند و نمی خواهند پیش مولف کتاب بدقول معرفی شوند، مراحل نشر کتاب تازه ای را طبق همه اصول و قواعد نشر شروع می‎کنند و تقریبا همه مراحل را پیش می روند و کتاب را به مرحله انتشار می ‎رسانند و حتی چند نسخه ای هم به شکل موردی و دیجیتالی چاپ و منتشر می کنند.

یکی دو نسخه از آن را به دست مولف می‎رسانند و حتی خبررسانی در مطبوعات و رسانه های مختلف و انواع شبکه های اجتماعی را شروع می کنند. تصور مولف در این مرحله این است که کتاب چاپ و منتشر شده و امکان اینکه در دسترس همگان قرار بگیرد فراهم است. اما واقعیت تلخ ماجرا از این مرحله، تازه شروع می شود.

خوانندگان کتاب با مراجعه به هر کتابفروشی از یافتن کتاب مورد نظر ناامید شده و متوجه می‎شوند کتابی که دنبالش هستند اصلا توزیع نشده است.

این خبرها طبعا به گوش مولف اثر هم می رسد و او موقعی که به سراغ دفتر نشر می رود تا ازچند و چون توزیع کتاب جدید خود مطلع شود و اطلاعات تازه ای به دست آورد، متوجه می شود ناشر برای چاپ کتاب هنوز به چاپخانه مراجعه نکرده و همان چند نسخه ای که پیش از این از طرف ناشر به دستش رسیده، نسخه های موردی و دیجیتالی بوده که به شکل دستی و محدوده چاپ شده است.

پاسخ نهایی ناشر، همان آب پاکی است که به دست مولف ریخته می شود؛ الان هیچ نسخه ای از کتاب شما موجود نیست، اما همه چیز آماده است.

اگر ان شاءالله سفارش خرید از کتاب شما داشته باشیم، به محض واریز مبلغ کتاب های سفارش شده، حتما و فوری کتاب های سفارش شده را آماده می کنیم و به دست مشتری می رسانیم.