فهرست مطالب

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 56 (اسفند 1402)

  • تاریخ انتشار: 1403/02/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سیده فاطمه پرواسی * صفحات 1-12

    مطالعه تطبیقی نظام های آموزشی مختلف، لازمه ی پیشرفت یک کشور بوده و موجب ارتقای کیفیت آموزشی آن می شود. در این تحقیق به جهت ارتقای استفاده از تکنولوژی آموزشی در ایران، بهره مندی از مزایای آن و همچنین پیش بینی چالش ها و راهکارهای مقابله با آن ها، مقایسه ای میان تکنولوژی های آموزشی سه کشور ژاپن، کره جنوبی و ایران صورت گرفته است. بدین منظور با جست وجو در پژوهش های موجود، اسناد مکتوب و سایت های اینترنتی معتبر، داده ها جمع آوری گردید و با روش جرج بردی در طی چهار مرحله ی توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه، تجزیه وتحلیل انجام گرفت. نتایج نشان داد که در میزان استفاده از تکنولوژی آموزشی در ژاپن و کره جنوبی نسبت به ایران، تفاوت چشمگیری وجود دارد. به طوری که این دو کشور استفاده ی بیشتری از تکنولوژی آموزشی دارند و این استفاده مزیت ها و چالش هایی را نیز برای آن ها به ارمغان آورده است. با بررسی موارد مختلف، راهکارهای دستیابی به مزیت ها و نحوه مواجهه و کنترل چالش ها، در قالب پیشنهاد ارائه گردیده اند.

    کلیدواژگان: تکنولوژی آموزشی، ژاپن، کره جنوبی، ایران
  • سید جواد موسوی *، حسین رهنمایی، حمید ملک مکان صفحات 13-28

    در طی چند دهه اخیر، اسلام گرایی به یکی از محوری ترین تحولات در جهان امروزی تبدیل شده است. از طرفی جریان های تکفیری، با توجه به داشتن ویژگی هایی نظیرنقل گرایی، عقل ستیزی، خشونت گرایی، قشری گری، تکفیر برخی از مسلمانان و... چالش های متعددی را علیه همگرایی اسلامی بوجود آورده است. با توجه به موارد گفته شده، جریان های تکفیری هم به لحاظ اصول فکری و هم به لحاظ زمینه ها و بسترهای پیدایش به خوارج شباهت دارند به منظور دستیابی به اهداف پژوهش در ابتدا اصول فکری و چگونگی پیدایش جریانهای تکفیری تحلیل شده و سپس برخی از راهکارهای فکری –عملی از جمله : ترویج و تقویت تقریب مذاهب اسلامی و نشر مباحث اسلامی، تحلیل و نقد علمی اندیشه های تکفیری ها و لزوم هوشیاری نخبگان در آگاه سازی امت اسلامی و... مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه برخی از راهکارهای سیاسی- اجتماعی مقابله با خطر تکفیری ها از جمله: تاکید بر وحدت امت اسلامی و بیان آثار و آفات اختلافات مذهبی و دشمن شناسی و شناسایی نقش استعمارگران در پیدایش و گسترش سلفیه و فرقه های تکفیری مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: راهکارها، مقابله، سلفی، جهادی، جریان های تکفیری
  • عبدالحسین قاسمی * صفحات 29-34

    هدف از پژوهش حاضر بررسی ترکیبات موثر و اثربخشی داروی گیاهی پروستاتوق در درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات بود. پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده بر روی بیماران مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات با شکایت علائم ادراری با تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات بر اساس معاینات شامل معاینه پروستات، آزمایشات پاراکلینیک شامل تست PSA و شرح حال بود. نتایج پژوهش نشان داد میزان PSA در تمامی افراد مورد مطالعه پس از مصرف پروستاتوق نسبت به پیش از مصرف آن، به میزان قابل توجهی کاهش داشته و به میزان طبیعی رسیده است.

    کلیدواژگان: پروستاتوق، هیپرپلازی خوش خیم پروستات
  • فاطمه فتاحی * صفحات 35-43

    هوش هیجانی یک ویژگی منحصر به فرد است که نقش مهم و غیرقابل انکاری در فعالیت های فردی و اجتماعی فرد دارد. هوش هیجانی افراد را برای خودکنترلی و خودتنطیمی رفتارهایش کمک می کند و باعث درک درست و واقعی از عواطف و احساسات خود و دیگران می شویم هوش هیجانی به افراد کمک می کند تا در برخورد و برقراری ارتباط با دیگران سنجیده و منطقی عمل کنند و برای تحقق این مهم عواطف و احساسات خود را مدیریت کند و کنترل نماید برخورداری از هوش هیجانی برای معلمان یک ضرورت است. این اهمیت از آن جهت است که معلمان در محیط مدرسه و کلاس درس با انواع رفتارهای دانش آموزان مواجه هستند که در این بین ممکن است برخی رفتارها بر خلاف انتظارات مدرسه، معلمان و مربیان باشد به همین دلیل نیز لازم است که معلمان و مدیران بتوانند عواطف و احساسات خود را در برخورد با دانش آموزان مدیریت کنند. یاددهی و یادگیری فرآیندی است که از طریق آن مطالب و مفاهیم درسی به دانش آموزان منتقل می شود. در این فرآیند برخورداری معلمان از نعمت هوش هیجانی به آنان کمک می کند تا شناخت درست و دقیقی نسبت به دانش آموزان خود پیدا کنند و برای نحوه و شیوه برخورد با آنان و مدیریت کلاس روش های منطقی اتخاذ کنند. معلمی که از هوش هیجان برخوردار است شوق و انگیزه بیشتری برای برقراری تعامل و ارتباط با دانش آموزان خود پیدا می کند و نگرانی و استرس آنان را کاهش می دهد و همین باعث می شود تا مدیریت و کنترل بهتری بر احساسات و عواطف خود داشته باشد. در این مقاله بر آنیم تا به روش کتابخانه ای با معنا و مفهوم هوش هیجانی آشنا شویم و پس از آن نقش آن را در موفقیت معلمان در فرآیند یاددهی و یادگیری مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، موفقیت، یادگیری، طراحی برنامه درسی
  • کبری محمدی تبار، فاطمه محبوبی فر *، سید ناصر حجازی صفحات 44-61
    هدف

    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت مشارکت مردم در سازمان های مردم نهاد و عوامل مرتبط با آن در شهر اهواز، بوده است.

    طراحی/ روش شناسی/ رویکرد:

     این پژوهش از نظر نوع، توصیفی، پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل تمامی شهروندان 18 سال به بالای شهر اهواز می باشد که بر اساس سرشماره 1390 تعداد آنها در حدود 900 هزار نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر انتخاب شد و از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که به صورت محقق ساخته تدوین شده است که پس از تایید توسط اساتید راهنما و مشاور به صورت روایی صوری ابتدا بین 30 نفر توزیع شد و مقدار آلفای کرونباخ بدست آمده برای متغیرهای مشارکت در سازمان های مردم نهاد (751/0)، دینداری (793/0)، اعتماد اجتماعی (842/0)، نوع روابط خانواده (834/0) و تعلق اجتماعی (822/0) با استفاده از نرم افزار spss26 مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی برای متغیرهای جمعیت شناختی و آزمون استنباطی اسپیرمن، آزمون تی، توکی و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. یافته ها نشان داد عوامل (اعتماد اجتماعی، دینداری، نوع روابط خانواده، تعلق اجتماعی، پایگاه اقتصادی، سن، جنس، وضعیت تاهل و تحصیلات) با وضعیت مشارکت مردم در سازمان های مردم نهاد در شهر اهواز رابطه معنی دار وجود دارد.

    کلیدواژگان: سازمان های مردم نهاد، مشارکت داوطلبانه، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی، متغیرهای جمعیتی، اهواز
  • نگین رستگار، لیلا توانایی *، حدیث موسوی نیک، پارمیس طیبی، هلیا مهدی زاده صفحات 62-67

    مدرسه به عنوان یک سازمان بسیار تاثیرگذار در رشد و توسعه ی آینده سازان کشورمان است که معلمین و روش تدریس آن ها از اصلی ترین مهره ی این سازمان به حساب می آیند. چنانچه به ویژگی ها، خواسته ها و نیازهای این اجتماع کوچک در فرآیند یاددهی یادگیری، توجه نشود و مدیریت آموزشی به نحو مطلوب صورت نگیرد، فعالیت های آموزشی، اثربخشی و کارایی خود را از دست خواهد داد. در این پروژه سعی بر آن شده تا دانش آموزان را با انجام پروژه های تحقیقاتی آموزش داده تا بتوانند در آینده در دانشگاه پروژه وپژوهش های بزرگ تر را انجام دهند. این پژوهش مختص دانش آموزان مقطع متوسطه اول دبیرستان غیر دولتی شمیم دانش ارجان بهبهان بوده که با خلاقیت و پژوهش در جهت یادگیری عمیق محتوای کتاب درسی همراه بوده است.

    کلیدواژگان: مدیریت، خلاقیت، پژوهش محور، مدیریت آموزشی
  • محمد صدیق * صفحات 68-75

    پوشش بارور سرامیکی خنک شونده با هلیم (HCCB) ازماده جامد باتکثیرکننده بریلیم و لیتیم به عنوان زاینده تریتیم در دسته های مجزا استفاده می کند. در پوشش بارو دیگری از آلیاژ مذاب سرب -لیتیم (0/017 لیتیم-6 غنی شده تا 0/090) خنک شونده توسط هلیم (HCCL) استفاده میشود. این آلیاژدر دمای 234C که پایین تر از دمای ذوب اجزای سازنده آن است، ذوب می شود. این پوشش از دمای 400C تا 660C توسط نوترون ها گرم می شود. تریتیم تولید شده در pb-Li می تواند توسط یکی از دو روش نفوذ و یا حباب زدن باز یافت شود. در پوشش بارور pb-Li, تریتیم در داخل پوشش بارور به درون خنک کننده هلیم و یا دیگر مکان هایی که ورود به آنها ممنوع نیست، نفوذ می کند. امروزه pb-Li به جای فلورید بریلیم و فلورید لیتیم به عنوان یک شاره زاینده استفاده می شود. پوشش بارور سرب -لیتیم با خنک شوندگی دو گانه (DCLL) از هردو خنک کننده هلیم و pb-Li بهره می گیرد. در طراحی های پیشرفته هلیم حذف شده و در پوشش بارور سرب -لیتیم خود pb-Li نقش خنک کننده را هم بازی می کند.

    کلیدواژگان: پوشش بارور، توکامک، خنک شونده
  • پوهنمل داکتر محمد عقیل محمودی * صفحات 76-81

    عدم کفایه قلب یک وضعیت ناتوان کننده و سخت است که در آن قلب فرد به پمپاژ موثر خون بر می گردد و در اوعیه ریه جمع می شود. عدم کفایه قلب یکی از معضلات کنونی در تمام جوامع بشری از جمله افغانستان است. عدم کفایه قلبی یک مشکل مزمن در حال رشد است که در حال حاضر شایع ترین دلیل بستری افراد بالاتر از 60 سال می باشد. این مریضی اکثرا باعث تغییرات در شیوه زندگی و کاهش کیفیت زندگی آنها می گردد(شهربابکی و همکاران، 1390: 610). تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی نوع توصیفی بوده جامعه آماری این تحقیق را تمام مریضان مصاب به عدم کفایه قلبی که در سرویس داخله عمومی شفاخانه حوزوی ابوعلی سینای بلخی طی سال 1402 مراجعه نمودند، تشکیل می دهد. داده ها با استفاده از دوسیه مریضان جمع آوری سپس وارد نرم افزار SPSS گردیده، بعدا تجزیه و تحیلیل صورت گرفت. نمونه آماری این تحقیق را (120) به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. یافته ها نشان داد که از جمله (120) تن (30) تن میان سنین 40-50 سال، (40) تن میان سنین 50-60 سال و (50) تن میان سنین بزرگتر از 60 سال بودند که از آنجمله (50) تن مرد و (70) تن زن بوده قابل ذکر است که از جمله (120) تن، (22) تن دارای علایم نفس تنگی، (12) تن اویمای اطراف، (16) تن افزایش وزن، (19) تن گنگسیت، (12) تن خستگی و ضعف، (15) تن تورم در ناحیه شکم و (24) تن دارای علایم تپش قلب بودند. از جمله عوامل عدم کفایه قلبی در (24) تن آنها حمله قلبی، در (13) تن آنها فرط فشار خون، در (17) تن آنها آمیفزم، در (31) تن آنها دیابت، در (3) آنها HIV، در (21) تن آنها کمخونی شدید و در (11) تن آنها مصرف مواد مخدر و الکول از جمله عواملی بودند که شناسایی گردیده است. در میان این عوامل بیشترین عامل بر عدم کفایه قلبی نزد مریضان دیابت و حمله قلبی به شمار می رود.

    کلیدواژگان: بیماری قلبی، نفس تنگی، فشارخون بالا، دیابت، کم خونی و افزایش وزن
  • فرهاد محمدی *، لیلا پسرکلو، فائزه صادقلو صفحات 82-93

    خودکارآمدی از موضوعاتی است که توسط بندورا مطرح شد و توجه افراد زیادی را به این موضوع جلب کرد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ظرفیت ها و قابلیت های موثر در خودکارآمدی و عوامل موثر بر خودکارآمدی تحصیلی می باشد. این پژوهش به روش توصیفی- مروری و برای گردآوری اطلاعات به منابع مکتوب و معتبر در این زمینه مراجعه شد که بعد از بررسی دقیق به مطالب و یافته هایی دست یافتیم. میزان آگاهی هر فرد از توانایی های خود می تواند در زندگی او اثر مثبتی بگذارد. افراد با خودکارآمدی بالا در مواجه با مشکلات استقامت بیشتری دارند. همچنین خودکارآمدی در دانش آموزان می تواند تاثیر مثبتی بر روند تحصیلی آنها بگذارد زیرا باور و شناخت دانش آموز از میزان توانایی های خود می تواند باعث پیشرفت تحصیلی در او شود.

    کلیدواژگان: خودکارآمدی، ابعاد خودکارآمدی، خودکارآمدی تحصیلی
  • پوهنمل داکتر عبدالعلی یعقوبی *، پوهنمل داکتر قیس افضلی، پوهندوی داکتر عبدالقیوم حکیمی صفحات 94-99

    وجود خون در مایع منی، که به آن هماتواسپرمیا یا هماتوزواسپرمیا می گویند، می تواند یک مشکل عارضه ای در مردان زیر 40 سال باشد. در این مطالعه، وضعیت خون در مایع منی در این گروه سنی بررسی شده است. هدف این مطالعه، شناسایی عواملی است که ممکن است باعث وجود خون در مایع منی در مردان زیر 40 سال شوند. در این تحقیق، عوامل مختلفی بررسی شده اند که می توانند باعث وجود خون در مایع منی در مردان زیر 40 سال شوند. برخی از این عوامل شامل التهابات تناسلی، عفونت ها، ضربه یا آسیب به منطقه تناسلی، سنگ کلیه، مشکلات پروستات، نارسایی عروقی، مصرف دواهای خاص، عوامل جنتیکی و ارثی، و برخی امراض مزمن مانند دیابت است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که عوامل مختلفی می توانند باعث وجود خون در مایع منی در مردان زیر 40 سال شوند. این موارد نشان می دهد که تشخیص دقیق علت وجود خون در مایع منی و مداخله درمانی مربوطه می تواند برای بهبود وضعیت تناسلی و جلوگیری از مشکلات مرتبط مفید باشد. اطلاعات به دست آمده از این مطالعه می تواند به داکتران و متخصصان کمک کند تا راهکارهای مناسبی برای تشخیص و درمان هماتواسپرمیا در مردان زیر 40 سال ارائه دهند. همچنین، آگاهی خانم ها و زنان در خصوص این مسئله می تواند در اتخاذ تصمیمات بهتری برای بهبود سلامت تناسلی و باروری خود و شریکانشان کمک کند.

    کلیدواژگان: سرطان متاستاتیک، عوامل جنتیکی، مصرف دواها، عفونت و التهاب، سنگ گرده