طراحی الگوی برنامه ریزی راهبردی فرهنگی

چکیده:
مقدمه
به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران مسائل اجتماعی، فرهنگ عنصر جهت دهنده تصمیم های کلان کشور میباشد. فقدان اهداف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت، فقدان راهبردها و اهداف کلان فرهنگی و... از جمله آسیبهایی است که ریشه در مدیریت، ساختار و برنامه ریزی فرهنگی دارند. در این راستا، پژوهش حاضر به-دنبال طراحی یک الگوی برنامه ریزی راهبردی فرهنگی بهمنظور برنامه ریزی راهبردی سازمان های فرهنگی کشور است.
روش
پژوهش حاضر از نظر هدف تحقیق در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر پارادایم تحقیق تفسیری ساختاری و از نظر روش تحقیق، توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه خبرگان و صاحب نظران در حوزه امور فرهنگی، برنامه ریزی راهبردی و تدوین راهبردها و جهت گیری های اساسی فرهنگی که دارای تحصیلات تکمیلی مرتبط، برخوردار از تجربه برنامه ریزی راهبردی، دارای سابقه در پست های مدیریتی در سازمان های فرهنگی اجتماعی بزرگ کشور یا مراکز مهم تصمیم گیری می باشند. به همین منظور، به روش نمونه گیری هدف مند 103 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و از آنان درخواست گردید که پرسش نامه محقق ساخته را تکمیل نمایند.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان گر توافق خبرگان حوزه مدیریت فرهنگی کشور بر یک الگو با 4 فاز اساسی و 18 مرحله به عنوان یک الگوی کل نگر، سیستماتیک، درون زا، مشارکتی و... می باشد. که این الگو از برازندگی قابل قبولی برخودار می باشد.
بحث و نتیجه گیری
از آنجایی که این الگو از یک توالی و تسلسل منطقی بین فازها، مراحل، و گام ها و... برخوردار است؛ بنابراین، دارای یک نگاه سیستمی به مقوله برنامه ریزی راهبردی فرهنگی است. با توجه به بررسی الگوهای مختلف برنامه ریزی راهبردی در پژوهش حاضر و با توجه به ماهیت مقوله فرهنگ پیشنهاد می شود؛ الگوی برنامه ریزی راهبردی ترکیبی مبتنی بر عوامل حیاتی موفقیت و سناریوهای آینده ارائه شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1567735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!