فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی
پیاپی 80 (بهار 1403)

  • تاریخ انتشار: 1403/02/12
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد طونی، بهرام فتحی*، مجید انیسی، محمد خرسند صفحات 1-32

    با توجه به نگرانی های روزافزون در مورد مصرف بالای انرژی و گرم شدن زمین، کارایی انرژی و محیط زیست توجه قابل توجهی از سوی محققان و سیاست گذاران را به خود جلب کرده است. هدف از این پژوهش اندازه گیری کارایی اقتصادی، انرژی و محیط زیستی با رویکردی اصلاح شده و مبتنی بر تحلیل پوششی داده ها و بازی چانه زنی نش (NBG-DEA) درکشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‏های اقتصادی (OECD) در دوره 2017 تا 2020 است. نتایج نشان می‏دهد که به طور کلی کشورهای آمریکا، سوئیس و یونان از نظر کارایی اقتصادی و انرژی در بین کشورهای برتر قرار دارند، ولی در حوزه محیط ‏زیست شرایط مطلوبی ندارند. میانگین کارایی محیط زیستی در بین همه کشورها بسیار پایین است، ولی در بین آن‏ها ایالات متحده آمریکا با نمره 0004/0 بدترین و ایسلند با نمره 348/0 بهترین وضعیت را دارند. علاوه بر این بر اساس نتایج مدل تحلیل پوششی داده ها، بازی چانه زنی نش در کل کشورهای ایسلند، لوکزامبورگ، سوئیس، اسلوونی، ایرلند و دانمارک در همه حوزه های اقتصاد، انرژی و محیط زیست نسبت به سایرین شرایط بهتری دارند.

    کلیدواژگان: کارایی انرژی، کارایی زیست محیطی، تحلیل پوششی داده ها، بازی چانه زنی نش
  • آزاده محرابیان*، ساجد کاشفی، رویا سیفی پور، علی اکبر خسروی نژاد صفحات 33-61

    هدف مقاله حاضر ارزیابی سیاست افزایش قیمت گاز بر شدت مصرف انرژی شرکت های فولادی در مقایسه با شرکت های فلزات اساسی است. برای این منظور از مدل اجرای سیاست تفاضل در تفاضل (DID) بر اساس داده های سالانه (1400-1390) شرکت های گروه آزمایش فولادی (کد 15 با ISIC: 2731) که در سال 1397 متحمل افزایش قیمت 100 درصدی تعرفه گاز شده اند در مقابل شرکت های گروه کنترل فلزات اساسی (کد 8 با ISIC: 2723) که نرخ تعرفه قیمت گاز در این شرکتها ثابت باقی مانده است می باشد. بر اساس نتایج به دست آمده، تفاضل اثر اجرای سیاست (σ) برای شرکت های عضو گروه آزمایش و کنترل  منفی و برابر با 49/8- می باشد که نشان از عدم موفقیت اثر اجرای سیاست افزایش تعرفه قیمت گاز در سال 1397 در شرکت های فولادی می باشد و بعبارتی افزایش تعرفه قیمت گاز در شرکت های فولادی به کاهش شدت مصرف انرژی این شرکت ها منتج نشده است. به نظر می رسد، بخش های فولادی که شدت انرژی بری در آن ها بیش از سایر بخش هاست، با افزایش یکباره قیمت حامل های انرژی به سطح قیمت های مرزی، زمان کافی را برای بهبود شیوه تولید خود و مقابله با پیامدهای منفی افزایش قیمت ها را نداشته است. لذا با انتخاب دوره زمانی بیشتر برای افزایش قیمت ها و افزایش تدریجی قیمت، زمان و منابع لازم برای رویارویی با پیامدهای منفی افزایش قیمت ها می توانست به دست آید.

    کلیدواژگان: قیمت گاز، مصرف انرژی، شرکت های فولادی، شرکت های فلزات اساسی، مدل اجرای سیاست تفاضل در تفاضل
  • علی ذاکری، رضا نیکو*، علیرضا گلی صفحات 63-89

    باتوجه به رشد روزافزون جمعیت جهان و نیازهای روبه افزایش انرژی، آینده انرژی الکتریکی به عنوان راهکاری پایدار و قابل اعتماد برای تامین انرژی به نظر می رسد. با امکاناتی که فناوری های جدید و نوآوری ها در این حوزه ارائه می دهند، برنامه ریزان و محققان می توانند به طراحی و اجرای سیستم های هوشمند و پایدار انرژی الکتریکی کمک کنند. در این مقاله، ابتدا به بررسی روندهای آینده در حوزه انرژی الکتریکی پرداخته می شود. این روندها شامل شناخت رفتار مصرف انرژی الکتریکی و متغیرهای موثر بر آن است. در همین راستا در پژوهش حاضر، ابتدا با استفاده از داده های تجمیعی و تفکیکی مصرف برق اصفهان در سه بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی، سناریوی پایه مصرف انرژی اصفهان در افق 1410 با کمک روش سری های زمانی استخراج شد. در گام دوم فهرستی از رخدادهای روند گریز و احتمال وقوعشان از طریق بررسی ادبیات موضوع و مصاحبه با خبرگان تشکیل شد. در گام آخر سناریوی پیش بینی پایه به کمک روش روندهای اصلاح شده احتمالی به سه سناریو تبدیل و برای هر کدام از سناریوها، روایتی نوشته شد. سناریوها با کم کردن فاصله ذهنی مدیران با آینده و ایجاد بستری برای گفتگوهای راهبردی می توانند نقش موثری در اتخاذ تصمیم های راهبردی ایفا کنند. در نتیجه، درک روندها، چالش ها و فرصت های آینده در حوزه انرژی الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است. باتوجه به این موضوع، این مقاله به عنوان یک آشنایی اولیه با موضوع و به عنوان یک پایه برای تحقیقات بیشتر در این حوزه می تواند مفید باشد.

    کلیدواژگان: پیش بینی مصرف برق، رخداد های روندگریز، انرژی الکتریکی، سناریو های کمی، روندهای اصلاح شده احتمالی
  • محمد ظاهری عبده وند، احمد سرلک*، مریم شریف نژاد صفحات 91-130

    انرژی اهمیت فراوانی در رشد و پیشرفت کشورها دارد. اما باید درنظر داشت افزایش مصرف انرژی، آسیب های محیط زیستی زیادی بدنبال داشته است. به همین دلیل استفاده از منابع انرژی های تجدیدپذیر به عنوان یک ضرورت مطرح می باشد. لازم به ذکر است مولفه های متعددی بر استفاده از این نوع انرژی تاثیرگذار است که سرمایه اجتماعی از جمله مهمترین آنها می باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر مصرف انرژی های تجدیدپذیر در کشورهای منتخب اسلامی در دوره زمانی 2022-2008 با استفاده از رهیافت روش اثرات همبسته مشترک پویا انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که سرمایه اجتماعی در هر دو دوره کوتاه مدت و بلندمدت تاثیر مثبت بر مصرف انرژی های تجدید پذیر در کشورهای منتخب اسلامی دارد. بنابراین پیشنهاد می شود توجه به تقویت سرمایه اجتماعی در کشورهای منتخب اسلامی مدنظر سیاست گذاران قرار گیرد. تا از این طریق زمینه گذر به سمت مصرف انرژی تجدیدپذیر تسریع گردد.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، انرژی های تجدیدپذیر، کشورهای منتخب اسلامی، اثرات همبسته مشترک پویا
  • اسماعیل رجبی، قدرت الله امام وردی*، علی اصغر اسماعیل نیا، مرجان دامن کشیده صفحات 131-161

    شوک های نفتی دهه 1970، یکی از عوامل مهم در افزایش اهمیت بهره برداری بهینه از منابع نفتی به شمار می روند به طوری که از بعد اقتصادی نظریه هتلینگ (1931) در این سال ها دوباره توسط اقتصاددانان مورد بازبینی و از بعد فنی روش های بهبود بازیافت نفت (EOR) مورد توجه قرار گرفت. بهره برداری بهینه از دید فنی روش های بهبود بازیافت را با توجه به حداکثر نرخ کارا (MER) مد نظر دارد و از دید اقتصادی نیز حداکثر سود تنزیل شده با توجه به شرایط بازار را جستجو  می کند. در این مطالعه، مسیر بهینه تولید  برای یکی از میادین جنوب کشور که در آن هدف حداکثرسازی ارزش حال مجموع سود حاصل از برداشت از یک میدان نفتی است، به مدت چهل سال و با استفاده از برنامه رایانه ای طراحی شده در نرم افزار متلب  از سال 1381 تا 1420 شبیه سازی و تحلیل شده است. به منظور بهینه سازی آن گام های حل مساله با استفاده از الگوریتم ازدحام ذرات (PSO) بیان می شود. در این راستا از دو نرخ تنزیل 15 و 25 درصد و سه سناریوی قیمتی بالا، مرجع و پایین استفاده شده است. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که با اجرای برنامه های افزایش برداشت و تزریق گاز به میدان در طول دوره شبیه سازی حجم قابل استخراج از میدان بیش از20 درصد افزایش خواهد یافت و تولید تجمعی نیز بر اساس مسیر تولید بهینه پیشنهادی افزایش می یابد.

    کلیدواژگان: تولید نفت، مسیر بهینه تولید، الگوریتم تکاملی بهینه سازی ازدحام ذراتگ، تولید صیانتی، میدان نفتی جنوب
  • سعید رمضانی*، عباس طلوعی اشلقی، امیر نجفی، محمد یوسفی شیخ رباط صفحات 163-210

    چاه های نفت وگاز، اصلی ترین دارایی های فیزیکی دربخش بالادستی صنعت نفت، نقشی مهم درتولید و اقتصاد انرژی دارند.با توجه به تجهیزات خاص، هزینه بالا، استراتژیک بودن سازه ومستمر بودن جریان تولید، موضوع نگهداشت آنها بسیار حیاتی است.هدف این پژوهش، درک ابعاد، مولفه ها وزیر مولفه ها وتبیین روابط بین آنها به منظور ارائه چارچوب یکپارچه نگهداشت چاه های نفت وگاز می باشد.ابتدا ازطریق مرور نظام مند ادبیات و مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از خبرگان اجرایی درشرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، اقدام به جمع آوری شاخص های مهم،ابعاد و مولفه ها گردید و در قالب پرسشنامه دلفی، فهرستی از روش ها و اقدامات ویژه نگهداشت چاه های نفت و گاز ارائه شد. خروجی این مرحله به شناسایی6 بعد، 14مولفه و57 زیر مولفه انجامید.در گام بعدی بااستفاده ازروش ISM ارتباط و سطح بندی بین ابعاد ومولفه ها انجام شد وچارچوب یکپارچه نگهداشت چاه ها ارائه وبصورت کمی در نرم افزار ایموس اعتبارسنجی گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که این ابعاد شش گانه 1-تغییر فرهنگی و بافت سازمانی2-مدیریت اطلاعات تجهیزات 3-جلوگیری از زوال زود هنگام4-بهینه سازی برنامه ها و منابع5-مدیریت فعالیت های چرخه عمر6-مدیریت عملکرد وبهبود مستمر، دربازبینی و باز طراحی روش های پراکنده ی غیر منسجم و جزیره ای موجود، تاثیر گذار بوده وباتوجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی، به انسجام ،یکپارچگی ومدیریت بهینه برنامه ها واستفاده حداکثری از منابع منجرخواهد شد.

    کلیدواژگان: نگهداری و تعمیرات، چاه های نفت و گاز، چارچوب یکپارچه نگهداشت، اقتصاد مقاومتی، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
  • هادی ایرانی، سید نعمت الله موسوی*، رضا مقدسی صفحات 211-238

    نفت یکی از منابع طبیعی است که قیمت آن در سال های اخیر دچار نوسانات فراوانی شده است. از طرف دیگر اثرات مالی قیمت نفت بر اقتصاد که در دهه های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بر همین اساس، در این مطالعه، از مدل VAR برای بررسی نحوه واکنش قیمت نفت به شوک مالی در دوره های اضطراب مالی کم و بالا استفاده گردید. داده های مورد نیاز مطالعه بصورت ماهانه طی دوره 1400-1380 از سایت مرکز آمار ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده است. نتایج تخمین با مدل VAR نشان داد که اگر شاخص قیمت مصرف کننده به اندازه یک انحراف معیار افزایش یابد تا دوره دوم تاثیری بر فعالیت اقتصادی در ایران ندارد. از دوره سوم تا دوره هفتم روند صعودی و در نهایت نزولی و میرا می شود. اگر شاخص اضطراب مالی به اندازه یک انحراف معیار افزایش یابد، در دو دوره ابتدایی تاثیر مثبت بر شاخص فعالیت اقتصادی دارد. از دوره سوم تا دوره دهم این تاثیر منفی و در نهایت میرا می شود. همچنین اگر به شاخص فعالیت اقتصادی شوک وارد شود، این شوک در ابتدا باعث افزایش فعالیت اقتصادی و در ادامه باعث کاهش آن می گردد. اگر شاخص فعالیت صنعتی به اندازه یک انحراف معیار افزایش یابد، فعالیت اقتصادی تا سه دوره تقریبا ثابت و در ادامه منفی و میرا می شود. این در حالی است که اگر قیمت نفت به اندازه یک انحراف معیار افزایش یابد، شاخص فعالیت اقتصادی در ایران در ابتدا افزایشی و سپس کاهشی و میرا می شود. در نهایت با شوک وارد شده از سمت مقدار تولید نفت، فعالیت اقتصادی تقریبا ثابت باقی می ماند.

    کلیدواژگان: اضطراب مالی، قیمت نفت، VAR، ایران
  • فاطمه شیخی ده چناری*، مهراب داراب پور صفحات 239-268

    عمده ترین چالش اقتصادی قراردادهای بلندمدت فروش گاز طبیعی از طریق خط لوله، قیمت گذاری گاز در قرارداد است. با توجه به تاثیر تحولات بازار بر قیمت گذاری گاز طبیعی در قراردادهای بلندمدت، تحلیل اقتصادی قیمت گذاری و آسیب پذیری آن  اهمیت می یابد. در قراردادهای بلندمدت، اغلب قیمت گاز بر اساس قیمت انرژی های جایگزین تعیین می شود. این نوع از قیمت گذاری باعث می شود که قیمت به صورت واقعی تعیین نشده و متعاقبا نیازمند به مذاکرات و هزینه های معاملاتی بسیار باشد که این موضوع به هیچ وجه مطلوب طبع اقتصادی طرفین نمی باشد، از این رو قیمت گذاری مکررا تحت داوری های بازنگری قیمت قرار خواهد گرفت. در جهت اجتناب از ریسک های اقتصادی و ایجاد شفافیت در نظام قیمت گذاری گاز طبیعی در قرارداد، بهتر است  قراردادهای فروش گاز طبیعی را در قالب قراردادهای اسپات و کوتاه مدت منعقد شود. به علاوه تجدید ساختار در بورس انرژی و راه اندازی بازار گاز می تواند به استقرار شفافیت در بازار کمک ویژه ای نماید.

    کلیدواژگان: اقتصاد قراردادها، بلندمدت، قیمت گذاری، معاملات کوتاه مدت و اسپات، تجدید ساختار، بورس گاز
  • سید محمدعلی حاجی میرزایی، مرتضی بهروزی فر*، شیرکو بهادری، افسانه ملک حسینی صفحات 269-305

    انرژی از جمله نهاده های حیاتی هر اقتصاد و عامل تعیین کننده‏ای در رشد و توسعه اقتصادی می باشد. تولید، تامین، توزیع، مدیریت مصرف و حفظ و صیانت از منابع انرژی یکی از عرصه های اصلی تحت تاثیر حکمرانی است. این مقاله با هدف ارزیابی سیاست های مصوب در حوزه انرژی و پیشنهاد سیاست هایی برای بهبود حکمرانی انرژی در ایران تدوین شده است. از نظر روش شناسی، این پژوهش را می توان در زمره تحقیقات توصیفی- تحلیلی محسوب نمود که برای تفسیر و تحلیل داده ها از روش تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا بهره گیری نموده است. داده‏های مورد بررسی در این پژوهش از سه طریق استخراج  سیاست های مصوب در حوزه انرژی از اسناد قانونی(سیاست های کلی، قوانین دائمی، قوانین برنامه‏های توسعه و قوانین بودجه) طی دوره زمانی 1368 تا 1400، بررسی نظرات و دیدگاه‏های مندرج در پژوهش‏ها، مقالات و مصاحبه های منتشره در مورد حکمرانی انرژی و در نهایت اخذ دیدگاه‏ها و نظرات خبرگان در مورد حکمرانی انرژی بوسیله انجام مصاحبه و تکمیل پرسشنامه توسط تعدادی از خبرگان، جمع‏آوری گردیده است. بررسی ارتباط طولی و عرضی سیاست های مصوب در حوزه انرژی، نشان داد که گرچه بسیاری از سیاست های مطرح شده در اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی و قوانین برنامه های پنجساله توسعه با سیاست های مطرح در قوانین بودجه سنواتی همسو و هم راستا  هستند و به شکل متواتر مورد پیگیری قرار گرفته اند، اما فقدان سیستم حکمرانی مطلوب در این صنعت، موجب شده که این سیاست‏ها از جامعیت، پیوستگی، انسجام و همگرایی کافی برخوردار نبوده و  قادر به اولویت‏بندی اهداف در اجرا در حوزه انرژی نباشند، بطوری‏که تداوم این شرایط در درازمدت، امنیت انرژی ایران را با چالش های جدی مواجه خواهد ساخت. بنابراین با درک ضرورت اصلاح سیستم حکمرانی کنونی در صنعت انرژی کشور، در این جهت، شش بسته سیاستی پیشنهاد گردیده است.

    کلیدواژگان: سیاست، انرژی، حکمرانی انرژی، قانون گذاری، امنیت انرژی
|
  • Bahram Fathi Pages 1-32

    Due to increasing concerns about high energy consumption and global warming, the energy and environmental efficiency have gained considerable attention of researchers and policymakers. The purpose of this research is to measure economic, energy and environmental efficiency with a modified approach based on data envelopment analysis and Nash Bargaining Game (NBG-DEA) in member countries of the Organization for Economic Development and Cooperation (OECD) in the period from 2017 to It is 2020. The results show that, in general, the countries of America, Switzerland, and Greece are among the top countries in terms of economic efficiency and energy, but they do not have favorable conditions in the field of environment. The average environmental efficiency is very low among all countries, but among them, the United States of America is the worst with a score of 0.0004 and Iceland is the best with a score of 0.348. In addition, based on the results of data envelopment analysis model - Nash bargaining game, Iceland, Luxembourg, Switzerland, Slovenia, Ireland and Denmark have better conditions than others in all areas of economy, energy and environment.

    Keywords: energy efficiency, environmental efficiency, data envelopment analysis, Nash bargaining game
  • Azdadeh Mehrabiyan*, Sajed Kashefi, Roya Seyfipour, Aliakbar Khosravinejad Pages 33-61

    The aim of the article is to evaluate the increase in gas prices on the energy consumption of steel companies compared to basic metal companies. For this purpose, the policy implementation model in difference (DID) is based on the annual data (1390-1400) of the steel experimental group companies (code 15), which suffered a 100% price increase in the basic metals control group companies in 1397. Code 8) that the tariff rate of gas price in these companies has remained constant. Based on the obtained results, the difference of the policy implementation effect (Q) for the companies that are members of the test and control group is negative and equal to -8.49, which indicates the failure of the implementation of the policy of increasing the gas price tariff in 2017 in steel companies, and in other words . The increase in the gas price tariff in steel companies does not lead to a reduction in the energy consumption of these companies.

    Keywords: Gas price, energy consumption, steel companies, basic metal companies, difference in difference policy implementation model
  • Ali Zackery, Reza Nikou*, Alireza Goli Pages 63-89

    Today, it is impossible to imagine a world without electrical energy and as the time goes by electrical energy will become more and more important. In the past few decades, the amount of energy consumption has doubled, among which the share of developing countries such as Iran is higher than developed countries. Therefore, analyzing the behavior of electrical energy consumption and the variables affecting it can give a proper vision of the future and make decision-makers and managers ready to face possible challenges. In this manuscript, firstly the data concerning the electricity consumption in agricultural, industrial and residential sectors were used to forecast the base consumption scenario for Isfahan in 2031. Second, a list of trend-defying events which can potentially affect the base scenario and the probability of their occurrence were made through a scoping review and expert interviews. Finally, probabilistic modified trend method was deployed to create three scenarios for electric energy consumption of Isfahan in 2031. These scenarios are: 1) there is electrical energy but not much 2) get used to black-outs and 3) essentially green. Narrative scenario can help decision makers to decrease their mental distance with future possibilities, result in strategic decisions and galvanize action.

    Keywords: Forecasting electricity consumption, trend-defying events, Electrical energy, quantitative scenarios, probabilistic modified trends
  • Mohmmad Zahiri Abdowand, Ahmad Sarlak*, Maryam Sharifnejad Pages 91-130

    Energy is very important in the growth and development of countries. But the increase in energy consumption has caused environmental damage. Therefore, the use of renewable energy sources is a necessity. In the meantime, several components affect the use of this type of energy, of which social capital is one of the most important. In this regard, the present study was conducted with the aim of investigating the effect of social capital on the consumption of renewable energy in selected Islamic countries in the period of 2015-2022 and using the method of Dynamic common correlated effects. The results indicate that social capital has a positive effect on the consumption of renewable energy in selected Islamic countries in both short-term and long-term periods. Therefore, it is suggested that policymakers pay attention to the strengthening of social capital in selected Islamic countries. In this way, to speed up the transition to a revised energy consumption.

    Keywords: Social capital, renewable energies, selected Islamic countries, Dynamic common correlated effects
  • Esmaeel Rajabi, Godratollah Emamverdi*, AliAsghar Esmaeelneya, Marjan Damankeshideh Pages 131-161

    Optimum planning of oil resources according to technical limitations and forecasts and economic is recognized as a necessity to obtain maximum profit from the sale of crude oil and ensure national interests between generations of oil producing and exporting countries. In this study, using the particle swarm algorithm (PSO), the optimal production path in one of the fields in southern Iran has been estimated for forty years. Also, to simulate the maximum technical and physical conditions of the field, the concept of the maximum effective discharge rate (MER) and to apply the economic dynamics of the global oil market, three price scenarios and two discount rate scenarios have been used. The results of the study show that with the implementation of EOR programs and gas injection to Taghdis Saruk during the simulation period, the volume that can be extracted from the field will be more than 6 billion barrels of additional oil, and the cumulative production of the field will be about 2 times based on the proposed optimal production path. increase.

    Keywords: Oil production, Optimal production path, Evolutionary algorithm for particle swarm optimization, Maintenance production, South oil field
  • Saeid Ramezani*, Abbas Tolooei Eshleghi, Amir Najafi, Mohammad Yousefi Sheikhrobat Pages 163-210

    Oil&gas wells are the main physical assets in the upstream of the industry&they have a critical role in production&economy energy.Regarding the special equipments,high cost, strategic structure&continuos flow in their production, the issue of maintenance is deemed to be very critical.The purpose of this research is realizing the dimensions,components&sub components in oil&gas wells and to express the inter-relationship for presenting an appropriate maintenance framework. In this paper,initially by literature review and through interviews with15experts in adminstration,critical maintenance indicators,dimensions and components for oil&gas wells in the list of acts&methods were gathered,which were then presented through a Delphi questionnaire.The output is identifying6 dimensions&14 components in 57sub-components.In the quantitative part,the presented framework was verified by AMOS. In the second phase, for connection&continuity between main dimensions&their components an ISM has been used.According to experts panel views and analysis of components,an integrated maintenance framework for oil&gas wells has been presented.The results revealed that these6dimensions:1-cultural changing and organizational content for maintenance2-equipment information management3-premature decline prevention4-maintenance resource and plans optimization5-life cycle activities management6-performance management and continuous improvement in maintenance, affected the revision&redesigning the unplanned and insular methods and given the resistive economy they finally lead to coherence,integrity,optimizing plan management and maximizing the use of resources.

    Keywords: Maintenance, Oil, Gas Wells, Integrated Maintenance Framework, Resistive Economy, National Iranian South Oil Company (NISOC)
  • Hadi Irani, Seyed Nematullah Mosavi*, Reza Moghaddasi Pages 211-238

    The estimation results with VAR model showed that if the consumer price index increases by one standard deviation, it has no effect on the economic activity in Iran until the second period.From the third period to the seventh period, the trend is upward and finally downward and damped. If the financial stress index increases by one standard deviation, it has a positive effect on the economic activity index in the first two periods. From the third period to the tenth period, this effect is negative and finally attenuated. Also, if there is a shock to the economic activity index, this shock will initially increase economic activity and then decrease it.

    Keywords: Financial stress, oil prices, VAR
  • Fatemeh Sheikhi*, Mehrab Darabpour Pages 239-268

    The main economic challenge of long-term contracts for the sale of natural gas through the pipeline is the pricing of the gas in the contract. Considering the impact of market developments on natural gas pricing in long-term contracts, the economic pathology of natural gas sales contracts and providing suggestions to reduce this damage become important. In long-term contracts, the price of gas is determined based on the price of alternative energies. This type of pricing means that the price of gas is not determined in real terms and subsequently it will require a lot of negotiations and transaction costs. This fact, which is not in any way favorable to the economic character of the parties, leads to the fact that the pricing is repeatedly subjected to price revision arbitrations. In order to avoid the above economic risks and create transparency in the gas market pricing system, it is better to conclude natural gas sales contracts in the form of spot and short-term contracts. In addition, the restructuring of the energy exchange and the launch of the gas market can help to establish transparency in the market.

    Keywords: economy of contracts, long-term, pricing, short-term, spot transactions, restructuring, gas exchange
  • Morteza Behrouzi far* Pages 269-305

    Energy is a vigorous input for any economy and a determining factor in economic growth and development. The production, supply, distribution, consumption management, and conservation of energy resources are key areas, which are influenced by governance. This article intends to evaluate approved energy policies and propose improvements to energy governance in Iran. Methodologically, this research can be considered descriptive-analytical, utilizing document analysis and content analysis to interpret and analyze data. Data were gathered from various sources, including legitimate documents (general policies, permanent laws, development program laws, and budget laws) spanning from the year 1368 to 1400, as well as from published research, articles, interviews, and expert opinions. Analysis of longitudinal and diagonal relationships of approved energy policies revealed alignment between upstream documents such as general policies, five-year development plans, and annual budget laws, but shortcomings in governance have led to insufficient comprehensiveness, continuity, coherence, and convergence. This lack of governance threatens Iran's long-term energy security. Therefore, six policy packages are proposed to reform the current governance system in the country's energy industry.

    Keywords: Energy, Energy Security, Energy Diplomacy