فراوانی عفونت های ویروسی منتقله از راه خون در افراد خالکوبی شده شهر زاهدان 85-1383

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
خالکوبی بخصوص اگر به روش سنتی و غیر بهداشتی صورت بگیرد می تواند باعث انتقال ویروس های منتقله از راه خون شود. استفاده از خالکوبی در استان سیستان و بلوچستان در زنان بلوچ و سیستانی به عنوان یک وسیله زیبایی و آرایشی و هم تسکین درد از دیرهنگام مورد استفاده قرار می گرفته است. این بررسی به منظور تعیین فراوانی ویروس های منتقله از راه خون در زنان خالکوبی شده در شهر زاهدان صورت گرفت.
روش کار
در این مطالعه مقطعی- توصیفی طی یک دوره 2 ساله ازتیر ماه سال 1383 لغایت شهریور 1385 همراهان زن سالم بیماران مراجعه کننده به کلینیک های سرپایی بیمارستان بوعلی زاهدان که سابقه خالکوبی روی بدن و معیارهای ورود به مطالعه را داشتند بررسی شدند. اطلاعات لازم در پرسشنامه ها ثبت شد و سپس افراد جهت نمونه گیری خون و انجام آزمایش تشخیصی ویروس های هپاتیت C، B و HIV (HBS Ag، AntiHBc و HCVAb، HIV Ab) به سازمان انتقال خون معرفی شدند. روش آزمایش در این بررسی الیزا بود. جهت تایید نمونه های مثبت از نظر ویروس های HCV، HIV آزمایش وسترن بلات انجام شد.
یافته ها
از 63 نفر مورد بررسی 5 نفر (%7.9) HBSAg مثبت بودند. تست Anti-HBc مثبت در 21 نفر (%33.3) مشاهده شد دو نفر تست Anti-HBc مثبت داشتند که عفونت در یک نفر با تست وسترن بلات تایید شد (%1.58). تست HIV در دو مورد مثبت شد اما این تست به دلیل عدم همکاری دو نفر با روش وسترن بلات تایید نشد.
نتیجه گیری
به رغم کم بودن نمونه مورد بررسی براساس نتایج حاصل می توان گفت که افراد خالکوبی شده در ریسک بیشتری برای ابتلا به عفونت های ویروسی منتقله از راه خون مخصوصا ویروس هپاتیت ب هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p425216 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!