فهرست مطالب

Recherches en Langue et Littérature Françaises
Volume:17 Issue: 32, Fall and Winter 2024

  • تاریخ انتشار: 1402/12/27
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مرضیه اطهاری نیک عزم *، مهسا محمدی زاده صفحات 1-18
  • دانیال بسنج *، لیلا شوبیری، مریم دادخواه صفحات 19-37

    روش های تدریس ترجمه می تواند تاثیرات متفاوتی بر کیفیت ترجمه دانشجویان داشته باشند. بنابراین در این تحقیق می خواهیم بدانیم چگونه و با چه روشی می توانیم دوره های ترجمه را موثرتر نموده و کیفیت ترجمه دانشجویان کارشناسی ارشد را ارتقا دهیم؟ به عنوان بخشی از اقدام پژوهی تحلیلی و توصیفی، روشی متشکل از بهره برداری از منابع سمعی و بصری در فرآیند آموزش ترجمه را اجرا خواهیم کرد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر تمرین پیشنهادی ما بر کیفیت ترجمه شرکت کنندگان در پروژه، متشکل از 19 دانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی و ادبیات فرانسه که آموزش طراحی شده ما را برای این منظور دنبال کردند، انجام شد. نتایج تحقیق پس از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t زوجی و تحلیل واریانس یک طرفه، نشان داد که روش اجرا شده بر کیفیت ترجمه دانشجویان تاثیر مثبت داشته است. با این حال، بین کیفیت ترجمه ادبیات و دانشجویان مترجمی تفاوت معناداری مشاهده نشد.

    کلیدواژگان: فعالیت شناختی، فعالیت فراشناختی، آموزش ترجمه، منابع سمعی- بصری، کیفیت ترجمه
  • فریدا بوربی * صفحات 38-49

    نگارش ادبی تاریخ هنر با اتخاذ رویکردی انتقادی که برای درک زیبایی شناختی هنر به تخیل و داستان ارزش می دهد، فراتر از روایت ساده وقایع گذشته است. این رویکرد نوآورانه روش های سنتی مبتنی بر حقایق اثبات شده را به چالش می کشد و قدرت داستان را در بازنمایی هنر و بازیگران آن برجسته می کند. سوال اصلی این است که چگونه این استفاده از داستان، درک ما از هنر و هنرمندان آن را دوباره ابداع می کند.

    کلیدواژگان: نوشتار ادبی، انگاره، تاریخ هنر، تخیل، فلسفه هنر
  • حدیثه السادات موسوی *، متین وصال صفحات 50-64

    در این مقاله، کهن الگوی سفر قهرمان کمپبل را در رمان های ویرژینی گریمالدی، رمان نویس معاصر فرانسوی که آثارش مضامینی مانند عشق، فقدان و تجدید را بررسی می کنند، بررسی کردیم. ما سفرهای آغازین شخصیت های زن آن را از طریق منشور سفر قهرمان تحلیل کردیم و شباهت ها و تفاوت های بین تجربیات آنها را برجسته کردیم. ما همچنین در مورد درس هایی که از این سفرها آموخته ایم، از جمله انعطاف پذیری، اهمیت روابط، بخشش، اتکا به خود و اصالت صحبت کردیم. ما دریافتیم که گریمالدی، با برجسته کردن مسایل اجتماعی و روان شناختی معاصر، برای خلق شخصیت های زن پیچیده و جذاب، از کهن الگوی سفر قهرمان الهام می گیرد. اگرچه تحقیقات آکادمیک در مورد آثار گریمالدی هنوز محدود است، تحلیل سفر قهرمان کهن الگو در رمان های او بینش های جالبی را در مورد نحوه رویکرد نویسنده به موضوعات تحول و رشد شخصی ارایه می دهد.

    کلیدواژگان: کهن الگوی قهرمان، کامپبل، قهرمان داستان زن، مسائل روان‎‎ شناختی، ویرژینی گریمالدی
  • الیویه نکو نزوندژ * صفحات 65-77

    تاریخ بشریت با رویدادهای ناراحتی پوشیده شده است. علاوه بر فاجعه بار طبیعی، بحران های زیست محیطی، جنگ، ظروف، ما همه گیر را پیدا می کنیم. این دومی اغلب باعث ایجاد فرهنگ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی،... مردم یا شرکت هایی می شوند که تجربه می کنند. دشوار است شناسایی و تحریک بیماری های شدید که بشریت با آن مواجه است، اما در مهم ترین موضوع، اوج سیاه (1348-1349) است که در غرب ظاهر شد. علاوه بر این، در سال 1918، یک اپیدمی وحشتناک به نام "اسپانیایی" در اسپانیا و در نهایت با تبدیل شدن به پودمیک ظاهر شد.این که آیا جنگ، فالین، بیماری ها، بشریت همیشه از وقایع خشونت آمیز یا فاجعه بار ترسیدند. لحظات اپیدمی به ویژه زمان مرگ و میر و مرگ و میر جمعی است. این وضعیت نیاز به بازیگران تحت تاثیر قرار می دهد تا نگرش های پیشگیرانه یا راه حل های مقابله با فاجعه را اتخاذ کند. چند ضلعی، برای امن ترین، پنهان کردن طولانی مدت است. راه عمل و شیوه هایی که شخصیت های قبل و در طول اپیدمی تجدید نظر می کنند، به طور کلی، در طول جوامع مربوطه، قول های بلند مدت را به دست می آورند. این انعکاس جاه طلبی است برای خواندن ذهنیت های توسعه یافته در مواجهه با فاجعه ویروسی در رمان طاعون آلبرت کامو و نویسنده نویس فرانکو-الجزایرهوسارد بر روی سقفژان گونو. در اواسط نقد باستان شناسی، تجزیه و تحلیل ها، پیش بینی های ذهنی را که تورمیخیرها را توجیه می کنند برجسته می کندعقب و واکنش در برابر اپیدمی. در پایان تجزیه و تحلیل، آن را بر روی دو مورد متضاد در مورد معنی داده شده به بیماری است. اولین آن را با عبور از او برای آسیب بهشت، در حالی که دومین دوم به عنوان یک عنصر عفونت های زندگی در طبیعت است. برای ایجاد این بیماری، شخصیت ها برای دعا، پیشگیری از مخفی، انزوا، زمانی که آنها به جای شیوه های بهداشتی سخت قرار نمی گیرند، انتخاب می کنند. در نهایت، پاسخ به تهدید اپیدمی، نشان دهنده لوله ها و شیوه های انتگرال است که به طور جمعی در شرکت هایی که توسط اپیدمی عبور می کنند، حفظ می شود.

    کلیدواژگان: ذهنیت، همه گیری، پیشگیری، جامعه
  • نارسیس نتدوندژو *، آن کلوتیلد کامنی وندئو صفحات 78-94

    جنگ های قبیله ای و همچنین بحران های امنیتی که در سراسر آفریقا به طور کلی و در کامرون به طور خاص مشاهده شده است، باعث ایجاد بسترهای گفتگوی متعدد در رسانه های اجتماعی گردیده است. این پلتفرم ها، در واکنش به رویدادهای سیاسی-اجتماعی، امکان سخنرانی های پرشور را فراهم می کنند که اغلب به سخنان تنفرآمیز تبدیل می شوند. این انحراف، با آزادی بیان نامحدودی که مشخصه این انجمن ها (فیس بوک، واتساپ، مسنجر...) می باشد، توجیه می شود. در نتیجه، طرفداری های عجولانه ای روی می دهد و هر یک از دفاع از نظرات خود که صحنه سازی گفتمانی با هدفی «اسفناک» را تقویت می کند، لذت می برد. بنابراین، در پایان انتخابات ریاست جمهوری کامرون در اکتبر 2018، نتایج رقابت های آشکاری را از سوی حامیان دو حزب سیاسی اصلی در رقابت (RDPC/MRC) که در شبکه های اجتماعی به اوج خود رسیده اند، به وجود آورد. ما می توانیم خشونت کلامی را مشاهده کنیم که این فضای رسانه ای را به یک میدان جنگ واقعی تبدیل کرد: این صحنه یک بحث است که خشونت کلامی را در مرکز نگرانی های زبان شناس قرار می دهد. چگونه کاربران اینترنت به صورت گفتمانی بیان خشونت را در شبکه های اجتماعی به نمایش می گذارند؟ به عبارت دیگر خشونت به صورت کلامی و زبانی در شبکه های اجتماعی چگونه تحقق می یابد؟ این مقاله با تحلیل چند رشته ای گفتمان، به جهت گیری استدلالی این گفتمان ها می پردازد که به دور از آرامش بخشیدن به اوضاع، می تواند به نوعی بی ثباتی انسجام اجتماعی منجر شود.

    کلیدواژگان: تحلیل گفتمان، گفتمان رسانه ای، صحنه گردانی، خشونت کلامی، شبکه های اجتماعی
  • ژیزل پیبوپ * صفحات 95-113

    به نظر می رسد کامرون با سیصد زبان خود کشوری با بافت اجتماعی-زبانی بسیار پیچیده است. در چنین زمینه ای، تماس بین افراد تنها می تواند منجر به تخصیص زبان های مورد استفاده در تعامل شود. و از آن به بعد، ، و در راس همه با همراه بودن با امتیاز اضافی انواع زبان ها که به آنها ویژگی های خاصی می دهد، ناهمگونی به وجود می آید. توسل به زبان شناسی اجتماعی و توسعه گرایانه به ما این امکان را می دهد که درک کنیم که این شرکت ها عموما در انحصار جوانان هستند، که در واقع با نسل های دیگر شکاف ایجاد می کنند، بنابراین به تدریج مانع از برقراری ارتباط می شوند که با این وجود، انتقال تجربه یک نسل به نسل را تضمین می کند. بعد. هدف از این مشارکت تلاش برای شناسایی ویژگی های تعیین کننده درک بین نسلی و تنوع بین نسلی، و همچنین کاربردهای آنها در زمینه کنونی کامرون است. همچنین مسیله دیگر تجزیه و تحلیل پارامترهایی است که بر تغییرات ایجاد شده و همچنین روش های دریافت آنها و نظرات مشترکی که گروه های هدف از آنها و سخنرانان مربوطه دارند تاثیر می گذارند. پایان کار به توصیه هایی اختصاص دارد که می توانند فضا را تمیز کنند و تجربه موفق تری یا مدیریت تغییرات در زمینه کامرون را فراهم کنند.

    کلیدواژگان: تخصیص، نسل ها، فهم متقابل، تنوع، تکثر زبانی
  • مهناز رضایی * صفحات 114-133

    « اسطوره» یک مفهوم فرهنگی بسیار مبهم است. ادبیات و اساطیر پیوند نزدیکی با هم دارند. شعر و اسطوره نیز می‌توانند با زبان نمادین با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند. در عصری که بشر توانایی شناخت حقیقت را تنها از طریق عقل می‌پذیرد، ادبیات دیگر اسطوره به معنای قدیمی‌ کلمه نمی‌آفریند. بلکه اسطوره‌های کهن را احیا می‌کند. با مطالعه حضور اسطوره در ادبیات می‌‌توان به معنا و کارکرد آن در ادبیات معاصر پی برد. این مقاله احیای عناصر اسطوره‌ای را نزد شاعران برتر شعر نو فارسی، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری و احمد شاملو، و همچنین در کتاب رویای مکزیکی اثر ژان ماری گوستاو لوکلزیو، نویسنده معاصر فرانسوی و با اشاره به دیدگاه‌های مشترکشان درباره اسطوره، مورد بررسی قرار می‌دهد. تا دلایل احیای اسطوره‌ها و کارکردهای آنها در ادبیات معاصر ایرانی و فرانسوی را روشن سازد که عبارتند از علاقه به مدرنیسم در نوشتار و نشان دادن مسائل سیاسی-اجتماعی و تبادل تفکرات بین نویسنده و خواننده.

  • سمیه رستمی پور *، محمد زیار صفحات 134-151

    در قرن بیستم و به طور دقیق تر در پایان جنگ جهانی دوم، بازنمایی ادبی فضای ارجاعی حاصل از اندیشه های پسااستعماری و پست مدرنیسم جایگاهی اساسی پیدا کرد. از آن زمان به بعد، مطالعه میان رشته ای ادبیات و جغرافیا، نقد جغرافیایی را به وجود آورد؛ روشی برای تحلیل ادبی که توسط برتراند وستفال توسعه یافت و علاقه اش به مطالعه ارجاع جغرافیایی و داستان می پردازد. در ارتباط با تحلیل جغرافیایی، ما شازده کوچولو، اثر آنتوان دو سنت اگزوپری را مورد بررسی قرار می دهیم. این شاهکار رابطه بین داستان و ارجاع را برجسته می کند. در واقع این اثر به همان اندازه ارزش ادبی دارد که ارزش جغرافیایی دارد. اصالت این پژوهش، بررسی فضایی-زمانی از طریق شازده کوچولو با تکیه بر نقد جغرافیایی به عنوان یک روش تحلیل میان رشته ای است. با در نظر گرفتن تیوری های نقد جغرافیایی، زمان به عنوان یک بعد از فضا، جنبه فضایی می گیرد و غیر زمان مند می شود. نتایج تحقیق نشان می دهد که تکثرگرایی و چندفرهنگی برای بازنمایی فضای چند زمانه و ناهمگن ضروری است. بنابراین، این کار پژوهشی ما را وا می دارد تا از طریق خوانایی اثر ادبی و واکنش متقابل، ارزش انسانیت را مورد توجه قرار دهیم.

    کلیدواژگان: نقد جغرافیایی، شازده کوچولو، ارجاعیت، بازنمود ادبی، زمان-مکان مندی
  • سمیرا آهن ساز سلماسی، مهدی افخمی نیا *، محمدحسین جواری، محمد محمدی آغداش صفحات 152-168

    هر مفهوم روایی مستلزم چارچوب مکانی و زمانی خاصی است که از طریق آن در بستر متن گسترش می یابد. برخلاف رمان سنتی که بافت زمان و مکان را موضوعی حاشیه ای تلقی می کند، رمان مدرن به مطالعه ی دگرگونی ویژگی ها و ساختار مکانی می پردازد و بازسازی بی وقفه ی مکان را از ورای نگاه نهاد ناظر نشان می دهد. گذر میلان (1954)، به عنوان نخستین اثر برتر از میشل بوتور، که بر پایه ی درکی چند آوایی از جهان واقع بنا شده است، روایتی کابوس وار از زندگی شهری است که شکاف روزافزون میان انسان و جامعه ی مدرن را به تصویر می کشد. در حقیقت، جهان داستانی بوتور جهانی ذهن گرا (سوبژکتیو) است که در نگاه راوی یا در خودآگاه شخصیت های رمان شکل می گیرد. با این حال، ساختار مکانی دربردارنده ی یک بعد عینی نیز می باشد که برگرفته از جهان واقع بوده و به ساخت معنا در اثر کمک می کند. خوانشی عمیق از چارچوب بندی مکان در رمان یاد شده به پژوهشگر این امکان را می دهد که به تصویر ذهنی نویسنده از دنیای مدرن دست یابد. ما در این مقاله نخست به تحلیل گزیده هایی از رمان بوتور می پردازیم که بر جنبه های توپوگرافیک بافت مکان تکیه دارند و در مرحله ی بعد سعی بر این داریم که ارتباط میان چارچوب مکانی و تنش درونی نهاد ناظر را آشکار کنیم.

    کلیدواژگان: گذر میلان، پیوستار زمانی- مکانی روایی، تحلیل بینشی، نقطه نظر
  • کوفی ساموئل نزی * صفحات 169-187

    هدف ما ارایه راه هایی برای شناخت منشا زبان مجازی است. اگر وجود، حضور و استفاده از آن هیچ سایه تردیدی در ذهن جامعه باقی نگذاشته است، در مورد منشا آن، در مورد ورود آن به زبان انسان و در تعاملات کلامی روزمره آن، کمتر یا تقریبا هرگز مورد سوال و کنکاش قرار نگرفته اند. این کنکاش، وظیفه است که پژوهش حاضر برای خود تعیین می کند. این تحلیل بیش از آن که جنبه آموزشی داشته باشد، بیش از هر چیز معرفت شناختی است، زیرا هدف آن برجسته کردن ریشه های طبیعی آن است. به این معنا، این کار، پیدایش انسان، انتساب فقر زبان اصلی در عبارات، تمایل روان انسان برای بیان از طریق تجسم را مورد تفکر قرار می دهد. این پژوهش همچنین بلاغت، مهد آن و برخی رشته های زبانی را که بستر پرورش آن بودند مورد مداقع قرار می دهد. این نقاط مختلف که محورهای کانونی این مطالعه را تشکیل می دهند، اصول بنیادی زبان مجازی، مجموعه کاوش ها، عملکرد و انتظارات بعدی از کاربرد آن را آشکار می کنند.

    کلیدواژگان: انسان شناسی، زبان مجاز، طبیعت، روان شناسی زبان، علم بلاغت، عبوم زبان
  • مریم شیبانیان *، نجمه عبدی صفحات 188-205

    نگرش به زبان همیشه تابع دیدگاه هستی شناختی فیلسوفان بوده است. از این منظر، در این مقاله پیوند زبان و واقعیت با بررسی ادراکات مختلف از وضعیت هستی شناختی زبان در دیالکتیک دایمی میان نسبی گرایی و عینیت گرایی مورد بررسی قرار گرفته است تا از میان تطور آرا بتوان به شناسایی مراحل اصلی این سیر تحولی غنی و پویا پرداخت. در این راستا، دامنه این پژوهش را به فیلسوفانی همچون سقراط، افلاطون، ارسطو، فرگه، راسل، ویتگنشتاین،... محدود کردیم که دیدگاه آنان نقطه عطفی در تصور این پیوند از دوران باستان تا کنون بوده است. این مطالعه به بررسی نظریه آستین ختم می شودکه همچنان متاخرترین نظریه از حیث گذر از برداشت های کلاسیک از زبان و نسبت آن با واقعیت می باشد.

    کلیدواژگان: آستین، فرگه، زبان، عینیت گرایی، واقعیت، راسل، ویتگنشتاین
  • حسن زختاره *، اسماعیل فرنود صفحات 206-218
|
  • Marzieh Athari Nikazm, Mahsa Mohammadizadeh Pages 1-18

    La Gloire de mon père, un ouvrage qui a été écrit en 1957 par Marcel Pagnol, est un roman autobiographique. Selon les caractéristiques des œuvres autobiographiques, l’auteur est le personnage principal du roman. Notre principal problème dans cette recherche est que cette histoire est racontée par un enfant (le petit Marcel), alors que l’auteur est un adulte. Donc, nous avons étudié l’énonciation et les jeux de l’embrayage et du débrayage pour savoir qui parle dans ce roman.  Notre hypothèse est que la diversité des énonciateurs, provoque la dynamique du texte du roman autobiographique et à travers l’explication des embrayages et les débrayages des énonciateurs par rapport à la situation de l’énonciation, nous pourrons séparer les personnages. Dans ce roman, l’auteur a décrit tous les événements dans un ordre chronologique, ce qui a rendu le texte plus facile à lire et moins compliqué. La méthode employée est la sémiotique de l’école de Paris. Cette approche étudie les structures signifiantes profondes du texte et nous aide à mieux comprendre les sens du discours.

    Keywords: Marcel Pagnol, Autobiography, Enunciation, engagement, disengagement, Semiotic
  • Danial BASANJ, Leila Shobeiri, Maryam Dadkhah Pages 19-37

    — Les méthodes d'enseignement de la traduction peuvent porter des effets variés sur la qualité de traduction des étudiants. Ainsi, dans cette recherche, nous souhaitons savoir comment et avec quelle méthode pourra-t-on rendre les cours de traduction plus efficaces et améliorer la qualité de traduction des étudiants de master ? Dans le cadre d’une recherche-action analytique et descriptive, nous mettrons en œuvre une méthode consistant en l’exploitation des ressources audiovisuelles dans le processus de l’enseignement de la traduction. Cette recherche se donne pour objectif d'étudier l'effet de notre pratique pédagogique proposée sur la qualité de traduction des participants au projet, composés de dix-neuf étudiants de master en traduction et en littérature française qui ont suivi notre formation conçue à cet effet. Les résultats de la recherche, après l’analyse des données à l'aide d'un test t pour échantillons appariés et d'une ANCOVA unidirectionnelle, ont montré que la méthode mise en œuvre avait un effet positif sur la qualité de traduction des étudiants. Cependant, aucune différence significative n'a été trouvée entre la qualité de traduction des étudiants en littérature et en traduction.

    Keywords: Activité cognitive, Activité métacognitif, Enseignement de la traduction, Ressources audiovisuelles, Qualité de traduction
  • Farida BOURBI* Pages 38-49

    L'écriture littéraire de l'histoire de l'art va au-delà de la simple narration des faits passés en adoptant une approche critique qui valorise l'imagination et la fiction pour comprendre esthétiquement l'art. Cette approche novatrice remet en question les méthodes traditionnelles basées sur des faits avérés, mettant en lumière la puissance de la fiction dans la représentation de l'art et de ses acteurs. La question centrale est comment cette utilisation de la fiction réinvente notre compréhension de l'art et de ses artistes.

    Keywords: Écriture littéraire, L’imaginaire, histoire de l’art, Fiction, Laphilosophie de l’art
  • Hadisehalsadat Mousavi*, Matin Vesal Pages 50-64

    Dans cet article, nous avons examiné l'archétype du voyage du héros de Campbell dans les romans de Virginie Grimaldi, une romancière française contemporaine dont les œuvres explorent des thèmes tels que l'amour, le deuil et le renouveau. Nous avons analysé les parcours initiatiques de ses personnages féminins à travers le prisme du voyage du héros, en mettant en évidence les similitudes et les différences entre leurs expériences. Nous avons également abordé les leçons tirées de ces voyages, notamment la résilience, l'importance des relations, le pardon, l'autonomie et l'authenticité.Nous avons constaté que Grimaldi s'inspire et adapte l'archétype du voyage du héros pour créer des personnages féminins complexes et attachants, tout en mettant en lumière des enjeux sociétaux et psychologiques contemporains. Bien que les recherches universitaires sur les œuvres de Grimaldi soient encore limitées, l'analyse de l'archétype du voyage du héros dans ses romans offre des perspectives intéressantes sur la manière dont l'auteure aborde les thèmes de la transformation et de la croissance personnelle.

    Keywords: Archétype du voyage du héros, Campbell, Protagonistes féminines, Questions psychologiques, Virginie Grimaldi
  • Olivier NKUH NZONDJE Pages 65-77

    L’histoire de l’humanité est jonchée d’événements bouleversants au rang desquels on retrouve les épidémies. Cette réflexion ambitionne de lire les mentalités développées face à la catastrophe virale dans les romans La Peste de l’écrivain franco-algérien Albert Camus et Le Hussard sur le toit de Jean Giono. À l’aune de la critique archéologique, les analyses mettent en lumière les prédispositions mentales qui justifient les manières d’interpréter et de réagir contre l’épidémie. Au terme de l’analyse, il ressort deux thèses opposées sur le sens donné à la maladie. La première la spiritualise en la faisant passer pour une damnation céleste, alors que la seconde l’appréhende comme une émanation des agents infectieux vivants dans la nature. Pour conjurer la maladie, les personnages optent pour la prière, les prophylaxies occultes, l’isolement, quand ils ne mettent pas en application des pratiques rigoureuses d’hygiène. Au final, les réponses apportées à la menace épidémique sont révélatrices des conduites et des pratiques séculaires, collectivement entretenues dans les sociétés traversées par l’épidémie.

    Keywords: Mentalités, Épidémie, Société, Prophylaxies
  • Narcisse Ntedondjeu*, Anne-Clotilde Kameni Wendeu Pages 78-94

    Les guerres tribales ainsi que les crises sécuritaires qu’on observe de part et d’autre en Afrique en général, et au Cameroun en particulier, ont multiplié dans les réseaux sociaux des plates-formes d’échanges. Ces dernières, en réaction aux évènements socio-politiques, laissent voir des discours passionnés qui dégénèrent très souvent en discours haineux.  Cette déviance s’explique par l’illimitée liberté d’expression qui caractérise ces fora (Facebook, WhatsApp, Messenger, etc.). Par ricochet, les partis sont hâtivement pris et chacun se donne à cœur joie pour défendre ses opinions dans ses plateformes virtuelles qui renforceraient une mise en scène discursive à visée pathémique. C’est ainsi qu’au terme de la présidentielle d’octobre 2018 au Cameroun, les résultats ont suscité, de la part des partisans des deux principaux partis politiques en lice (RDPC/MRC), des contestations ouvertes qui ont atteint leur paroxysme dans les réseaux sociaux. On a pu observer de la violence verbale qui transformait cet espace médiatique en un véritable champ de bataille : c’est le théâtre d’une argumentation de protestation qui place la violence verbale au centre des préoccupations du linguiste. Comment les internautes procèdent-ils discursivement pour mettre en scène l’expression de la violence sur les réseaux sociaux ? En d’autres termes, comment la violence se matérialise-t-elle verbalement et linguistiquement dans les réseaux sociaux ? Par le biais d’une analyse pluridisciplinaire du discours, le présent article se penche sur l’orientation argumentative de ces discours qui loin d’apaiser la situation, peuvent conduire à une sorte de déstabilisation de la cohésion sociale.

    Keywords: analyse du discours, Discours médiatique, Mise en scène, violence verbale, Réseau sociaux
  • Gisele Mirabelle Piebop* Pages 95-113

    Avec sa triple centaine de langues, le Cameroun apparaît comme étant un pays au contexte sociolinguistique hyper-complexe. Dans un tel contexte, les contacts entre les individus ne peuvent qu’engendrer l’appropriation des langues utilisées dans les interactions. Et dès lors, l’hétérogénéité s’installe, avec en prime les variétés de langues qui leur confèrent de nouvelles idiosyncrasies. Un recours à la sociolinguistique variationniste et celle développementale permet de comprendre que ces entreprises sont en général l’apanage des jeunes, qui de fait créent un écart avec les autres générations, entravant ainsi progressivement la communication qui assure pourtant le passage du témoin d’une génération à l’autre. Le but de la présente contribution est de tenter de cerner les caractéristiques définitoires de l’intercompréhension et de la variation intergénérationnelle, ainsi que leurs applications dans le contexte camerounais actuel. Il est en outre question d’analyser les paramètres qui impactent les variations qui naissent, ainsi que les façons dont elles sont accueillies et les opinions communes que les groupes cibles font d’elles et de leurs locuteurs respectifs. La fin du travail est consacrée aux préconisations qui pourraient dépolluer l’atmosphère et permettre un vécu ou une gestion plus réussie des variations en contexte Camerounais.

    Keywords: appropriation, Générations, Intercompréhension, Variation, Plurilinguisme
  • Mahnaz Rezaei* Pages 114-133

    Le « mythe » est une notion culturelle très ambiguë. La littérature et la mythologie sont étroitement liées. La poésie et le mythe peuvent communiquer avec leur public avec un langage symbolique. A l'époque où l'être humain attribue à la seule raison la capacité de connaître la vérité, la littérature ne crée plus de mythe dans le sens ancien du terme, mais recrée plutôt des mythes antiques. En étudiant la présence des mythes dans la littérature, nous pouvons comprendre ses significations et fonctions dans la littérature contemporaine. Dans cet article, nous examinerons la reprise des éléments mythiques chez les figures majeures de la nouvelle poésie persane Akhavan, Sepehri et Chamlou, ainsi que dans Le Rêve mexicain de Le Clézio, écrivain français contemporain, en nous référant à leurs points de vue communs sur le mythe. Nous expliquerons enfin les raisons de la reprise des mythes et les fonctions de ces derniers dans la littérature contemporaine, dont l’intérêt pour le modernisme dans le style, échange des idées et la mise en scène des enjeux socio-politiques.

    Keywords: mythes littérarisés, modernisme, enjeux socio-politiques, Le Clézio, poètes persans contemporains
  • Somayeh Rostamipour*, Mohammad Ziar Pages 134-151

    Au XXe siècle et plus précisément à la fin de la Seconde Guerre mondiale, la représentation littéraire de l'espace référentiel résultant de la pensée post-coloniale et postmoderniste reprend une place essentielle. Dès lors, l’étude interdisciplinaire de la littérature et de la géographie donne naissance à la géocritique, méthode d’analyse littéraire élaborée par Bertrand Westphal dont l'intérêt réside dans l'étude de la référentialité géographique et la fiction. Associé à l’analyse géocritique, nous mettons en lumière le Petit Prince, l’œuvre d’Antoine de Saint-Exupéry. Ce chef-d’œuvre met en valeur le rapport entre la fiction et la référentialité. En effet, cette œuvre possède autant de valeur littéraire que géographique. L'originalité de cette recherche consiste à examiner la spatio-temporalité à travers le Petit Prince en s’appuyant sur la géocritique telle qu’une méthode d’analyse interdisciplinaire. En tenant compte des théories géocritique, le temps en tant qu’une dimension de l’espace se spatialise et devient anachrone. Les résultats de la recherche révèlent que le pluralisme et le multiculturalisme sont nécessaires en vue de représenter l’espace polychrone et hétérogène. Ainsi, ce travail de recherche nous pousse à nous pencher sur la valeur de l’humanité à travers la lisibilité de l’œuvre littéraire et la réaction réciproque.

    Keywords: Géocritique, Le Petit Prince, référentialité, représentation littéraire, spatio-temporalité
  • Samira AHANSSAZ SALMASSI, Mahdi AFKHAMI NIA*, MohammadHossein DJAVARI, Mohammad MOHAMADI AGHDASH Pages 152-168

    Tout concept narratif exige un cadrage spatio-temporel particulier lui permettant de se développer sur le plan textuel. A la différence du roman traditionnel où le contexte spatial se trouve marginalisé, le roman moderne met en avant les aspects dynamiques de l’espace et représente son incessant reconstruction sous le regard du sujet. Fondé sur une saisie polyphonique du monde, Passage de Milan (1954), l’œuvre inaugurale de Michel Butor, se construit autour d’une image cauchemardesque de la ville, focalisant l’intérêt du lecteur sur l’écart croissant entre l’homme et la société moderne. L’univers romanesque de Butor qui s’avère être un microcosme de Paris projette, dans une certaine mesure, un monde objectal où le système spatio-temporel se propose comme une entité dérivée du réel, dont l’ensemble des éléments contribue à la construction du sens dans le récit. À cela s’ajoute la dimension subjectale de l’espace du fait qu’il est déployé sous la perception du narrateur ou dans la conscience des personnages. Effectivement, une lecture approfondie de la conceptualisation de l’espace dans Passage de Milan, nous permettra d’accéder à l’image mentale que se crée l’auteur de la modernité urbaine. Nous allons analyser, au départ, les extraits qui se focalisent sur les aspects topographiques de l’espace en vue de montrer ensuite comment la conceptualisation du cadre spatio-temporel pourrait refléter la tension intérieure de l’instance perceptive.

    Keywords: Passage de Milan, chronotope narrative, analyse énonciative, Point de Vue
  • Koffi Samuel SAMUEL N’ZI* Pages 169-187

    Notre objectif est de proposer des pistes de connaissances sur l’origine du langage figuré. Si son existence, sa présence et son usage ne font l’ombre d’aucun doute dans l’esprit de la communauté l’on s’interroge moins ou presque pas sur sa provenance, sur son introduction dans le langage humain et dans les interactions verbales quotidiennes de celui-ci. C’est la tâche que s’assigne cette réflexion. Bien plus que pédagogique, cette analyse se veut surtout épistémologique, car, elle vise à mettre en relief ses origines naturelles. Dans ce sens, elle interroge la genèse de l’Homme, l’imputation de la pauvreté du langage originel en expressions, la disposition du psychisme humain à énoncer par figuration. Elle questionne aussi la rhétorique, son berceau émanation, et certaines disciplines linguistiques qui furent son terreau de plénitude. Ces différents points constitutifs des axes focaux de l’étude exhument les principes fondateurs du langage figuré, son corpus d’exploration, son fonctionnement et les attentes subséquentes à son emploi.

    Keywords: Anthropologie, langage figuré, nature, psycholinguistique, rhétorique et sciences du langage
  • Maryam SHEIBANIAN*, Najme ABDI Pages 188-205

    La vision du langage a toujours été soumise au point de vue ontologique des philosophes. Dans cette perspective, nous avons étudié le lien du langage avec la réalité en examinant les différentes perceptions du statut ontologique de ce dernier dans la dialectique permanente entre le relativisme et l’objectivisme afin de pouvoir dégager les phases principales d’un parcours évolutif riche et complexe. Pour ce faire, nous avons délimité l’étendu de notre recherche aux philosophes tels que Socrate, Platon, Aristote, Frege, Russell, Wittgenstein, etc., qui ont contribué à marquer un tournant dans la conception de ce lien depuis l’Antiquité jusqu’à nos jours. Notre étude se termine par l’examen de la théorie austinienne dans la mesure où cette dernière reste toujours la plus récente à dépasser les conceptions classiques du langage et du traitement de la vérité. Nous avons ainsi, relevé trois phases d’évolution réflexive à propos du lien entre le langage et la réalité.

    Keywords: Austin, Frege, langage, objectivisme, Réalité, Russell, Wittgenstein
  • Hassan Zokhtareh*, Esmaeel FARNOUD Pages 206-218

    Les Chants de Maldoror résistent obstinément à toute classification dans un genre littéraire spécifique, révélant une nature hétéroclite qui défie toute tentative de catégorisation. Des tentatives ont été faites pour ancrer ce texte de la seconde moitié du XIXe siècle dans le registre de la poésie. Cependant, au-delà de son apparente dissonance et de son rejet des normes établies, ce texte novateur trouve sa cohérence sous l'égide d'un narrateur autoritaire, qui semble être la seule instance garantissant la continuité interne des six chants. La prédominance de la narration, en élargissant le plan du discours, agit comme un rempart empêchant le lecteur de s'identifier aux personnages ou de succomber à l'illusion référentielle. Ceci non seulement écarte le lecteur du lecteur idéal, mais le dépeint aussi comme un mauvais lecteur. Les références constantes à l'acte de narration, troublant le cours de l'histoire, l'adresse récurrente du narrateur au narrataire et les commentaires sur le récit et l'histoire confirment la suprématie de la narration dans le texte lautréamontien. L'existence d'une narration autoréflexive et narcissique, dès les premières lignes, remet incontestablement en question l’horizon attente du lecteur. Cette présence requiert une lecture pleinement avertie, défiant toute quête de sens, et confronte le lecteur à des questions fondamentales sur la nature et les fonctions des notions telles que l'écriture, la lecture, la narration, l'auteur et la littérature.

    Keywords: écriture consciente, lecture avertie, Les Chants de Maldoror, narratologie, plan du discours