ژنوتیپ های پاپیلوما ویروس انسانی در نمونه های سرطانی دهانه رحم، در استان یزد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سرطان دهانه رحم بعد از سرطان سینه به عنوان دومین سرطان متداول در بین زنان سراسر جهان محسوب می گردد. ارتباط بین تیپ های خاصی از پاپیلوماویروس های انسانی (HPV) با بدخیمی های دهانه رحم بخوبی نشان داده شده است اما در مورد میزان شیوع عفونت با HPV و توزیع و فراوانی ژنوتیپ های این ویروس در بین زنان ایرانی کارهای اندکی صورت گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین ژنوتیپ های پاپیلوما ویروس انسانی در نمونه های سرطانی دهانه رحم در استان یزد انجام گرفت.
روش کار
در این مطالعه توصیفی 40 نمونه بافتی دهانه رحم از استان یزد، که درجات مختلفی از نئوپلازی را داشتند، از نظر حضور HPV و تعیین ژنوتیپ های آن مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
در %75 نمونه های مورد مطالعه ژنوم HPV شناسایی گردید که پس از تعیین توالی ژنوتیپ های 16، 18، 33، 45 و 73 تشخیص داده شدند. تیپ 16 فراوان ترین ژنوتیپ حاضر در نمونه ها شده بود که در %70 نمونه های HPV مثبت مشاهده گردید. بعد از آن به ترتیب ژنوتیپ های 18 (%16.7)، (%6.7) 45، (%3.3) 33 و (%3.3) 73 قرار داشتند.
نتیجه گیری
آلودگی با پاپیلوماویروس های انسانی در ایران نیز همانند دیگر نقاط جهان می تواند به عنوان مهمترین عامل بروز سرطان های دهانه رحم در نظر گرفته شود و استفاده از آزمایش های شناسایی و تعیین ژنوتیپ HPV می تواند در کنار آزمایش های Pap smear، روش موثری در کنترل و پیشگیری از سرطان دهانه رحم باشد. علاوه بر این با تعیین ژنوتیپ های شایع HPV در ایران می توان واکسن مناسبی را جهت کنترل و پیشگیری از این نوع بدخیمی فراهم نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p425208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!