فراوانی موتانتهای طبیعی YMDD در بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن B بدون سابقه درمان با لامیوودین

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
لامیوودین (LAM) به طور گسترده جهت درمان بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن B (CHB) به کار می رود. موتاسیون های YMDD که موجب مقاومت به LAM می شوند پس از درمان طولانی مدت با LAM مشاهده می گردند. مطالعات اخیر نشان داده اند که موتاسیون های YMDD می توانند به صورت یک تغییر ژنتیکی در بیماران CHB که تحت درمان با لامیوودین قرار نگرفته اند نیز دیده شوند. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی موتانت های طبیعی YMDD در بیماران CHB درمان نشده با لامیوودین انجام شد.
روش کار
در این تحقیق 77 بیمار مبتلا به CHB بدون سابق درمان با LAM مورد مطالعه قرار گرفتند. سرم این بیماران توسط روش Polymerase chain reaction- restriction fragment length polymorphism (PCR-RFLP) از نظر وجود wild-type YMDD motif mutants مورد بررسی قرار گرفت. در تمام بیماران آنزیم های کبدی (AST, ALT)، HBeAg و anti-HBe نیز آزمایش شدند.
یافته ها
از 77 بیمار مورد مطالعه، %73 مرد و %27 زن با میانگین سنی 27.4 +/- 9.3 سال بودند. میانگین ALT و AST بیماران به ترتیب 124.4 +/- 73.4 IU/L و IU/L 103.1 +/- 81 بود. %40 بیماران از نظر HBeAg و %60 آنها از نظر HBeAb مثبت بودند. در هیچیک از بیماران، wild-type YMDD motif mutants علی رغم میزان آنزیم های کبدی و وجود یا عدم وجود HBeAg و anti-HBe یافت نگردید.
نتیجه گیری
اگر چه موتاسیون های طبیعی YMDD در بیماران CHB که تحت درمان با لامیوودین قرار نگرفته اند، گزارش گردیده است، این موتاسیون ها در بیماران CHB ایرانی درمان نشده با LAM مشاهده نگردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p425206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!