فهرست مطالب

مطالعات منطقه ای - سال سیزدهم شماره 3 (تابستان 1391)

نشریه مطالعات منطقه ای
سال سیزدهم شماره 3 (تابستان 1391)

  • اسراییل شناسی - آمریکا شناسی
  • تاریخ انتشار: 1391/06/06
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سخن فصل
  • مقالات
  • بهاره سازمند، لقمان قنبری صفحه 1
    با ورود به هزاره سوم شاهد دگردیسی در مفاهیم سیاسی، از جمله مفهوم امنیت ملی هستیم. تا پایان دوره جنگ سرد، رویکرد تقلیل گرایانه رئالیستی، دیدگاه غالب تعریف کننده امنیت ملی در دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بود، اما با آغاز قرن بیست و یکم و به خصوص بعد از حوادث 11 سپتامبر، امنیت تلفیقی عمومیت بیشتری یافت و دلیل آن نیز تغییر در عامل، موضوع و حوزه تهدید بود. با تحول در ماهیت تهدیدات امنیتی، ایالات متحده آمریکا از روش های جدیدی برای مقابله با این نوع تهدیدات استفاده می کند، هم سو با این مساله به نظر می رسد خط مشی آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سال های اخیر، تلفیقی از راهبرد نرم افزارانه توام با تهدید سخت افزارانه بوده است. بنابراین، مقاله حاضر در پی پاسخ به این پرسش هاست که آیا در مفهوم و ماهیت راهبرد های امنیتی آمریکا در هزاره سوم تغییری ایجاد شده است؟ در صورت پاسخ مثبت، آمریکا بر چه اساس وکدام خط مشی درصدد تهدید علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است؟ هدف ایالات متحده از این اقدامات چیست؟ و در این راه از چه روشی هایی برای اعمال منویات خود بهره می جوید؟ فرضیه این است که با توجه به تغییرات حادث شده در مفهوم امنیت بعد از یازده سپتامبر، شاهد گذار از چارچوب فکری تک بعدی رئالیستی (سخت افزاری) امنیت به (سخت افزاری + نرم افزاری) یا چارچوب فکری وسیع تر امنیت هستیم و فرضیه مطالعه موردی این است که در انتخابات دهم و حوادث بعد از آن ترکیبی از براندازی نرم و سخت از طرف آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شده است.
    کلیدواژگان: چارچوب فکری، تهدید نرم، امنیت ملی، تهدید سخت، براندازی خاموش
  • قاسم ترابی صفحه 29
    ایالات متحده آمریکا وابستگی فراوانی به نفت وارداتی، به ویژه از منطقه خاورمیانه دارد. تولید داخلی این کشور جوابگوی مصرف روبه افزایش داخلی نیست؛ به همین دلیل در شرایط موجود واردات روزانه 10 تا 13 میلیون بشکه تنها گزینه پیش روی سران این کشور است. از طرف دیگر، منطقه خاورمیانه مهم ترین نقش را در تامین نفت مورد نیاز آمریکا ایفا می کند. با توجه به شرایط استثنایی این منطقه و همچنین نقاط ضعف سایر مناطق نفتی، در آینده نقش خاورمیانه در تامین انرژی کشورهای جهان، به خصوص آمریکا افزایش خواهد یافت. چنین شرایطی باعث شده است که آمریکا به شدت تحت تاثیر تحولات داخلی منطقه خاورمیانه قرار داشته باشد. ضمن اینکه این شرایط تاکنون برای آمریکا هزینه های فراوانی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی داشته است. به عنوان مثال، صرفا حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس، که با هدف تامین امنیت انتقال نفت به کشورهای غربی صورت می گیرد، سالیانه 40 تا 60 میلیارد دلار برای این کشور هزینه داشته است. با توجه به این شرایط، هدف مقاله حاضر ارزیابی هزینه های وابستگی آمریکا به منطقه خاورمیانه و همچنین راه کارهایی است که برای رهایی از این شرایط، طی چند سال گذشته در اولویت سران این کشور قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: وابستگی نفتی، راهبرد انرژی، خاورمیانه، اقتصاد آمریکا، امنیت ملی، بنیادگرایی اسلامی
  • صالح النعامی ترجمه: سید احمد موسوی صفحه 61
    مقاله حاضر با توجه به تاثیر ارتش بر نهادهای سیاسی تصمیم ساز اسراییل، وضعیت نیروهای تشکیل دهنده (به طور خاص جریان مذهبیون ملی گرا) و پیامدها و چالش های آن را مورد بررسی قرار داده است. تا دو دهه قبل سکولارهای یهودی بر ارتش و جایگاه های فرماندهی آن سلطه کاملی داشتند، اما با دگرگونی امور و کاهش انگیزه های آنان، این فرصت فراهم شد تا جریان مذهبیون ملی گرا که اندیشه های افراطی داشته اند، رشد کرده و به مناصب فرماندهی ارتش دست پیدا کنند و از این طریق بر سیاست های عمومی اسراییل تاثیر بگذارند. طبیعی است نحوه تعامل این جریان در صحنه داخلی با حکومت اسراییل، و در جنگ با اعراب به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد و نسبت به گذشته نتایج متمایزی با وضعیت قبلی خواهد داشت.
    کلیدواژگان: نفوذ، اسراییل، خاخام، مذهبیون ملی گرا، ارتش
  • احمد دوست محمدی، سید سعید صادقی صفحه 75
    امروزه نقش تعیین کننده رسانه های جمعی در شکل دهی به افکار عمومی در سطوح مختلف محلی، ملی، منطقه ای، فرامنطقه ای و جهانی بر اهل نظر پوشیده نیست. اما نکته حایز اهمیت این است که، به طور قاطع می توان گفت یهودیان اولین مردمی هستند که به این مهم پی برده اند. اولین نشانه های این وقوف و آگاهی در پروتکل های زعمای صهیون، به عنوان منشور حکومت جهانی صهیونیسم، که بیش از 120 سال پیش در کنگره بال سوییس به تصویب رسید، منعکس است. صهیونیست ها به اعتراف خودشان در همین پروتکل ها حکومت جهانی خود را، که امروزه مرکز آن آمریکاست، با پول بنا نهادند و با مطبوعات و رسانه های جمعی ادامه داده و استحکام بخشیدند. این سلطه رسانه ای یهود در جامعه آمریکا، امروزه بیش از گذشته عیان و آشکار است. در این مقاله، تلاش می شود به شیوه انکشافی، منشا و اهداف سلطه رسانه ای یهودیان در جامعه آمریکا را مورد مطالعه قرار داده و به روش ها، رویکردها و نهادهای مورد استفاده در این جهت بپردازیم.
    کلیدواژگان: رسانه جمعی، افکار عمومی، مطبوعات، صهیونیسم و جامعه امریکا
  • کاظم شریف کاظمی صفحه 99
    شرایط حاضر در نظام بین المللی باعث شده مولفه های جدیدی در سازوکار بین المللی نقش موثر ایفا کنند. به واسطه تحول نظام بین الملل، دیپلماسی نیز در این عرصه متحول شده است. در چند دهه اخیر، بازیگران جدید غیردولتی، افراد، متخصصان، هنرمندان و ورزشکاران هم از جهت تاثیر گذاری بر افکار عمومی داخل کشور و هم ارایه تصویر از کشور به افکار عمومی خارجیان، از اهمیتی قابل توجه برخوردار شده اند، لذا استفاده از این مقوله جدید، فن و آموزش جدید طلب می کرد که در قالب دیپلماسی عمومی پا به عرصه دیپلماسی نهاده است.
    در این مقاله ابتدا برخی از تعاریف دیپلماسی عمومی و بازیگران و مخاطبان آن ارایه شده است. در ادامه به مقایسه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی سنتی و ضرورت بهره مندی کشورها از دیپلماسی عمومی خواهیم پرداخت و سپس رابطه بین دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. محور اصلی این نوشتار اصول اساسی و راهبرد نوین آمریکا در زمینه دیپلماسی عمومی است. تصمیم گیران آمریکا به این مقوله توجه بسیار جدی دارند و در حقیقت به کارگیری آن را در حفظ هژمونی، تامین امنیت و منافع خود بسیار موثر و ضروری می دانند. لذا مقاله حاضر بهره مندی از دیپلماسی عمومی به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر در عصر حاضر را مطرح می کند.
    کلیدواژگان: قدرت نرم، دیپلماسی عمومی، سیاست خارجی، ارتباطات راهبردی، نظام بین الملل
  • رابرت مالی، پیتر هارلینگ ترجمه: مهدی روزخوش صفحه 123
    این مقاله به بررسی سیاست خارجی اوباما در منطقه خاورمیانه می پردازد. نویسندگان مقاله بر این باورند که اوباما برخی زمینه های تغییر سیاست خارجی آمریکا را در خاورمیانه به وجود آورده است، اما سرعت این تغییرات کندتر از میزان لازم می باشد. همچنین، آنها بر این تاکید دارد که الگوی دوقطبی بوش (با ما یا بر ما) در خاورمیانه توسط اوباما پی گرفته شده و این در حالی است که منطق تحولات سیاسی خاورمیانه پیچیده تر از آن است که بتوان کشورهای منطقه را بین میانه روها و جنگ طلبان تقسیم کرد. نویسندگان در پایان پیشنهادهایی همچون تلاش برای ایجاد صلح درونی بین فلسطینی ها، پیگیری مذاکرات جدی بین اسراییل و سوریه و اخذ کمک از بازیگران منطقه ای جدید (ایران و ترکیه) را برای ترمیم سیاست های خاورمیانه ای آمریکا مطرح می کنند.
    کلیدواژگان: خاورمیانه، میانه روها، جنگ طلبان، بازیگران منطقه ای، فرایند صلح، تغییر
  • کامران کرمی صفحه 137
    از آنجا که سیاست بین الملل هنوز بر اساس مفاهیم سنتی و اصلی تعریف می شود، پدیده قدرت نیز یکی از مفاهیمی است که هم چنان تحت سیطره مکتب واقع گرایی به عنوان پارادایم غالب روابط بین الملل قرار دارد. هر چند طرح مفهوم قدرت نرم توسط جوزف نای پس از نزدیک به دو دهه توانست در ادبیات دانشگاهی و همچنین بخشی از سیاست خارجی کشورها جای خود را در میان مفاهیم اصلی باز کند و از این فرضیه ساده در مورد قدرت فراتر رود و نقش هنجارها و ارزش ها را در اعمال قدرت بشناساند، اما متعاقب آن، نقدها و انتقاداتی را نیز از سوی تحلیل گران متوجه خود ساخت. استدلال نویسنده در مقاله حاضر این است که هرچند قدرت نرم سعی دارد پویایی قدرت و سیاست را در بعدی دیگر عملیاتی سازد و بتواند در سیاست خارجی کشورها و در تامین منافع ملی تاثیرگذار باشد، اما به این دلیل که قدرتی فرهنگی اجتماعی و متعلق به حوزه غیررسمی سیاست است، به تنهایی و بدون استفاده از قدرت اجباری سخت و بسترهای مادی قدرت نمی تواند اثرگذار و هدایتگر بازیگران نظام بین الملل باشد. بنابراین برای برون رفت از این وضعیت، نیاز به مفهوم سازی نوینی است که بتواند نگاه تازه ای را مطرح نماید. این رهیافت نوین، قدرت هوشمند است که ترکیبی است از قدرت نرم اقناعی و قدرت سخت اجبار که سعی دارد با سازوکارهای جدید، قدرت را در پهنه وسیع تری از سیاست بین الملل با اقتدار و مشروعیت اعمال کند.
    کلیدواژگان: سیاست بین الملل، محدودیت های قدرت نرم، ارزش ها و هنجارها، منابع مادی، قدرت هوشمند
  • آلن بن مایر ترجمه: محسن کرمی ناوه کش صفحه 159
    آلن بن مایر در مقاله حاضر می خواهد به این پرسش بپردازد که گزینه های پیش روی اسراییل بر مهار ایران هسته ای کدامند. او با تحلیل نگرش های داخلی اسراییلی ها نسبت به پیشرفت هسته ای ایران و نیز با توضیح سیاست های جهانی در خصوص پرونده ایران، به این جمع بندی می رسد که اولا اسراییل، همواره در پی همراهی امریکا برای اقدام علیه ایران باشد؛ دوما هسته ای شدن ایران خط قرمز اسراییل است. نویسنده در خصوص روابط ایران با سیاست های تجاوزکارانه اسراییل و هم سویی ایران با حزب الله و حماس مطالب قابل تاملی بیان می دارد، اما برای درک برداشت ها و رویکردهای مقامات رژیم صهیونیستی اسراییل، عین ترجمه مقاله مزبور را در پی می خوانید.
    کلیدواژگان: ایران هسته ای، اجماع سازی، ضربه اول، سپر موشکی، مذاکرات هسته ای
  • نقد و بررسی
  • الهام رضانژاد صفحه 179
  • سید رضا رحیمی عماد صفحه 191
|
  • Bahareh Sazmand, Loghman Ghanbari Page 1
    With entrance to the third millennium, we witnessed a transformation in the political concepts such as national security, but they changed after the events of September 11. For these reason, the United States uses new methods to deal withIran. In this regard the U.S policy towards Islamic Republic of Iran especially in recent years has been a combination of software with a hardware subversion instead of hardware one.
    Keywords: Conceptual Framework, Software Threat, National Security, Hardware Threat
  • Ghasem Toraby Page 29
    U.S has a great dependence on oil imports, especially from the Middle East region. Internal production of this country cannot meet the it's growing domestic consumption, so in the current situation this region is the sole option for the U.S. leaders. With regard to exceptional circumstances of the region and the weaknesses of other oil regions, the aim of this paper is to evaluate the costs of America’s dependency on the Middle East and also the methods in order to free themselves from these situations.
    Keywords: Dependence on Oil, Energy Strategy, Middle East, US Economy, National Security, Islamic Fundamentalism
  • Saleh Al Naami, Trans. Seyed Ahmad Musavi Page 61
    The present paper with regard to the influence of army on Israel’s policymaking political institutions, has surveyed the condition of component forces (in particular the nationalist clergies) and its consequences and challenges
    Keywords: Influence, Israel, Rabbi, Clergy Nationalist, Army
  • Ahmad Doustmohammadi, Seyed Saeed Sadeghi Page 75
    Today, the determinant role of mass media in shaping public opinions at different levels are not hidden to the observers. This paper tries to study in a detective manner, the origin and purposes of the Jewish domination of the media in American society and to consider methods, approaches and institutions which are applied in this case.
    Keywords: Mass Media, Public Opinion, Press, Zionist, U.S Society
  • Kazem Sharif Kazemi Page 99
    The present conditions in the international system have led the new components to play an effective role in the international mechanism. Due to the transformation of international system, diplomacy in this arena has also been transformed. In the last recent years in the arena of international policy, new civilian actors have been of considerable importance. In this paper, there will be a comparison between public diplomacy and traditional diplomacy and the necessity to benefit from public diplomacy. Finally we will examine basic principles and the new U.S. strategy in the field of public diplomacy particularly the strategy that with regard to the special fund will be operational since 2012.
    Keywords: Soft Power, Public Diplomacy, Foreign Policy, Strategic Communications, International System
  • Robert Mally, Peter Harling Page 123
    This paper discusses Obama's foreign policy in the Middle east and believe that Obama has created some aspects to change American foreign policy in the Middle East, but the pace of these changes is slower than the rate required. It also emphasize that Bush’s bipolar pattern (with us or against us) in the Middle east was followed by Obama, but political transformations of Middle East is more complicated than that one could divide regional countries between moderates and militants.
    Keywords: Middle East, Moderates, Militants, Peace Process, Change
  • Kamran Karami Page 137
    The phenomenon of soft power is one of the concepts that currently dominant in international system. The writer believes that although soft power tries to have a role in dynamism of power and policy, but because it is a cultural-social power and is related to informal area of policy, cannot by itself and without using hard coercive power and to be effective in international system. In order to go out of this situation, there is a need to create a new conceptualization that could present a novel view. This new approach, is an intelligent power which is a combination of a potential soft power and a coercive hard power.
    Keywords: International Politics, Soft Power Restriction, Values, Norms, Material Recourses, Smart Power
  • Alon Ben Meir Page 159
    In this paper Allon Ben Mier want to answer this question that what options Israel have in order to control the nuclear Iran. His analysis of internal Israeli attitudes toward Iran’s nuclear developments and also with explanation of global policies in the case of Iran, reaches to this conclusion that firstly, Israel has always sought to move along with the U.S. against Iran, and secondly, emergence of Tehran as a nuclear power is the red line for Israel.
    Keywords: Nuclear Iran, Consensus, First Strike, Missile Shield, Nuclear Negotiations