فهرست مطالب

Journal of Medicinal Herbs
Volume:1 Issue: 3, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/09/23
  • تعداد عناوین: 9
|
  • آبنوس کریمی، عبدالله قاسمی پیربلوطی، فاطمه ملک پور، مهدی یوسفی، احمدرضا گل پرور صفحه 1
    مقدمه و هدف
    آویشن دنایی(Thymus daenensis Celak.) یکی از گیاهان دارویی متعلق به خانواده نعناع است. سرشاخه های گلدار این گیاه علفی و چند ساله کاربرد وسیعی در تهیه دارو و درمان انسان در طب سنتی دارد. مهم ترین ماده موثره آن، تیمول و کارواکرول می باشد. از آنجایی که شرایط اکولوژی نقش عمده ای در رشد، نمو، کیفیت و کمیت ماده موثره گیاهان دارویی دارد، تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر عوامل اکولوژیکی بر میزان ماده موثره عصاره این گیاه به مرحله اجرا در آمد.
    روش تحقیق: در این تحقیق گیاه آویشن دنایی از 22 منطقه استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری جمع آوری گردید. پس از عصاره گیری و تزریق نمونه ها به دستگاه HPLC، کروماتوگرام های حاصل از دستگاه، درصد تیمول و کارواکرول هر منطقه را مشخص نمود.
    نتایج و بحث: بیشترین میزان تیمول (5/3%) مربوط به نمونه شیخ شبان در ارتفاع 3747 متر از سطح دریا و بیشترین میزان کارواکرول (3/2%) مربوط به نمونه لارک در ارتفاع 2370 متر از سطح دریا به دست آمد. نتایج تجزیه همبستگی نشان داد که ارتفاع از سطح دریا بر میزان تیمول اثر معنی دار و مثبت دارد و بر میزان کارواکرول اثر معنی داری ندارد.
    توصیه کاربردی- صنعتی: با توجه به اهمیت و خاصیت ضدمیکروبی ترکیبات تیمول و کارواکرول در گونه آویشن دنایی و با توجه به این که بهترین منطقه رویشگاه این گیاه با تولید بیشتر ترکیب های مذکور مربوط به منطقه شیخ شبان در استان چهارمحال و بختیاری می باشد، بنابراین استفاده از جمعیت آویشن این منطقه جهت کشت و کار و نیز ایجاد شرایط اکولوژیکی (خاک، آب و هوا، جغرافیایی) شبیه این منطقه برای تولید بیشتر این ترکیبات توصیه می شود.
    کلیدواژگان: آویشن دنایی، تیمول، کارواکرول، HPLC
  • سهیلا کاوه، مجید فکری، مجید محمودآبادی، ناصر برومند صفحه 11
    مقدمه و هدف
    رزماری با نام علمی(Rosmarinus officinalis L.) و محلی اکلیل کوهی، بوته ای همیشه سبز و معطر است که از دیرباز به عنوان گیاهی دارویی از برگ ها و اسانس آن در صنایع داروسازی و آرایشی - بهداشتی استفاده می شود. تحقیقات اندکی در مورد تولید رزماری در گل خانه وجود دارد.
    روش تحقیق: در این پژوهش اثر کود های آلی، کمپوست زباله ی شهری و کودگاوی، بر میزان وزن خشک و غلظت عناصر سنگین در اندام هوایی و ریشه ی رزماری بررسی شده است. این پژوهش در گل خانه ی تحقیقاتی دانشگاه شهید باهنر کرمان، به صورت آزمایش فاکتوریل در چارچوب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار انجام شد. تیمارها شامل کمپوست زباله ی شهری و کود گاوی به طور جداگانه، هر یک در سه سطح 0، 2 و 4 درصد بوده اند.
    نتایج و بحث: نتایج نشان داد که افزایش سطوح کمپوست باعث بهبود معنی دار مقدار وزن خشک گیاه نسبت به نمونه ی شاهد گردید. این افزایش وزن خشک در تیمار کود گاوی نیز مشاهده شد. افزایش مقدار کمپوست، افزایش چشمگیری در غلظت عناصر سنگین (Cd، Cu، Pb) در اندام هوایی رزماری در پی نداشت، اما مقدار عناصر کم مصرف (Fe، Zn) در گیاه افزایش یافت. مطابق نتایج به دست آمده به نظر می رسد مقدار عناصر سنگین جذب شده توسط رزماری، به میزانی نیست که این عناصر را وارد چرخه ی غذایی انسان کند، بنابراین ممکن است برای سلامتی انسان خطری ندارد.
    توصیه کاربردی- صنعتی: رزماری یکی از گیاهان دارویی پرمصرف در صنایع داروسازی، آرایشی- بهداشتی و مواد غذایی است. تحقیق انجام شده نشان می دهد که مقدار عناصر سنگین جذب شده به وسیله ی این گیاه در شرایط استفاده از کودهای کمپوست زباله شهری، کم است و احتمال می رود که استفاده از آن در شرایط مذکور برای سلامتی انسان مشکلی ایجاد نمی کند.
    کلیدواژگان: رزماری، عناصر سنگین، ماده آلی، وزن خشک
  • فریبا شریفی فر، عابد کوهپایه، محمد مهدی متقی، آرزو امیرخسروی، الهام پور محسنی نسب صفحه 19
    مقدمه و هدف
    با توجه به این که اطلاعات سنتی درباره ی گیاهان، اساس تولید محصولات و داروهای طبیعی طبی جدید است و افراد سال-خورده و مسن شهرهای باستانی، دارای اطلاعات مفیدی درباره ی خواص دارویی این گیاهان هستند و با مرگ این افراد، بخشی از این دانش سنتی، به سرعت نابود می شود، بنابراین به نظر می رسد که ثبت و ضبط این اطلاعات بسیار ضروری باشد. هدف از این تحقیق، بررسی و پژوهش در مورد اتنوبوتانی گیاهان دارویی مردمان بومی شهرستان سیرجان است تا از این طریق بتوانیم با آداب، رسوم و نحوه ی استفاده از گیاهان دارویی در این منطقه آشنا شویم.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق، ابتدا منطقه ی مورد بررسی، توسط نقشه های جغرافیایی به بخش های مختلفی تقسیم و سپس با استفاده از پرسش نامه ی تهیه شده، اطلاعات افراد بومی منطقه در زمینه ی استفاده از گیاهان دارویی، از قبیل موارد مصرف، نحوه ی استفاده و قسمت مورد استفاده ی گیاهان جمع آوری گردید. بعد از آن، گیاهان روییده شده در مناطق مختلف، جمع آوری گردید و پس از خشک کردن و تهیه ی نمونه هرباریوم آن ها، برای شناسایی به دانشکده ی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان منتقل شدند.
    نتایج و بحث: در نهایت 79 گونه ی گیاه دارویی از مناطق مختلف سیرجان جمع آوری و پس از شناسایی نمونه ها اطلاعات مربوط به هر یک از این گیاهان، ثبت گردید. به دلیل تفاوت فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی در بین مردم بومی منطقه ی سیرجان با سایر مناطق کشور و تفاوت در موارد استفاده ی گیاهان مختلف و وجود برخی گیاهان خاص در این منطقه، نتایج قابل توجهی در زمینه ی دانش بومی مردمان این منطقه در استفاده از گیاهان دارویی به دست آمد.
    توصیه کاربردی /صنعتی: با توجه به بالا بودن اهمیت گیاهان دارویی منطقه ی سیرجان، نتایج این تحقیق و پژوهش های علمی آن، می تواند زمینه های مناسبی را برای استفاده ی بهتر و علمی تر از گیاهان دارویی برای تولید فرآورده هایی با اثر بخشی بیش تر و مضرات کم تر، فراهم آورد.
    کلیدواژگان: گیاهان دارویی، اتنوبوتانی، طب سنتی، داروسازی سنتی
  • کامکار جایمند، محمد باقر رضایی، اکبر نجفی آشتیانی صفحه 29
    مقدمه و هدف
    زعفران با نام علمی ((Crocus sativus L. به مقدار وسیعی در صنایع غذایی استفاده می شود. زعفران به عنوان رنگ و طعم دهنده کاربرد دارد. کلاله زعفران دارای کارتنوئیدهای کمی محلول در آب و دارای ترکیب عمده کروسین می باشد که این ترکیب دارای اثرات مهمی علیه طیف وسیعی از تومورها در موش و سلول های لوسمی انسان و دیگر مدل های سرطانی عملکرد خوبی داشته است. در این تحقیق به تاثیر شرایط محیط کشت و نگهداری کلاله زعفران (Crocus sativus L.) بر میزان ترکیب Crocin در دو استان تهران و مرکزی پرداختیم.
    روش تحقیق: نمونه های مورد آزمایش از تربت حیدریه در آذر سال 1385جمع آوری و تحت شرایط مختلف محیطی کرج و خمین به مدت 20 ماه در شرایط نور، محیط تاریک و در یخچال قرار دادیم. سپس نمونه ها در مرداد 1387 جهت اندازه گیری میزان ترکیب Crocin با دستگاه HPLC مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج و بحث : نتایج این تحقیق میزان ترکیب Crocin در شرایط مختلف نگهداری کلاله زعفران از شهرستان کرج، به ترتیب در معرض نور 029/0 درصد، در محیط تاریک 041/0 درصد و در یخچال صفر درجه 030/0 درصد بدست آمد. نتایج این تحقیق میزان ترکیب Crocin در شرایط مختلف از شهرستان خمین، در معرض نور 030/0 درصد، در محیط تاریک 030/0 درصد و در یخچال صفر درجه 028/0 درصد بدست آمد.
    توصیه کاربردی / صنعتی: با توجه به نتایج بدست آمده، شرایط مناسب نگهداری کلاله زعفران در محیط تاریک پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: زعفران، کروسین، شرایط نگهداری، HPLC
  • رحمت الله پرندین، رضا خدارحمی، شفیع امینی مقدم صفحه 35
    مقدمه و هدف
    دیابت شیرین یکی از مهم ترین مشکلات پزشکی در اغلب کشورها و به ویژه ایران می باشد. این بیماری در واقع ناشی از اختلال در سوخت و ساز قندها، چربی ها و پروتئین های بدن می باشد. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی اثر درمانی برگ های گیاه توت سفید (L. Morus alba) بر موش های آزمایشگاهی دیابتی شده بود.
    روش تحقیق: در این مطالعه تجربی تعداد 30 موش بالغ نر نژاد ویستار با وزن بین 200 تا 250 گرم به طور تصادفی در 5 گروه (دو گروه موش سالم و سه گروه دیابتی) تقسیم شدند. در ابتدا سه گروه تجربی با استفاده از تزریق داخل صفاتی mg/kg 60 استرپتوزوتوسین دیابتی شده و به یک گروه از موش های دیابتی روزانه mg/kg600 عصاره آبی توت سفید برای مدت 35 روز خورانده شد. به یک گروه از موش های دیابتی نیز بدون انجام درمان خاص در نظر گرفته شد و گروه دیگر موش های دیابتی نیز روزانه انسولین NPH تزریق شد. یک گروه از موش های سالم روزانه mg/kg600 عصاره آبی توت سفید و گروه دیگر موش های سالم نیز طی همین مدت فقط سرم فیزیولوژیکی دریافت می کردند. در پایان میزان قند و چربی های خون با روش های متداول اندازه گیری شد.
    نتایج و بحث: در این تحقیق مشخص گردید که عصاره آبی برگ توت سفید سبب کاهش معنی دار غلظت گلوکز (001/0< P)، کلسترول (05/0< P)، تری گلیسرید (01/0< P) و LDL (05/0< P) و افزایش معنی دار میزان HDL (05/0< P) سرم درموش های دیابتی در مقایسه با موش های دیابتی بدون درمان خاص شده است.
    توصیه کاربردی/صنعتی: نتایج این تحقیق نشان داد که عصاره آبی برگ توت سفید میزان قند و چربی های خون را در موش های سالم تغییر نمی دهد، ولی در موش های دیابتی سبب کاهش مقدار قند و چربی های خون می شود و در صورت کسب نتایج بالینی مطلوب و با توجه به اینکه برگ این گیاه به وفور یافت می شود ممکن است کمک شایانی به تولید صنعتی داروی کاهش قند خون نماید.
    کلیدواژگان: توت سفید، قند، چربی، موش آزمایشگاهی
  • پریسا صدیق آرا، عباس برین صفحه 43
    مقدمه و هدف
    امروزه به سبب عوارض جانبی آنتی اکسیدان های سنتتیک، تمایل به استفاده از آنتی اکسیدان های طبیعی به ویژه با منشا گیاهی افزایش یافته است. در این مطالعه فعالیت آنتی اکسیدانی برگ درخت توت مورد بررسی قرار گرفته شد.
    روش تحقیق: در ابتدا با توجه به اینکه خاصیت آنتی کسیدانی اکلیل کوهی (Rosmarrnus Officinalis L.) به اثبات رسیده است، این گیاه به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. عصاره آبی و الکلی رزماری و برگ توت با آزمون ارزیابی احیا یون مس مورد بررسی قرار گرفت. سپس میزان مهار لیپید پراکسیداسیون چربی های زرده تخم مرغ توسط توسط عصاره الکلی برگ توت در سه غلظتmg/L 2/0 و 2 و20 توسط آزمون تیوباربیتوریک اندازه گیری شد.
    نتایج و بحث: یافته های آزمایش نشان داد که قدرت احیا عصاره توت در دو فاز آبی و الکلی از رزماری بیشتر است. هم چنین میزان لیپید پراکسیداسیون در سیستم زرده تخم مرغ در دو گروه mg/L 2 و 20 به طور معنی داری کاهش یافت.
    توصیه کاربردی /صنعتی: با توجه به نتایج این بررسی عصاره برگ درخت توت دارای توان آنتی اکسیدانی قابل ملاحظه ای جهت استفاده در صنعت غذا است.
    کلیدواژگان: درخت توت، آنتی اکسیدان، لیپید پراکسیداسیون، رادیکال های آزاد
  • مهدی دولتخواهی، مهدی یوسفی، جواد باقرنژاد، علی دولتخواهی صفحه 47
    مقدمه و هدف
    شهرستان کازرون با مساحت تقریبی 4060 کیلومتر مربع در 110 کیلومتری غرب شهر شیراز (مرکز استان فارس، ایران) واقع شده است. این منطقه از نظر تنوع زیستی گونه های گیاهی حائز اهمیت است، زیرا زیستگاه هایی از قبیل تالاب بین المللی پریشان در جنوب شرقی، جنگل های بلوط (Quercus persica) در شرق و انشعابات رودخانه شاپور در غرب این شهر قرار گرفته است. بنابراین با توجه به قدمت تاریخی این شهرستان و تنوع زیستی بالای گونه های گیاهی، در این پژوهش گیاهان آوندی دارویی در شهرستان کازرون و مراتع اطراف آن پس از جمع آوری و شناسایی از لحاظ کاربردهای دارویی مورد بررسی قرار گرفتند.
    روش تحقیق: برای این منظور نمونه های گیاهی بسیاری طی فصول رویشی بین سال های 1386 تا 1389 جمع آوری شدند و به صورت نمونه های هرباریومی استاندارد تهیه شدند. نمونه ها با استفاده از منابع در دسترس شناسایی شدند و در هرباریوم های موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع و دانشگاه پیام نور نگهداری شدند. اشکال زیستی و موقعیت کورولوژی آن ها نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج و بحث: بر طبق نتایج به دست آمده 90 گونه گیاهی دارویی متعلق به 87 جنس و 39 خانواده در منطقه شناسایی شد. بیشترین گونه های دارویی در خانواده نعناعیان (Lamiaceae) با 11 گونه و سپس خانواده آفتابگردان (Asteraceae) با 9 گونه قرار داشتند. بزرگترین جنس نیز جنس بارهنگ (Plantago) با 3 گونه بود. بنابراین وجود 90 گونه گیاهی دارویی نشان دهنده تنوع زیستی بالای منطقه است. از طرفی یافته های این پژوهش با شرایط منطقه که دارای ویژگی های یک اقلیم نیمه خشک با تابستان های خشک و میزان کم بارندگی می باشد، کاملا منطبق است.
    توصیه کاربردی/ صنعتی: با توجه به پوشش گیاهی غنی منطقه از نظر گیاهان دارویی و توجه مردم به استفاده از گیاهان نظیر خار مریم، علف مار، خارشتر و غیره نتایج این تحقیق می تواند در آینده کاربرد صنعتی داشته باشد.
    کلیدواژگان: فلور، گیاهان دارویی، گیاه شناسی سنتی
  • ناصر حسینی، الهام توکلی دینانی صفحه 57
    مقدمه و هدف
    انرژی یکی از مباحث مهم بوم شناسی کشاورزی است و در این ارتباط در نقاط مختلف جهان نسبت انرژی خروجی و ورودی در اکوسیستم های مختلف کشاورزی محاسبه می شود. چنانچه بتوان میزان انرژی های ورودی به مزرعه در قالب شاخص هایی چون سموم، کودهای شیمیایی، انرژی تراکتور و نیروی کارگر را کاهش داد، علاوه بر افزایش درآمد خالص کشاورزان گام مهمی درجهت حفظ اکوسیستم مزرعه از آلودگی ها و عوامل مخرب به عمل خواهد آمد.
    روش تحقیق: به همین منظور بیلان انرژی در مزرعه شوید و انرژی نهاده و ستاده در سال زراعی 1389-1388 با تهیه پرسش نامه هایی از کشاورزان منطقه رودهن انجام گردید و میزان انرژی های ورودی به مزرعه در قالب نهاده های مصرفی و با توجه به ضرایب مخصوص محاسبه شد. انرژی خروجی نیز در قالب ستاده بر اساس عملکرد دانه شوید و بر پایه تجزیه ترکیبات شیمیایی و محتوی انرژی آن ها صورت پذیرفت.
    نتایج و بحث: در این بررسی میزان انرژی نهاده های به کار برده شده 64668971 کیلوکالری در هکتار و میزان انرژی تولیدی 804640 کیلوکالری در هکتار محاسبه شد. میزان کارآیی انرژی (نسبت ستاده به نهاده) بر اساس عملکرد دانه شوید 011/0 بوده است، که بیشترین انرژی مصرفی در کشت این محصول در منطقه رودهن مربوط به آبیاری و کود نیتروژنه است.
    توصیه کاربردی/صنعتی: با مدیریت صحیح می توان مصرف نهاده ها را کاهش و کارآیی انرژی را افزایش داد.
    کلیدواژگان: شوید، نهاده و ستاده، کارایی انرژی
  • مجید آویژگان، مائده محب نسب صفحه 63
    در کشور های دارای طب سنتی، محققین در زمینه طب سنتی با چالش های متعدد (مثل روش تحقیق) روبرو می شوند. روش های علمی کنونی در قدیم مطرح نبوده اند. آشنایی با روش تحقیق در طب سنتی موضوع اصلی این مقوله و شامل چند مرحله (گیاه شناسی، ادعا شناسی و انتخاب نوع مطالعه) است.
    1.گیاهشناسی: تعریف تاریخچه، ابزار لازم برای مطالعه، ارزیابی کیفیت و انواع فرآورده گیاهی و محصولات نهائی آن، چگونگی ارزیابی بی ضرری، سم شناسی، تاثیر بخشی، اثرات درمانی و محصولات مرکب در این بخش می گنجد. در ارزیابی اثر بخشی و بی ضرری گیاهان دارویی، توضیح گیاه شناسی، اثرات درمانی، انواع مطالعات سم شناسی (کوتاه مدت و بلند مدت)، چگونگی مطالعات سم شناسی و آزمایشات لازم، معرفی می گردد.
    2. ارزیابی ادعای موثر بودن داروهای طب سنتی: شامل انواع، مفهوم، مشخصات، استواری، اهمیت و نوع ادعا و شواهد لازم برای اثبات آن ادعا می باشد.
    3. مطالعات برای بررسی ادعاها: مطالعات آزمایشگاهی و انسانی شامل مطالعات مداخله ای یا مشاهده ای را توضیح می دهد. هم چنین نقش مطالعات متا آنالیز را ذکر می کند.
    4. نقش کمیته اخلاق در تحقیق: اصول اخلاقی پژوهش، بیانیه هلسینکی، کمیته اخلاق، حوزه وظایف کمیته، رعایت نکات حین بازنگری و یا تصویب پروتکل های پیشنهادی را روشن می کند.
    چک لیست عملیاتی برای اطلاعات عمومی، پیش زمینه ای، اهداف کارآزمایی بالینی، طراحی کار آزمائی، معیار ورود و خروج موارد، روش مطالعه، ارزیابی اثر بخشی، ارزیابی بی ضرری، روش های آماری، کنترل کیفی، مدیریت اطلاعات، حمایت های مالی و پوشش بیمه ای و سیاست های انتشار نتایج را شامل می شود.
    کلیدواژگان: طب سنتی، پژوهش، اثربخشی، گیاه شناسی
|
  • Abnoos Karimi, Abdollah Ghasemi Pirbalouti, Fatemeh Malekpoor, Mehdi Yousefi Page 1
    Background and Aim
    Thymus daenensis Celak. is one of the herbal and perennial medicinal plants belonging to Lamiaceae which grows widely in Isfahan and Chaharmahal va Bakhtiari provinces. All of its floral on aerial part has extensive use in preparing traditional medicines. The major constitutes of Thymus daenensis Celak. are thymol and carvacrol. Since ecological conditions have a great role in growth of the plant, and on the quality and amount of effective material in medicinal plants, This study tries to investigate on the effect of ecological factors included geographical factors, climatic and edaphic factors.Martial &
    Methods
    This study was collected from 22 different regions in Isfahan and Chaharmahal va Bakhtiari provinces. The composition was determined using high performance liquid chromatography. HPLC chromatograms showed the amount of thymol and carvacrol in every region.
    Results and Discussion
    The highest content of thymol in all investigated samples was recorded in Sheikhshaban region (35.89 mg/g methanol extract) (altitude 2747 m asl) and highest content of carvacrol was recorded in Lark region (23.53 mg/g methanol extract) (altitude 2370 m asl). The results of regression showed that altitude has a positive and meaningful effect on the amount of thymol and does not effect on the amount of carvacrol. All other edaphic factors and climatic factors have no significant effect on the amount of thymol and carvacrol. Cluster dendrogram analysis of the under study regions was drawn according to 3 parameters: the amount of thymol, the amount of carvacrol and the height of the plant (cm), showed the rate of relatedness in samples of different regions, in separate clusters.
    Conclusion
    Thymus daenensis Celak. in Sheikhshaban and Lark in Chaharmahal va Bakhtiari have a close relationship among themselves that have highest amount Thymol and carvacrol.
  • Soheila Kaveh, Majid Fekri, Majid Mahmood Abadi, Naser Boroomand Page 11
    Background and Aim
    Rosemary (Rosmarinus officinalis L.) is an evergreen and aromatic plant that is used in pharmaceutical and cosmetic industries-health. Little research has been reported on the greenhouse production of this plant. This paper presents the effects of municipal solid waste compost (MSWC) and cattle manure on rosemary growth in pots at greenhouse.Martial &
    Methods
    Municipal solid waste compost of Kerman city and cattle manure were mixed with soil at rates of 0, 2 and 4 % dry matter basis. The micronutrient and heavy metal contents of the aerial parts of the plant were analyzed to determine nutritional status and heavy metal accumulation.
    Results and Discussion
    Biomass production increased significantly when plants were grown in the municipal solid waste compost and cattle manure. Plants grown on amended soils showed a general improvement in their micronutrient (Fe and Zn) status, yet their heavy metal (Pb and Cd) contents did not increase significantly.
    Conclusion
    The concentration of heavy metals found in the shoots would not significantly increase their transfer from the soil to humans via the food chain.
  • Fariba Sharififar, Abed Koohpayeh, Mohammad Mehdi Motaghi, Arezo Amirkhosravi, Elham Puormohseni Nasab, Mansooreh Khodashenas Page 19
    Background and Aim
    Since traditional knowledge is base of producing new herbals and other natural products, and old people of ancient cities know about characteristics of such herbals, therefore, death of such people will gradually causes demolishing of their knowledge about herbals. Therefore, it seems it is necessary to register and save such information. The goal of this research is to study and survey about ethnobotany of herbals among people live in Sirjan city in order to learn about way of using these herbals in this area through traditions and customs.Martial &
    Methods
    In this research, at first, the mentioned area divided into different parts by means of geographical maps and then a questionnaire prepared to collect the native's information about using which parts of herbals in what cases and how to use them. After that, herbals grown in different areas were moved to pharmacy department of Kerman when collected, dried and their herbarium made.
    Results and Discussion
    Finally, 77 species of herbals collected from different areas of Sirjan and registered after identification of each species and their related information (using cases, how and which parts). Due to different cultures of using herbals between natives of Sirjan and other areas of the country and different ways of using various herbals and existence of special herbals in this area, remarkable results about native knowledge of natives using herbals in this area obtained.
    Conclusion
    Considering high potential of herbals in Sirjan, the results of present research and other scientific surveys in this field can provide conditions for better application of herbals in order to prepare products of higher effects and lower harms.
  • Kamkar Jaimand, Mohammad Bagher Rezaee, Akbar Najafi Ashtiany Page 29
    Background and Aim
    Saffron extract is widely used in the food industry. Saffron (Crocus sativus L.) stigmata contain rare water-soluble carotenoids and the major one is Crocin and this compound have a antitumor in rate and human losomi cells and other model of cancer cells. In this research, we are study on effects of cultivation condition and storage on dried stigmata of Crocus sativus L. on determination of Crocin. Martial &
    Methods
    Samples were collected on November 2006 from two providences (Tehran and Markazi). We kept samples for 20 months dried stigmata of Crocus sativus L. in three different conditions light, dark and refrigerator on zero degree and on November 2008 samples were analysed by High- Performance Liquid Chromatography (HPLC).
    Results and Discussion
    Crocin content from Tehran province (Karaj) in light were 0.029%, dark 0.041% and refrigerator 0.030% and for Markazi province (Khomaine) were in light 0.030%, dark 0.030% and refrigerator 0.028%.
    Conclusion
    With the results of above the best condition to kept dried stigmata of Crocus sativus L. are dark.
  • Rahmatollah Parandin¹, Reze Khodarahmi, Shafie Aminimoghadam Page 35
    Background and Aim
    Diabetes mellitus is a chronic disease characterized by elevated blood glucose levels and disturbances in carbohydrate, fat and protein metabolism. The objective of the present investigation was to evaluate the therapeutic efficacy of Morus alba leaves in an animal model of diabetes.Martial &
    Methods
    30 adult male Wistar strain rats (200-250 g) were divided randomly into five groups as follow: (I) healthy control group, (II) healthy control group with mulberry leaf extract treatment, (III) diabetic control group, (IV) diabetic group treated with 600 mg/kg/day of mulberry leaf extract, and (V) diabetic group treated with Insulin. Blood glucose, triglyceride, LDL, HDL and cholesterol were measured at the end of 35 days experiment.
    Results and Discussion
    Administration of Morus alba leaf extract caused a significant decrease in blood levels of glucose (p < 0.001), cholesterol (p < 0.05), triglyceride (p < 0.01) and LDL (p < 0.05), whereas an increase in HDL (p < 0.05) level was seen in diabetic rats.
    Conclusion
    The results of this study showed that Morus alba leaf extract can have significant seffects on blood glucose and lipids in diabetic rats, although further work is needed to elucidate the extent mechanism of these changes.
  • Parisa Sadighara, Abbas Barin Page 43
    Background and Aim
    Applications of synthetic antioxidant in food have side effects. In present study, the antioxidant potential of Morus alba leaves, as natural antioxidant, was screened with cupric ion reducing assay (CUPRAC assay) and inhibition of lipid peroxidation. The aim of this study was to determine the total antioxidant activity of Morus alba leaves. Martial &
    Methods
    The first, total antioxidant activity of Morus alba leaves was determined in two phase; water and methanol extracts by CUPRAC assay and compared with Rosmarinus officinals extract as positive control. In second step, methanol extract of Morus alba leaves was evaluated by lipid peroxidation inhibition of lipids in egg-yolk. CuSo4 induced this lipid peroxidation.
    Results and Discussion
    In CUPRAC assay, Morus alba leaves have antioxidant activity more Rosmarinus officinals. In addition, the methanol extracts of Morus alba leaves can inhibit lipid peroxidation of lipid in egg-yolk. There was significant difference (p ≤ 0.05) between groups.
    Conclusion
    Our results indicated that Morus alba leaves are a good source of natural antioxidants
  • Mehdi Dolatkhahi, Mehdi Yousefi, Javad Bagher Nejad³, Ali Dolatkhahi Page 47
    Background and Aim
    Kazeroon, with an area of about 4060 km², is situated at 110 km in the west of Shiraz, Fars province, Iran. This area is important for plant biodiversity, due to the presence of some important habitats such as international Lake of Parishan in the southeast, woodlands of Quercus persica in the east and branches of Shahpoor river in the west of the region. Therefore, for the old antiquity on this city and high biodiversity on plant species; in this work, the medicinal vascular plants were collected, identified and studied for medicinal usages.Martial &
    Methods
    For this purpose, many specimens were collected during the vegetative seasons in 2007 to 2010. All the specimens were prepared as standard herbarium sheets, identified by using available references and stored in the herbaria of Research Institute of Forests and Rangelands (TARI) and Payam Noor University. Life forms and chorological status of the species were analyzed.
    Results and Discussion
    As a result, 90 species belonging to 87 genera and 39 families of angiosperms were reported from the rangelands around the Kazeroon. Lamiaceae, with 11 species, and Asteraceae with 9 species were the largest families respectively, and Plantago (Plantaginaceae) with 3 species was the largest genus in the medicinal flora of this area.
    Conclusion
    The presence of more than 90 medicinal plant species indicates high biodiversity in the studied region. Furthermore, the findings of this investigation are completely in conformance to the conditions of the area that has a semi-arid climate with dry summers and low rainfall.
  • Naser Hosseini, Elham Tavakoli Dinani Page 57
    Background and Aim
    Energy is one of important debates in agriculture ecology and for this reason; the ratio of output and input energy in different agriculture ecosystems has been calculated. If one can reduce, input energy level into farms through the indices like poisons, fertilization, tractor energy and lab our force. In addition to the net income of the farmers, this issue would play a significant role in preserving farm ecosystem from pollution and wrecker factors.Martial &
    Methods
    For this reason, energy balance sheet in dill farms as well as input and output energy in 2009-2010 researched by distributing and questionnaire among farmers Rodehen region. Then, the input energy amount into farms via energy-consuming factors, mentioned above, with regard to special coefficients was computed. Energy was computed based on seed function, chemical compound and its content as well.
    Results and Discussion
    In this investigation, evaluated the level of stored energy 64668971.48 kcal per hectare and level of output energy 804640 kcal per hectare. Energy efficiency on the basis of seed function 0.011 were estimated that the greatest part of energy depended on irrigation and nitrate fertilizer that with right management may reduce consumptive energy in farm and nitrate fertilizer and, on the other hand, to increase balance sheet.
  • Majid Avijgan, Maedeh Moheb Nasab Page 63
    In countries having traditional medicine (TM), one of the main challenges for any researcher is research methodology. Current methodologies are different with what was in past. The main purpose of this article is to present the steps (herbs, claims and methodology) of research in TM fields. 1. Assessment of herbsHistory, method of study, quality assessment, efficacy, safety, toxicity and therapeutic effect are included in this part. 2. Efficacy and safety of herbsBotany, therapeutic effect, toxicology methods, how to study toxicity will be explained in this part.3. Assessment of TM productsThis part contains herb identification, certification, standardization, claims for therapeutic effect, confirmation of safety of herb.4. Claims for efficacy of herbsIt includes various claims, concept, features, base, importance, and evidence to confirm these claims.5. Method of study This includes for in vitro/in vivo studies (observational and interventional). In addition, the role of Meta analysis will be discussed.6. Ethical committee Ethics in research, ethical committee, their activity, check list of committee for any study will be explained.