فهرست مطالب

مطالعات فرهنگی و ارتباطات - پیاپی 5 (بهار و تابستان 1385)

فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات
پیاپی 5 (بهار و تابستان 1385)

  • 264 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/06/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حسین پاینده صفحه 1

    تاثیری هم ه جانبه در پژوهش های «مطالعات فرهنگ ی» در سا ل های اخیر، پیدایش مربوط به علوم انسانی باقی گذاشته است، چندان که می توان مدعی شد این نو حتی ادراک ما از موضوع تحقیقات علوم انسانی را نیز دگرگون کرده روش شناسیمطالعات فرهنگی با از میان برداشتن مرزهای معهود میان هنر .است پژوهشگراننخبه گرا و هنر عام پسند، عرصه های جدیدی را که تا پیش از این جزو حیط کار محققان علوم انسانی محسوب نمی گردید در کار خود ملحوظ کرد ه اند .یکی از مه م تریناین حوز ه ها، آگه ی های تجاری اس ت »و «خنث ی» در پس ظاهر آگه ی های «معصومتجاری تلویزیون، رفتارهایی گفتمانی به نمایش درمی آیند که حکم تعریفی تلویحی از واقعیت اجتماعی را دارند و درنهایت نح و ذهن) سوبژکتیوی ته(ما را تعیین فاعلیتنمونه از مجموعه آگه ی می کنند .در مقا له حاضر، یک آگهی هایی که از تلویزیون ایران پخش می شوند)مربوط به ماشین لباسشویی حایر (با اتخاذ رهیافت میا ن رش ه ای مطالعات فرهنگی جنسیتی هویو با هدف پرتوافشانی بر سازوکارهای برساخته شدنزنانه در ف رهنگ معاصر ایرانی، تحلیل میشود .به این منظور، ایماژهای زن در این آگهی از منظری فمینیستی و نیز با استناد به برخی مفاهیم روانکاوانه و جامعه شناسانه و این نوشتار، به جمع . نشانه شناسانه بررسی م ی شوند بحث در خصوص بخش پایانی بندیمطالعات فرهنگی اختصاص دارد.

    کلیدواژگان: مطالعات فرهنگی، آگهی های تجاری، فمینیسم، روانکاوی، جامعه شناسی، نشانه شناسی
  • سعیدرضا عاملی صفحه 13

    شهر محل زندگی است و می تواند کانون تعلق، وابستگی،عشق و در عین حال محل خستگی، فشار و تنفر باشد.اجزاء خاصی از شهر می تواند مردم پسند و یا غیرمردم پسند باشد .این مقاله درصدد پاسخگویی به این پرسش است که آیا شهر نیز همچون عناصر دیگر فرهنگی مانند موسیقی، فیلم و کالاها می تواند از خصیصه مردم پسند بودن و غیر مردم پسند برخوردار شود و اگر کلیتی به نام شهر موضوع این علاقه و یا بی علاقه گی برجسته می شود، عناصر مهم مردم پسندی و یا غیرمردم پسندی آن چیست؟با این نگاه در این مقاله ابتدا به ابعاد مفهومی فرهنگ مردم پسند توجه خواهد شد و بر تفاوت های آن با فرهنگ عامه تاکید می شود. عناصر اصلی فرهنگ مردم پسند که هر کدام به صورت مجزا یا در شکل قدرتمند فرهنگ، بصورت جمعی می تواند ظهور پیدا کند،بررسی خواهد شد .در بخش دوم مقاله نسبت بین فرهنگ مردم پسند و نخبگی و نخبگان اجتماعی بحث خواهد شد .در واقع فهم نخبگی، پرده برداشتن از منابع فرهنگ مردم پسند و توضیح دهنده رابطه فرهنگ مردم پسند با "الگوهای فرهنگی"است که از این مسیر به تعامل نمادین به شهر توجه خواهد شد .در بخش پایانی مقاله بر پیوند بین نگاه نظری مقاله و مطالعه موردی که بر ابعاد مردم پسند و نمادهای پرداخته خواهدشد .با رویکرد تفسیری تلاش شده است رابطه ، شهر تهران تاکید داردمعناداری بین نظر پاسخگوها و رویکرد نظری مقاله برقرار شود .

    کلیدواژگان: شهر مردم پسند، شهر غیرمردم پسند، فرهنگ مردم پسند، نخبگی، شهر خدا، محلی - جهانی شدن
  • محمدامین قانعی راد، مرتضی کریمی صفحه 51

    این پژوهش با کاربرد نظریه میدانی به بررسی الگوهای فرهنگی مرگ و مردن در بین بیماران سرطانی در بیمارستان امام خمینی می پردازد .این مطالعه برای پاسخگویی به این پرسش طراحی شده است که بیماران مبتلا به سرطان در وضعیت جامعه ای با الزامات دوگانه اهمیت دیدگاه های مذهبی و وجود نهادهای مدرن بیمارستانی، چگونه فرایند مردن خود را معنادار می سازند و در این راه، متناسب با وضعیت دوگانه خویش، با چه چالش ها و دوراهی هایی رو به رو می شوند .نظریه کلایو سیل و سوزان لانگ در مورد انواع چهارگانه نمایشنامه های فرهنگی به مثابه چارچوب مفهومی پژوهش انتخاب شده است .در این مطالعه نمونه گیری نظری با مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با بیماران، پزشکان، پرستاران و 32انجام مددکاران به حد اشباع می رسد .تجزیه و تحلیل محتوای مصاحبه ها بر مبنای شیوه رایج در رویکرد میدانی نشان می دهد که نمایشنامه مذهبی و نمایشنامه پزشکی مردن در بین مشارکت کنندگان بیشترین رواج را دارند .تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش ما را در طرح نظریه ای در خصوص برقراری انواع پیوندها و مناسبات پیچیده بین دو نمایشنامه مذهبی و مدرن توسط بیماران یاری می کند.

    کلیدواژگان: مرگ اجتماعی، نمایشنامه فرهنگی، مصادره تجربه، هویت شخصی، پزشکی شدن مرگ
  • مهری بهار صفحه 93

    در این مقاله به نوع رابطه زندگی روزمره با دین و رسانه پرداخته می شود .بدین لحاظ ضمن اشاره بر نحوه اثرگذاری رسانه ای چون تلویزیون در "بازتولید نظام مسلط فرهنگی" از عوامل و شرایط اجتماعی - فرهنگی و انسانی موثر در شکل گیری مقاومت فرهنگی نیز بحث شده است .فرض این مقاله این است که کاربران دینی با توجه به نوع تلقی و داوری که در مورد مراسم دینی در زندگی روزمره دارند، می توانند در ارایه و تولید نحوه جدیدی از دین ورزی خاص در کنار)در برخی شرایط در مقابل (انتظارات دینی و فرهنگی که از طریق رسانه ارایه می شود، موثر و منشا عمل واقع شوند .

    کلیدواژگان: سلطه، مقاومت، رسانه دینی، زندگی روزمره
  • بهزاد دوران صفحه 109

    اینترنت به مثابه یک امکان اینترنتی نوپدید، جذاب و فراگیر به سرعت جای خود ر اینترنت به مثابه یک امکان ارتباطیدر عرصه تعاملات اجتماعی باز می کند .این مقاله ماحصل تحقیقی دست اول است که برای آزمون تاثیر اینترنت بر هویت همالان انجام گرفته است .بدین منظور با اتکا بر نظریه هویت اجتماعی تاجفل، فرضیه تحقیق صور ت بندی ش د و برای اندازه گیری هویت همالان مقیاسی ساخته و اعتباریابی ش د .تحقیق در قالب طرحی مقطعی به روش شبه آزمایشی انجام گرفت .پرسشنامه نهایی توسط نمون ه نف ر (از دانشجویان 365) ایسهمیه دانشگاه تهران تکمیل شد که به روش غیراحتمالی ای انتخاب شده بودند .(نف ر 180) پاسخگویان بنابر داشتن یا نداشتن سابقه کاربری اینترنت به دو گروه آزموننفر (تقسیم شدند .فرضیه تحقیق با دو تکنیک من وایت 185) و شاهد نی و رگرسیون چندمتغیری آزمون گردید که تایید نشد .نتایج اصلی و جانبی تحقیق، به همراه دلایل عدم تایید فرضیه تحقیق به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار م ی گیرن د .از جمله نتای جانبی تحقیق اینکه میان هویت همالان زنان و مردان تفاوت معناداری مشاهده نشد؛ دیگر آ ن که هویت همالان با متوسط وقت صرف شده در شبانه روز برای تماشای فیلم های ویدیویی رابطه مثبت و معناداری داشت.

    کلیدواژگان: اینترنت، هویت همالان، نظریه هویت اجتماعی تاجفل
  • سلیمان پاک سرشت صفحه 137

    مقاله حاضر پیرامون این سوال اساسی سامان ی افته است که چه تعاملی بین تجربه های آنلاین و غیر آنلاین فراغتی در س بک های مختلف فراغتی جوانان وجود دارد و چه عواملی در شکل گیری این تعاملات دخیلند؟ دا ده های لازم برای ساله تهرانی 28 تا 18 کاربر 32بررسی موضوع مطالعه از طریق مصاحبه عمیق با گردآوری شده اس ت .نتایج این بررسی نشان م ی دهد که فراغت آنلاین در ر همه سبک های فراغتی، تداوم تجرب ه های فراغت غیر آنلاین اس ت .در سبک فراغتی گذار، کاربرد اینترنت از طریق ایجاد رفتارهای فراغتی جدید مانند چت کردن موجب افزای ش زمان فراغت و ارتقای کیفی تجرب ه های فراغتی شده اس ت .در ،سبک فراغتی دانش محور، کاربرد فراغتی اینترنت بدون تاثیر بر زمان فراغ تجایگزین رفتارهای فراغتی فرهنگی شده است و در سبک فراغتی طبقه محو کاربرد فراغتی اینترنت فاقد هر گونه تاثیری بر زمان و تجربه های فراغتی است

    کلیدواژگان: سبک فراغتی، سبک زندگی، کاربران اینترنتی، کاربرد اینترنت، جوانان
  • مهدی فرجی، نفیسه حمیدی صفحه 159

    هدف مقاله حاضر تحلیل محتوای کیفی های; "کلیپهای تلویزیونی راهنمایی و رانندگی"است .بدین منظور از میان این کلیپ «رانندگی کلیپ انتخاب شد)توانستیم تهیه 44 ها کنیم(و سپس با اتخاذ رویکرد نشانه شناسی تلاش کردیم تا توصیفی نشانه شناسانه از رمزگان اجتماعی، فنی و ایدیولوژیک این کلیپ ها به تصویر بکشیم .به همراه توصیف رمزگذاری های حاکم بر نظام نشانه ای این کلیپ ها و نحوه بازنمایی آنها، نشان داده ایم که دال های این کلیپ ها علاوه بر معانی مکشوف خود، ساختارهای معنایی پنهان و نامکشوف دارند .تلاش کرده ایم تا با رمزگشایی از نشانه های تیپ هایی چون "لات پایین "لات بالا شهری" و "مهندس" نحوه بازنمایی تیپ ،"شهری های اجتماعی را در این کلیپ ها نشان دهیم .همچنین سعی کرده ایم تا پیام های مخدوشی که در سطح دلالت های ضمنی پیام های این کلیپ ها وجود دارد را نیز بیان کنیم .از این زاویه، معتقدیم مدلول این کلیپ ها دلالتمند هستند و برساخته فرهنگی و گفتمانی اند .

    کلیدواژگان: نشانه شناسی، رمزگشایی، رمزگذاری، بازنمایی، فرهنگ، ایدیولوژی، دال و مدلول، لات، مهندس، پلیس
  • عبدالله گیویان صفحه 179

    فرهنگ عامه»و «آیین»مفاهیم از ابزارهای تحلیلی کارآمد در مطالعه دین، « پسندفرهنگ و جامعه است .دیدگاه های مختلف در دانش های فرهنگی و علوم اجتماعی از این مفاهیم استفاده کرده اند تا سازوکارهای اجتماعات دینی را در عرصه تحولات فرهنگی تحلیل کنند .مقاله حاضر با استفاده از مفاهیم فوق درصدد است اول مباحثی نظری در خصوص آیین و فرهنگ عامه پسند ارایه می کند و بخش دوم با مروری مردم نگارانه بر مداحی ها و شمایل نگاری های رایج تلاش می کند تا از موضع فرهنگ گرا نمادگرا تحول آیین های عاشورایی را در ایران معاصر بررسی و نسبت های آن را با فرهنگ عامه پسند روشن کند .در این مقاله فرهنگ عامه پسند به تعبیر دوسرتویی آن، تاکتیک هایی دیده شده است که در مقابل استراتژی های آیینیسازی به صورت تحولاتی در شیوه های سنتی برگزاری آیین ها در می آیند

    کلیدواژگان: آیین، فرهنگ عامه پسند دینی، آیینی سازی، فرهنگ گرا - نمادگرا، بازنمایی، شمایل نگاری، عاشورا، کامیونیتاس، سوسیتاس، آستانگی، میشل دوسرتو، جان فیسک، کلیفورد گیرتز
  • غلام حیدر ابراهیم بای سلامی صفحه 213

    نظام ارزشی و مجموعه باورها و شیوه زندگی مردم رابطه ای متقابل با سیاست گذاری عمومی و تصمیم راجع به جهت گیری و تخصیص منابع دارد .سیاست گذاری برای هر جامعه انعکاس ارزش های گزینش شده برای آن است و درک هر نوع از سیاست گذاری بدون توجه به فرهنگ جامعه و بررسی تحول ارزشی آن میسر نیست .بررسی مناسبات دو سویه فرهنگ و سیاستگذاری و تعاملی که در این خصوص بوجود می آید معطوف به مهم ترین مشکلات و مسایلی است که درفرایند توسعه و تحول جامعه ایران وجود دارد .تحلیل محتوای سیاست ها و برنامه ها و پیامدهای هر یک از آنها نشان می دهد که دولت در ایران اجرای سیاست های کلان همواره با چالش جدی فرهنگی و ارزشی مواجه بوده و هست .عدم توفیق سیاست گذاری ها وبرنامه ریزی سال 60 ها در (حاکی از وجود موانع فرهنگی، ارزشی و نهادی از یک سو 1327-1386)اخیر و تاثیر شیوه های تولیدی و ساختار اجتماعی ناشی از درآمدهای نفتی)رانت (از سوی دیگر است .آزادسازی اقتصادی و خصوصی سازی محور سیاست های اقتصادی دودهه اخیر در ایران بوده 44 است و ابلاغ سیاست های کلی اصل قانون اساسی مبتنی بر گسترش مشارکت و مالکیت بخش خصوصی، رقابت پذیری و توسعه فضای کسب و کار برای مردم، سیاستگذاری برای تحول را وارد مرحله جدیدی کرده است .اجرای سیاست های مذکور نیازمند شناخت بستر فرهنگی جامعه است و به دلیل پیامدهای اقتصادی و اجتماعی وسیعی که پدید خواهد آورد ضرورت شناخت و تجزیه و تحلیل تعامل سیاست گذاری و فرهنگ را بیش از پیش ایجاب می کند.

    کلیدواژگان: فرهنگ، سیاست گذاری، آزادی اقتصادی، خصوصی سازی
|
  • Hossein Payandeh Page 1

    The rise of cultural studies in recent years has exerted far-reaching influence on the humanities researches, so much so that it can be claimed that this new methodology has revolutionised our conception of the object of the humanities scholarship.Cultural studies practitioners have reached beyond the conventional boundaries between high and popular art, thus covering new domains which in the past were considered to be outside the confines of the humanities scholar’s work. Prominent amongst these new domains, are advertisements. It can be argued that beyond the “neutral” and “innocent” appearance of commercial advertisements, implicit discursive practices are exhibited that offer definitions of social reality and ultimately determine our subjectivity. Adopting an interdisciplinary cultural studies approach, this article analyses a typical advertisement from the national Iranian television network (about Haier washing machines) with the purpose of illuminating the mechanisms of the construction of feminine identity in contemporary Iranian culture. As such, the images of women in this TV advertisement are investigated from a feminist perspective, while also drawing on some psychoanalytical, sociological and semiotic concepts. The final part of this article offers a conclusion about the potentialities of cultural studies in the humanities.

    Keywords: Cultural Studies, television advertisements, feminism, psychoanalysis, Sociology, Semiotics
  • seyed reza aameli Page 13

    City can be subject of love and hate. Particular elements of the city can be subject for popularity and dispopularity as well. In this paper my main attempt is to apply the concept of popular culture to the city and examine the popular elements of the city of Tehran through examination of peoples’ love and hate in relation to the city of Tehran. This paper will first discuss the concept of popular culture and its relationship with elitism and symbolic power then from this perspective idea of respondents to the question about popularity and dispopularity of Tehran together with question about symbol power will be the core of the discussion in this paper. The result of qualitative research based on 120 comments of the respondents to popular/dispopular aspects as well as symbol of Tehran is major source for cultural approach to the city of Tehran. This research carried out on the neutral space of weblog which gives opportunity to receive the profound and reliable answers.

    Keywords: city of God, dispopular city, elitism, localization, popular city, popular culture
  • Mohammadamin ghanirad, Morteza KArimi Page 51

    Death is a problem that modernity cannot solve it by internal referential knowledge. Death and dying should do out of the public sphere because they are important taboos. More people in modern society currently die at hospitals, hospice, and palliative care, and experience old age and dying in different way of past, because; first, their life spans increase. Second, they reach to old age. Third, infectious conditions shift to degenerative conditions as causes of death. While dying place and time are change, it is quietly natural that dying patterns to transform too. Clive Seale identifies four "cultural scripts ", or ways (patterns) to die well: modern medicine, revivalism, an anti revivalism scripts and a religious script. Cultural scripts are guiding rules for individuals. People in Iran have belief to religion strongly. Thus, the aim of this article is answering to this question that how cancer patients in a religious society and in hospital- a modern institution- can make meaningful process of dying themselves. In this research had used grounded theory methodology. Gathering data techniques were observation and deep interview (with patients, physicians, nurses and social workers) at hospitals. Totally, we do thirty-two deep interviews. We observed that having '' spirit '' or moral support is important for make meaningful dying processes. Failure of hospital facility, lack of medical ethics in physicians and speaking to patients, and destructing cancer metaphors in Iran, causes ''spirit drop''. Drop of spirit itself is cause that patients discontinue ''struggling'' to cancer. Also other result indicate that criteria for recognizing ''deed'' and meaning of '' miracle'' have change in Iran since two recent decade . Those rise due to social changes and equipment technologic progression of medicine. ''Dead'' is who his/her brain becomes die, namely death of brain equal '' departing soul of body'' and '' death of man''. Thus, not only decease of body equal with end of exists, but also '' death of brain'' (center of rationality) means'' death of man''. This kind of death determines and declares by physician not God, in the other hand once, that his/her brain die, else patients family and her/his self do not anticipated performing miracle.

    Keywords: social death, cultural script, sequestration of experience, selfidentity, Medicalization of Death
  • Mehri Bahar Page 93

    In this article we will be concerned with the type of relationship of everyday life with religion and mass media in Iran. Therefore in addition to impact of TV, in the reproduction of cultural dominated system, we will also focus on social- cultural and human factors in the cultural residency forming. The hypothesis of this article is that religious users based on their judgment and approach on religious ceremonies in everyday life are able to reproduce a new kind of typical religiosity and cultural expectations ,which are affected by mass media. To know this process in the article it has been used the social theory of Gramchi and Fiske.

    Keywords: Domination, everyday life, Religious Media, resistance
  • Behzad Dowran Page 109

    The Internet as a new kind of popular communicative medium is going to find its place in social interactions, and then has likely some implications for social identities in different levels. The paper reports the findings of first hand research carried out in the field of the Internet᾽s effects on peer group identity. Peer group identity measured by a scale which developed by author applying Tajfel's social identity theory. The research plan was a cross-sectional quasiexperimental one. In a non-probability sampling 365 students selected from University of Tehran to test the research hypothesis. The sample divided into two subgroups as the test group (n=180) for those who had some Internet experiences, and the observation group (n=185) for whom had not such an experience. The hypothesis tested by two techniques: Man-Whitney and multiple regressions. There was no significant relation between the Internet usage and peer group identity. The main result and two side findings are discussed. The latter findings includes "any significant relationship between gender type and peer group identity is not observed", and "there was a significant positive relation between the time which spent to use video cassette recording (VCR) system and peer group identity".

    Keywords: Internet, peer group identity, Tajfel's social identity theory
  • soleiman pakseresht Page 137

    This article aims to study how off-line and on-line leisure activities interact in different leisure styles and what factors affect their interaction. Drawing upon 32 interviews with internet users (18 to 28 years old) in Tehran, three different leisure styles have been identified: namely "Transition", "Knowledge-based" and "classbased" leisure styles. The study reveals that in all leisure styles, user's online leisure style usually follows the same pattern of their off-line leisure. It further shows that internet use for leisure purposes, in people with "Transition" leisure-style has increased leisure time qualitatively and quantitatively through creating new leisure activities like chatting, while in youth with "knowledge-based" leisure style has replaced their cultural leisure activities without any impact on their leisure time and it has had no effect on leisure time and experiences of those with "class-based" leisure style.

    Keywords: Cultural Consumption, Internet use, Internet users, Leisure style, Life Style, Youth, Subculture
  • Mehdi faraji, nafiseh Hamidi Page 159

    This article aims at qualitative content analysis of “Rahnamai and Ranandegi Clips”. 44 clips were chosen (They were at reach) and then, their social, technical and ideological codes were described according to semiotics approach. It was shown that these clips’ signifiers have both apparent and hidden meaning structure. We have tried to show different representation of diverse social types such as “Lat”, “Sosoul” and “Mohandes”. Also, we tried to appear paradoxical messages which are situated in connotation. In this way, we believe that the signified of these clips are constructively cultural and discursive.

    Keywords: Hegemony, Cultue, Representation, ideology, Television, Iranian Advertisments
  • abdollah givian Page 179

    Such useful concepts as "ritual" and "popular culture"have been used by various approaches to clarify mechanisms through which religion, culture and society work. Consisting of two main parts, this article attempts to elucidate the sense in which we can talk about "religious popular culture" in the context of Iranian shi'i culture and society governed by an Islamic state. The first part presents a brief theoretical overview of the rich literature on these concepts. The following part consists of an ethnographic study of Ashura rituals and iconography. My ethnographic data comes out of my observations in 1984(2005). From a symbolic- culturalist approach, this part is aimed at explaining the interaction between Ashura rituals and iconography and popular culture in recent Iran.In spired by a de Certeauian view of popular culture, the second part discusses Ashura rituals as means modified and used by people as tactics against dominant strategies manifested in the form of current ritualization or the ongoing Islamization.

    Keywords: Ritual, Religious Popular Culture, Ritualization, Culturalist – Symbolist, Representation, Ashura
  • gholamheidar baysalami Page 213

    Value system, beliefs and people's life style have a mutual relation with public policy-making and decision-making about the resource allocation. In every society, policy-making is the reflection of selected values in that society. Therefore, understanding any policymaking is not possible unless with regards to the cultural and value evolution in that society. Studying mutual relation between culture and policy-making and the resulted interaction is affected by the main issues and problems existing in the process of development and evolution of Iran society. Analyzing policies, plans and their consequences show that the State has always been confronted with significant value and cultural challenges for implementing macro policies. The unsuccess of policy-making and planning in the last 6 decades (1937-2007) represent the existence of cultural, value and institutional limitations, in the one hand, and the impact of production styles and social structure which have been resulted from oil incomes, on the other hand. Economic liberalization and privatization have been the center of economic policies in the last two decades. Declaring macro policies of the article 44 of the constitutional law concerning expansion of participation, private ownership, and competitiveness, and development of job opportunities for people has led policy-making into a new phase. Implementation of the mentioned policies requires understanding of the background cultural of society. Because of the resulting economic and social consequences, the importance of understanding and analyzing of interaction between policy-making and culture becomes significant.

    Keywords: Culture, Policy-making, economic liberty, privatization