فهرست مطالب

نشریه پژوهش در پزشکی
سال بیست و دوم شماره 2 (پیاپی 90، تابستان 1377)

  • تاریخ انتشار: 1377/03/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مسعود امینی*، نصرالله بشردوست، فرساد افشین نیا، منصور شهپریان، مصطفی کاظمی، سید محسن رضوی زاده صفحات 1-8

    هدف از انجام این مطالعه تعیین شیوع دیابت در افراد بالای 40 سال شهر اصفهان و نیز مقایسه میزان فشار خون سیستولی و دیاستولی، نمایه توده بدن و نمای چوبی در افراد دیابتی با افراد غیر دیابتی است. روش کار به این شکل بود که طی یک مطالعه مقطعی با استفاده از نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای افراد انتخاب شدند. معیار تشخیص دیابت بر اساس معیار سازمان جهانی بهداشت بود، اطلاعات راجع به سن، جنس، فشار خون، نمایه توده بدن و نمای چربی خون جمع آوری شد. 3910 نفر در مطالعه شرکت کردند . شیوع استاندارد شده در مردان 7/54 درصد (حدود اطمینان 95 درصد از 6/24 تا 8/84 درصد) و در زنان  7/97 درصد (حدود اطمینان 95 درصد از 6/75 تا  9/19 درصد) به دست آمد؛ به طوری که شیوع استاندارد در کل جمعیت7/76 درصد (حدود اطمینان 95 درصد از6/87 تا 8/65 درصد) به دست آمد. شیوع دیابت با افزایش سن فزونی می یابد. افراد دیابتی دارای فشار خون بالاتر، نمایه توده بدن بیشتر و چربی خون آنان نسبت به افراد غیر دیابتی بالاتر است. نتیجه آنکه، شیوع دیابت اگرچه نسبت به سایر مطالعات تفاوت محسوسی نداشته است اما تعداد بسیار زیاد دیابتی های تازه تشخیص داده شده بر لزوم ارایه پروژه های بیماریابی دقیق و قدرتمند تاکید می نماید. مقادیر بالای فشار خون، چربی خون، و نمایه توده بدن در سنین بالا امکان وجود توام دیابت را مطرح می سازد .

  • محسن جانقربانی*، مهدی حیاتبخش، علی ابراهیمی صفحات 9-17

    در جنگ ایران و عراق، عراق بارها از سلاحهای شیمیایی استفاده کرد و طی جنگ حدود450000 نفر از ایرانیان در معرض این گازها قرار گرفتند. جهت بررسی اثرات دیررس گازهای شیمایی، به ویژه گاز خردل، بر دستگاه تنفس بعضی از شاخصهای مهم آزمون عملکرد ریوی (VC, FEV1/FVC, PEF, MEF 50%.25%,25_75%, ERV, IC, FVC, FEV1) طی متوسط (انحراف معیار) 7/7 (1/2) از 5 تا 10 سال پس از مواجهه اندازه گیری شد. از فروردین تا آبان 1373 از بین پرونده های مجروحان شیمیایی که تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان کرمان قرار داشتند، 292 نفر که بین سالهای 63-1367 در معرض گاز خردل قرار گرفته بودند، آزمون دم سنجی اسپیرومتری) روی آنان انجام شد. سن، مواجهه شغلی، استعمال سیگار، وزن و قد نیز در نظر گرفته شد. متوسط (انحراف معیار) سن این مجروحان در زمان مطالعه 5/31  (8/6) سال بود. 250 نفر (85/4 درصد) بلافاصله پس از حمله شیمیایی، علایم بالینی حاد اختلال تنفسی در آنان بروز کرد و بیش از نیمی از مصدومان (160 نفر با  54/8  درصد) در آزمون دم سنجی اختلال نشان دادند. اسپیرومتری 132 نفر (45/2 درصد طبیعی بود. در آزمون مزبور در 39 نفر (13/4درصد) طرح با الگوی محدودیتی، 109 نفر (37/3 درصد) طرح با الگوی انسدادی و 12 نفر (4/1درصد) طرح با الگوی مخلوط مشاهده شد. کاهش ظرفیت حیاتی این مجروحان از نظر آماری معنی دار بود (0/05>P)، میزان بروز عوارض دیررس در افرادی که در مرحله حاد دارای نشانه بودند، بیشتر بود و ظرفیت حیاتی کسانی که هنگام مواجهه از ماسک و لباسهای محافظ استفاده کرده بودند، بالاتر بود (0/05 >P).

  • غلامعلی جلودار*، سعید نظیفی حبیب آبادی صفحات 18-25

    به منظور بررسی اثر عصاره های سیکلوهگزانی، اتری و اتانلی برگ درخت گردو روی برخی فراسنجهای بیوشیمیایی سرم خون موشهای صحرایی دیابتی، 40 موش صحرایی نر بالغ انتخاب شدند. موشهای مورد آزمایش به پنج گروه هشت تایی تقسیم شدند: یک گروه هشت تایی به عنوان شاهد متفی با موشهای سالم در نظر گرفته شد و سایر موشها (32 قطعه از راه تزریق درون سیاهرگی محلول آلوکسان تتراهیدرات 5 درصد - به میزان 50 میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن به دیابت مبتلا شدند. پس از کسب اطمینان از دیابتی شدن، موشها به چهار گروه هشت تایی تقسیم شدند. یک گروه به عنوان شاهد مثبت دیابتی) و سه گروه هشت تایی به عنوان گروه های آزمایش - به تفکیک عصاره های سیکلوهگزانی، اتری و اتانلی - برگ درخت مصرف کردند. عصاره های تهیه شده از برگ درخت، روزانه به میزان 8 درصد وزن بدن همراه با غذای معمولی تجویز شدند. پس از 21 روز مصرف عصاره های برگ درخت گردو ، پس از خون گیری از موشها، آنها را نابود کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که پس از ایجاد دیابت در موشهای صحرایی غلظت گلوکز، کلسترول، تری گلیسرید، ازت اوره، کراتینین و فعالیت آنزیم ALP،ALT وAST به طور معنی داری افزایش یافت (0/05>P). در اثر مصرف عصاره های سیکلوهگزانی، اتری و اتانلی برگ درخت گردو غلظت کلسترول، تری گلیسرید، ازت اوره و کراتینین سرم به گونه معنی داری کاهش یافت (0/05>P). در اثر مصرف عصاره سیکلوهگزانی برگ درخت گردو، غلظت گلوکز و فعالیت آنزیمهای ALT و ALP سرم نیز به طور معنی داری کاهش یافت (0/05>P). در مجموع بیشترین اثرات مثبت در کاهش گلوکز، ازت اوره، کراتینین و فعالیت آنزیمهای ALP و ALT سرم مربوط به عصاره سیکلوهگزانی برگ درخت گردو می باشد. اگر چه عصاره های سیکلوهگزانی و اتری برگ درخت گردو غلظت کلسترول و تری گلیسرید سرم را به طور معنی داری کاهش دادند (0/05>P)، اما بیشترین اثرات در جهت کاهش کلسترول و تری گلیسرید سرم مربوط به عصاره اتانلی برگ درخت گردو بوده است.

  • محمدرضا زالی*، آزیتا نوروزی، هوشنگ امیر رسولی، محمد درویشی صفحات 26-32

    دستکم پنج نوع هپاتیت ویروسی وجود دارد که توسط پنج عامل ویروسی متفاوت D، C ، B ، A و E عارض می شود. این پنج ویروس با یکدیگر متفاوت می باشند اما مرضی که ایجاد می کنند خیلی هم (Hem) دارد و نمی توان از روی علایم بالینی با تست های آزمایشگاهی معمول آنها را از یکدیگر جدا کرد. از آنجا که پیامد بیماری ها بستگی به نوع ویروس دارد افتراق آنها از همدیگر از اهمیت خاصی برخوردار است، دیده شده است که ویروس C بیشتر به سمت مزمن شدن سیر میکند و در نتیجه بروز هپاتیت حاد مزمن و یا سیروز کبدی را باعث می شود (6). ویروس هپاتیت C یک ویروس خونزا (blood - born) می باشد. مطالعات اپیدمیولوژیکی نشان میدهد که بیشترین احتمال انتقال ویروس هپاتیت C از طریق استفاده از خود و محصولات خونی، استفاده از سوزنهای آلوده - که معتادان تزریقی به طور مشترک از آن استفاده می کنند و پیوند اعضا از دهنده های آلوده می باشد. نیمی از بیمارانی که به هپاتیت حاد گرفتار شده اند چنین پیشینه ای داشته اند. در بعضی از مطالعات آمده است که انتقال از راه های مادر به نوزاد، تماس خانوادگی، جنسی و شغلی صورت می گیرد و در برخی بررسیها نحوه انتقال نامشخص و ناشناخته عنوان شده است (4) و از این میان، معتادان به علت استفاده مشترک از سوزن های تزریقی آلوده یکی از شایع ترین گروه هایی هستند که در معرض خطر آلودگی به هپاتیت ویروسی C قرار دارند. مطالعات اخیر نشان داده است که بیش از دو سوم این افراد متجاوز از دو سال سابقه زردی را ذکر می کنند و در بعضی از آنان، این سابقه به 8 الی 20 سال نیز می رسد (10 و 12). گفته می شود که علت 85-70  درصد از هپاتیت های مزمن در معتادان به علت هپاتیت C می باشد (5). شایان ذکر است که پیش از 50 درصد آنان همزمان آلودگی به هپاتیت B را نشان می دهند (8). انتقال این ویروس از راه های دیگر مانند حجامت، خالکوبی و کاربرد طب سوزنی هم انجام می شود که در هر یک، به شکلی از سوزنهای آلوده استفاده می شود (1).در تحقیق حاضر بر آن شدیم تا شیوع پادتن و ویروس هپاتیت C را در معتادان تزریقی مقیم زندان قصر تهران که پس از دستگیری اولین محل اقامت آنان است، به عنوان یکی از مهمترین گروه های پرخطر برای ابتلا به عفونت ویروسی C را بررسی کنیم و نقش احتمالی سایر عوامل خطر، از جمله پیشینه خال کوبی و غیره را نیز مورد مطالعه قرار دهیم.

  • کریم حدادیان*، امیدوار رضایی، سهراب صادقی صفحات 33-39

    شکستگی جمجمه، در جریان ضربه به سر از آسیب های اولیه می باشد که میتواند عوارض بسیاری را در فرد مصدوم برجای گذارد. این مطالعه از طریق بررسی پرونده 651 نفر که دچار ضربه سر شده، در فاصله زمانی آبان 73 لغابت اسفند 74 به مرکز پزشکی لقمان حکیم مراجعه می کنند به عمل آمد. 423 نفرشان شکستگی جمجمه داشتند که به منظور تعیین مشخصات، پیش آگهی و عوارض شکستگی جمجمه مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج به دست آمده در زیر توضیح داده می شود 85 درصد موارد شکستگی جمجمه از نوع خطی داشتند؛ 71/2 درصد مصدومان مذکر بودند و 72/6  درصد موارد شکستگی زیر 15 سالگی روی داده بود. شایعترین محل شکستگی ناحیه آهیانه (40/6 درصد) و در 1/33 درصد موارد شکستگی همراه با ضایعات جمجمه ای بود که در گروه سنی افراد بالغ، له شدگی (61/2 درصد) و در اطفال، غده خونی خارج سخت شامه ای(21/2) درصد بیشترین شیوع را داشت. در مجموع، 15/8 درصد موارد نیاز به عمل جراحی داشتند که دو سوم این موارد عمل جراحی به منظور تخلیه هماتوم و در یک سوم موارد به علت استخوان فرو رفته انجام شد. آمار مرگ و میر در کل شکستگی ها 4/3 درصد بود و 92 درصد بیماران بدون نقص عصبی از بیمارستان مرخص شدند. در مقایسه با آمار سایر کشورها، یافته ها نشان داد که در توزیع محل شکستگی، جنس و وضعیت هوشیاری مصدومان هنگام پذیرش تفاوت چشمگیری وجود دارد.

  • لیدا نوایی*، یدالله محرابی، مسعود کیمیاگر، فریدون عزیزی صفحات 40-52

    به رغم پیشرفتهای چشمگیر در زمینه تشخیص، درمان و کنترل فشار خون هنوز فزونی فشار خون یکی از علل عمده بیماریهای عروق مغز، کلیه و نیز نارسایی های قلبی محسوب می شود. از آنجا که کنترل چربی ها و قند خون به ویژه وزن افراد در پیشگیری و درمان فشار خون و نیز کاهش نیاز به داروهای پایین آورنده فشار خون حایز اهمیت زیادی است، این مطالعه اپیدمیولوژیک به منظور بررسی رابطه فشار خون با نمایه توده بدن، چربی و گلوکز خون در اسلام شهر واقع در 30 کیلومتری جنوب غربی تهران به انجام رسید.از جمعیت 244000 نفری اسلام شهر 1919 نفر (40 درصد مرد و 60 درصد زن) بالای 30 سال، به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از نواحی 17 گانه اسلامشهر برگزیده شدند. برای اندازه گیری کلسترول و تری گلیسرید و برای اندازه گیری قند خون یک نمونه خون ناشتا 2 ساعت پس از خوردن 75 گرم گلوکز نمونه خون اخذ شد، قد و وزن اندازه گیری و نمایه توده بدن محاسبه شد. فشار خون کلیه افراد در وضعیت نشسته اندازه گیری شد. قند خون به روش ارتوتولوییدین، تری گلیسرید و کلسترول به وسیله دستگاه اتوآنالیز 1000RA تعیین شد. نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار فشار خون سیستولی 23±128 میلی متر جیوه بود و بین مردان و زنان اختلاف معنی داری وجود نداشت. میانگین و انحراف معیار فشار خون دیاستولی 78±13 میلی متر جیوه بود و فشار خون دیاستویی زنان نسبت به مردان به طور معنیداری بالاتر بود (13±78 زنان، 13±76 مردان و (0/003>P)، میانگین فشار خون دیاستولی و سیستولی در هر در جنس با بالا رفتن سن افزایش یافت. ولی افزایش فشار خون دیاستولی از دهه پنجم زندگی ثابت باقی ماند. میانگین و انحراف معیار قند خون دو ساعته در افراد مورد بررسی با فشار خون دیاستولی طبیعی، فزونی خفیف و فزونی شدید به ترتیب 59 ±120، 64 ±134 و 94±150  میلی گرم در دسی لیتر بود، این ارقام برای فشار خون سیستولی برابر 55±117 ، 60 ±128 و 87 ±156 میلی گرم در دسیلیتر بود، 19 درصد افراد سالم، 34 درصد افراد مبتلا به IGT و 34 درصد افراد دیابتی دارای فزونی خقیف و شاید فشار خون دیاستولی بودند (0/01>P). این ارقام در مورد فشار خون سیستولی به ترتیب 24، 42 و 50 درصد بود (0/01>P)، فشار خون دیاستولی در افراد با تری گلیسرید طبیعی و غیر طبیعی به ترتیب 18 و 27 درصد (0/001>P) و فشار خون سیستولی 24 و 34 درصد (0/001>P) بود. 19 درصد افراد مورد بررسی با کلسترول طبیعی و 26 درصد با کلسترول غیر طبیعی دارای فزونی فشار خون دیاستولی بوند (0/001>P). این ارقام در مورد فشار خون سیستولی به ترتیب 24 و 34 درصد بود (0/001>P). شیوع چاقی متوسط و شدید در افراد با فزونی فشار خون دیاستولی و سیستولی به ترتیب 46 و 41 درصد بود. چاقی همراه با فزونی فشار خون در زنان به مراتب بیشتر از مردان بود، 13 درصد زنان و 5/7 درصد مردان مبتلا به فزونی فشار خون دیاستولی و 13/9 درصد زنان و 8/1 در اصل مردانی که فزونی فشار خون سیستولی داشتند، دچار چاقی متوسط و شدید بودندنتایج این بررسی نشان می دهد که عارضه فشار خون در افراد بالاتر از 30 سال از شیوع بالایی برخوردار است. افزایش فشار خون دیاستولیک در زنان و در مقایسه با مردان - و همبستگی موجود بین فشار خون و تری گلیسرید، کلسترول، چاقی و قند خون با اهمیت بوده و نیاز به بررسیهای بیشتری دارد.

  • نوشین بهبودی مقدم*، سوفیا صبوری، سید محمدهادی خرازی صفحات 53-58

    سابقه و هدف، پسودوتومور التهابی کبد یک توده ناشی از ارتشاح (Infiltration) التهابی مزمن در زمینه استرومای فیبروز می باشد. اهمیت تشخیص این ضایعه نادر اجتناب از جراحی غیر ضروری است لذا باید در تشخیص افتراقی ضایعات فضاگیر کبدی وارد شود.معرفی بیمار ، زنی 49 ساله با درد اپی گاستر و تشخیص احتمالی گاستریت یا کولیک صفراوی در بیمارستان شهدای تجریش بستری شد و بعد از انجام آزمایشهای پاراکلینیکی و سونوگرافی، دو ضایعه نسبتا" بزرگ در کبد مشاهده شد؛ به دنبال آن سی تی اسکن با تزریق دینامیک و تکه برداری از یکی از توده های یاد شده با سوزن ظریف تحت راهنمایی سی تی اسکن انجام شد و آسیب شناسی، وجود تومور کاذب التهابی کبد را تایید کرد.نتیجه در بیمارانی که حال عمومی خوب و علایم بالینی آنان نسبتا کم است، با دیدن یک یا چند توده نسبتا" بزرگ در کبد باید تومور کاذب التهابی کبد را نیز در تشخیص افتراقی در نظر گرفت و برای اجتناب از تشخیص نادرست، و جهت تایید هیستولوژیک انجام تکه برداری با سوزن لازم می باشد .

  • حسین دلشاد سیاهگلی*، فریدون عزیزی صفحات 59-66

    بررسی و درمان گروه های سرد خوش خیم تیرویید هنوز مورد بحث و اختلاف نظر است. هر چند اثرات مثبت سرکوب تیر وتروپین ((TSH با لووتیروکسین نزد حدود یک سوم بیماران مبتلا به گره های خوش خیم در چند مطالعه به اثبات رسیده، اما اثرات جانبی مقادیر سرکوب کننده لووتیروکسین از جمله کاهش توده استخوانی در زنان بایسه و تاثیرات قلبی آن لزوم بررسی و به کار گیری روش های درمانی دیگری را ایجاب می کننده پس از کسب نتایج مشت که در اثر تزریق درون گرشی اتانول در درمان گرمی خودکار و کیستیک تیرویید به دست آمد، استفاده از این روش برای درمان گرمی برد خوش خیم نیز به کار گرفته شد. در بیشتر مطالعات انجام شده، این روش درمانی با کارایی بیشتر و عوارض جانبی کمتر همراه بوده است. عوارض شایع تزریق درون گرهی انگل شامل درد موضعی، تب، تیسقونی گذرا، پرکاری تیرویید و به طور نادر ترومبوز سیاهرگی ، فیروز بافت تیرویید، هماتوم گردن و در نتیجه پروتز سندرم دیسترس تنفسی می باشد. در این نوشتار، یک مورد عارضه وخیم تزریق درون گرمی الکل برای درمان گره سره تیرویید معرفی می شود. بیمار زن 36 ساله ای است که به علت گره سره تیرویید پس از انجام تکه برداری سوزنی (A. F. N) و با تشخیص بافت شناختی نیوپلاسم فولیکولر با تزریق درون گرهی اتانول تحت درمان قرار گرفت. چند روز پس از تزریق، بیمار در ناحیه نیرویید دچار درد شدید می شود و حجم گره افزایش می یابد. به رغم مصرف انواع مسکن ها و پردنیزولون، پس از گذشت شش ماه همچنان دچار درد شدید بود که سرانجام تیرویید وی برداشته شد، بافت تیرویید در ناحیه ایستم و لب چپ دچار فیروز و چسبندگی به عضلات مجاور بود و در آسیب شناسی نیز بافت زمینهای تیرویید دچار فیروز موضعی و نواحی خونریزی دهنده بود.

  • نوید سعادت*، پیام ثمره پهلوان صفحات 67-71

    کارسینوم پاراتیرویید از علل نادر هیپرپاراتیروییدی اولیه محسوب میشود. به طوری که در نزدیک به یک درصد موارد بیماری مشاهده می شود (1). کارسینوم پاراتیرویید در هر دو جنس شیوع تقریبا" یکسانی دارد و بیشتر بیماران ، جوان بوده (2)، من متوسط آنان زیر 40 سال است (3). در بیشتر موارد گزارش شده، غلظت کلسیم پلاسما در حد 14 میلیگرم در دسی لیتر یا بیشتر بوده، در نیمی از موارد، توده گردنی قابل لمس در گردن وجود دارد (4). علایم بیماری که عمدتا ناشی از هیپرکلسمی است (5) و شامل ضعف، بی حالی، دردهای استخوانی، نفرولینیاز، پرنوشی و پرادراری است (2) و بیماری تنها در مراحل انتهایی متاستاز میدهد (6). بیماری که در گزارش حاضر معرفی شده است، دومین مورد کارسینوم پاراتیرویید بوده، که در ایران گزارش شده است (7). بیمار مزبور با تورم فک تحتانی در ناحیه چانه، نفرولیتیاز با دفع مکرر سنگ، ضعف و بی حالی همراه با وجود توده ای در ناحیه فدایی گردن به مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی آیت الله طالقانی ارجاع داده شد و در بررسیهای به عمل آمده، کارسینوم پاراتیرویید در وی محرز شد و لذا تحت عمل جراحی قرار گرفت. بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شد و در پیگیریهای به عمل آمده، تاکنون آثاری دال بر عود تومور اولیه و یا هیپرکلسمی وجود نداشته است.

  • سید مسیح هاشمی*، فریدون عزیزی صفحات 72-86

    گسترش و نشر دانش در دوران تمدن اسلامی بر اساس ترجمه کتب خارجی و تالیف دانشمندان بوده است. انتشار و مقاله نویسی آن چنان که امروز رایج است در آن دوران وجود نداشت. شاید علت آن ناآشنایی دانشمندان آن زمان با این طریقه و همچنین مشکلات چاپ و نشر بوده است. نقل است که رازی شرح حال و سیر بیماری بیماران مشکل را در ورقی مینوشته، پس از لوله کردن آن را در صندوقی نگهداری می کرده است. امروزه نتایج تحقیقات و مشاهدات به صورت مقالات علمی و نشر در مجلات چاب می شود. شاید در آینده ای نه چندان دور سیستم اینترنت جایگزین و یا دست کم در ردیف این روش ها در آید.نوشتار حاضر که براساس منابع موجود و تجربیات نویسندگان در کارگاه های روش نگارش مقالات پزشکی به رشته تحریر در آمده است، روش های صحیح و اصول نوشتن مقاله را به بحث می گذارد؛ همچنین برای مطالعه کنندگان مقالات علمی توانایی و ذهنیت بهتری فراهم می آورد تا مقالات مورد مطالعه را بهتر ارزیابی کنند. به منظور بهره مندی هر چه بهتر از محتوای این مقاله ترمیه می شود چندین بار مرور شود.

|
  • Masoud Amini*, Nasrolah Bashardoust, Farsad Afshinnia, Mansour Shahparian, Mostafa Kazemi, Seyed Mohsen Razavi Zadeh Pages 1-8
  • Mohsen Janghorbani*, Mahdi Hiatbakhsh, Ali Ebrahimi Pages 9-17

    Iraq has used extensively chemical warfare agents in recent Iran-Iraq conflict (1980-1988) and it is believed about 450,000 people were exposed to this agents. Long-term effects of chemical warfare agents, particularly mustard gas, on pulmonary function tests (PFT) (VC, FEV1 , FVC, FEV/FVC, PEF, MEF50%, MEF25%, MEF25-75% , ERC and IC) are estimated during 7.7 [standard deviation (SD)=l.2] years of follow-up. Between March and November 1994, we have selected 292 chemical warfare exposed victims from the present files in the Kerman branch of Iranian Foundation of War Casualties. Age, occupational exposure, cigarette smoking, weight and height was recorded. The mean (SD) age of participants was 31.5 (8.6%) years at examination time. 250 (85.6%) of victims developed acute clinical manifestation of pulmonary dysfunction immediately after attack and more than half of them (160; 54.8%) have pulmonary dysfunction in PFT, 5-10 years after exposure. In PFT, 39(13.3%) had restrictive pattern, 109 (37.3%) had obstructive pattern and 12 (4.1 %) had mixed pattern, 132 (45.2%) had normal PFT. Decreased vital capacity was statistically significant (P<0.05). The incidence of late complications was higher in persons with acute clinical manifestations of pulmonary dysfunction immediately after attack. The vital capacity of victims who used mask and protective covers was higher (P<0.05).

  • Gholam Ali Jelodar*, Saeed Nazifi Habibabadi Pages 18-25

    Diabetes mellitus was induced in 32 out of 40 adult male albino rats using intravenous injection of 50 mg/kg BW of alloxan. Then, the diabetic rats were divided into four groups, three of which fed a diet containing 8 % BW ethanol (polar solvent), cyclohexane (nonpolar solvent) and ether (intermediate solvent) extracts of walnut leaf for 21 days. The fourth (positive control) group received a normal diet. The remaining non diabetic rats (negative control group) received neither alloxan nor the mentioned extracts. Following induction of diabetes mellitus, concentration of serum glucose, cholesterol, triglyceride, blood urea nitrogen, creatinine and the activity of ALT, AST and ALP increased significantly in positive control group compared with negative control group (P < 0. 05). Compared with the positive control group, the concentration of cholesterol, triglyceride, blood urea nitrogen and creatinine were lower in groups consuming cyclohexane, ether and ethanol extracts of walnut leaf (P < 0. 05). The concentration of glucose and the activity of ALT and ALP in the cyclohexane group were also lower (P < 0. 05). Comparison between three experimental groups showed that cyclohexane extract of walnut leaf may have more profound effects on levels of serum glucose, blood urea nitrogen, creatinine and the activity of ALT and ALP, than other extracts of walnut leaf. The ethanol extract of walnut leaf had most effect on cholesterol and triglyceride of diabetic rats.

  • Mohammad Reza Zali*, Azita Norouzi, Houshang Amir Rasouli, Mohammad Darvishi Pages 26-32
  • Karim Haddadian*, Omidvar Rezaey, Sohrab Sadeghi Pages 33-39

    This retrospective study is performed on 423 cases of skull farcture who refered to "Loghman-e Hakim" hospital during a 493 days period (October 1994-March 1995): The fracture types were linear in 85% Depressed in 7%, Basilar in 8% of cases. 71.2% of all cases were male and 28.8% were femal. 72.6% of fracture occured in pediatric age group "Less than 15 years old" and 27.4% in adult group. The most common site of fracture was parietal region in 40.6%of cases. Intracranial lesions was encountered in 33 .1 % of patients and the most common of these was contusion "61.2% in adults and E.D.H" 21.2% in pediatrics. Surgical intervention carried out in 15.8% of patient which was hematoma evaluation in two thirds and depressed fracture in one third. The mortality rate was 4. 3 % in all cases in the skull fractures, and 92 % of patients were discharge from hospital without any neurological deficit.

  • Lida Navai*, Yadollah Mehrabi, Masoud Kimiagar, Fereydon Azizi Pages 40-52

    Despite impressive progress in diagnosis, treatment and control of hypertension, this symptom is still one of the major causes of brain and kidney disease as well as cardiac insufficiencies. Since the control of blood lipids, glucose and body weight are highly important in the prevention and treatment of hypertensive drugs, this epidemiologic study was carried out in Islamshahr, 30 Km. to The Southwest of Tehran to investigate the relationship of hypertension with BMI, blood lipids and glucose.Out of 244000 inhabitants, 1919 (40% male and 60% female subjects) over 30 years of age were selected by step-wise random sampling in 17 districts of Islamshahr. A fasting blood sample was secured from each subject for cholesterol and triglyceride measurement. Another blood sample was collected two hours following on oral dose of 75 g. glucose. Height and weight were measured and BMI calculated. The subjects seated blood pressure was taken. Blood glucose was determined by orthotoluidine method. Triglyceride and cholesterol were measured by RA 1000 atUoanalyzer.Mean and SD systolic BP was 128±23 mmHg with no significant difference between males and females. Mean ±SD diastolic BP was 78 ± 13 mmHg in females who had significantly higher BP than males (78 ± 13 in females VS. 76± 13 in males P<0.003). Mean diastolic and systolic BP increased with age in both sexes, while diastolic hypertension remained static from the fifth decade on. Mean ±SD two-hour blood glucose in diastolically normal, mild and severe hypertension were 120±59, 133±64 and 150±94 mg/dl respectively. These figures, for systolic pressure were 117±55, 128±60 and 156±87 mg/dl respectively. Diastolic pressure was high in 19% of normal subjects, 34% of IGT and 34 % of diabetics (P < 0.01). The same figures for systolic pressure were 24, 42 and 51 % respectively (P < 0.01). Diastolic pressure in subjects possessing normal and abnormal serum triglyceride was 18 % and 27 % (P < 0.001) while systolic pressure was 24 % and 34% (P<0.001). In 19% of those having normal cholesterol levels and 26 % of those with abnormal cholesterol levels diastolic pressure was high (P < 0.001). For systolic pressure the same figures were 24 % and 34 % (P < 0.001). Prevalence of mild and severe obesity in subjects with diastolic and systolic hypertension were 46 and 41 % . Obesity together with hypertension were more pronounced in women than in men in that 13 % of females and 5.7 % of males having diastolic hypertension and 13.9% of females and 8.1 % of males having systolic blood pressure were obese.This survey points to the high prevalence of hypertension in people over 30 years of age. Higher diastolic blood pressue in women compared to men and the correlation between hypertension on the one hand and TG, cholesterol, blood glucose levels and obesity the other, merits attention and further studies.

  • Noshin Behboudi*, Sofia Sabouri, Mohammad Hadi Kharrazi Pages 53-58

    Inflammatory pseudotumor of the liver is a focal mass consisting proliferation of plasma cells and other inflammatory cells.This rare disease should be . included in differential diagnosis in patients with hepatic mass in imaging studies, which to avoid surgery.Case Report. A 49 years old woman admitted in Shohada Hospital with epigastric pain the imaging studies was done (U.S.-C. T). Two S.O.L are detected in right and caudate lobes of liver. For better, evaluation fine needle CT guide biopsy was performed.Result. The histologic study is confirmed the inflammatory pseudotumor of the liver.Conclusion. It must remind that percutaneous biopsy should be performed at obtain histological confirmation in a patient with no or a few symptoms and detection S.O.L in liver.

  • Hosein Delshad Siahgoli*, Fereydoun Azizi Pages 59-66
  • Navid Saadat*, Payam Samareh-Pahlevan Pages 67-71

    Parathyroid carcinoma is a rare cause of primary hyperparathyroidism and occurs in one percent of cases. Most of the patients at the time of diagnosis are young and the mean age is 40 year-old and occur with equal frequency in both sexes. In most series, serum calcium levels are ≽ 14 mg/dl and in half of them, a palpable cervical mass is evident. Clinical manifestations are maily due to hypercalcemia per se and include fatigue, weakness, bone pain, nephrolithiasis, polydipsia and polyuria; local and distant metastases occur only late in the course of disease. This unique case is the second one reported in Iran who came with fatigue, weakness, recurrent nephrolithiasis, right-sided mandibular tumor and a palpable neck mass. The patient underwent surgical extirpation of tumor plus ipsilateral thyroid lobectomy and discharged from the hospital in good condition. In five years follow up since the first surgery, there is no evidence of tumor recurrence and/or hypercalcemia.

  • Seyed Masih Hashemi*, Fereydoun Azizi Pages 72-86