به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قضا » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « قضا » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • اعلی تورانی، لاله شعبانی
    بداء در اصطلاح به معنای اراده جدید الهی است و از مراتب علم خداوند می باشد. لیکن تفسیر نادرست بداء و ارتباط آن با خداوند، منجر به نسبت دادن جهل به ذات الهی می شود. این مقاله با بررسی دیدگاه دو حکیم ملاصدرا و امام خمینی نشان میدهد ارتباط بداء با علم الهی چنین است که خداوند بر همه رویدادهای گذشته و حال و آینده آگاه است و جهل به علم الهی راه ندارد. و علم خداوند بر اشیاء پیش از آفرینش و پس از آفرینش تغییری نمی کند. در واقع آنچه تغییر می کند تقدیر است نه قضا و قدر حتمی. از نظر ملاصدرا، در مرتبه ذات و مرتبه قضای الهی، تغییر راه ندارد. ولی مراتب پایین تر که در دسترس انبیا و اولیای الهی است و از آن به عنوان «لوح محو و اثبات» یاد می کند، دستخوش تغییر می شود. امام خمینی نیز بداء را در علم منتخبی که حصول آن در عالم شهادت و خارج می باشد، جاری می داند. و آن را از عوالم غیبی و حقایق کلیه و اصول خارج می داند. از نظر ایشان، بداء از متعلقات اراده و مشیت است و به معنای تغییر اراده و پشیمانی نیست، بلکه به معنای ایجاد و دگرگونی است.
    کلید واژگان: علم, بداء, قضا, قدر, اختیار}
    Alaa Tourani, Laleh Shabani
    Badaa idiomatically means “change in an earlier divine ruling” which is a degree of Divine Knowledge. However, misunderstanding and misinterpretation of badaa and its relationship with God will lead to attributing ignorance to the Almighty God. Reviewing Mulla Sadra and Imam Khomeini’s viewpoints on badaa, this paper is an attempt to prove that the relationship between badaa and Divine Knowledge is such that the Almighty God had innermost knowledge which nobody but He knew and He is aware of the past, present and future. And that Knowledge of God of objects never changes from the pre-creation to post-creation stages. What changes is the Taqdir or doctrine of fate indeed, otherwise Qada and Qadar or predestination remains unchanged. According to Mulla Sadra Divine Nature and predestination shall be subject to no change. He says lower ranks of authority available for the prophets and the Imams, known as “Tablet of Effacement and Affirmation”, shall be subject to change. Imam Khomeini, too, says that in a selected science, acquisition of which takes places in the world of sensual perception, badaa shall be attributable. He attributes badaa to the world of the unseen, universal reality, and to principles of jurisprudence. Imam Khomeini believes that badaa is a component of Will and ordinance and it does not mean a change in Divine Will and repentance, rather, it means creation and transformation.
    Keywords: science, badaa, Qada, Qadar, predestination, choice}
  • فریبا علاسوند
    مسائل خانواده در میان اضلاع سه گانه قوانین شرع، اراده ی زوجین و مصالح حکومت قرار دارد. ضلع سوم با استفاده از ابزارهای حاکمیتی می تواند در راستای پیشگیری از مشکلات یا حل مسائل خانواده در دو حوزه ی تقنین و قضا، درباره این واحد دست به مداخله بزند. ظرفیت ها و ضرورت گاه هایی برای این مداخله وجود دارد که در حوزه ی تقنین عبارت اند از: تقنین مولوی به جای تعابیر ارشادی در متن قانون، جایگزینی عبارات موسع، وجود ضرورت ها و مصلحت های اجتماعی، مصداق یابی عسروحرج و به روزرسانی قانون درباره ی آن، استفاده از ظرفیت قاعده ی لاضرر و در نهایت وضع قوانین غیرفقهی در تقویت قوانین فقهی. در عرصه ی قضایی نیز مواردی همچون ابرام حکم شرعی به واسطه ی حکم حکومتی مبتنی بر نفی ضرر، لزوم حمایت از طرف ضعیف در قراردادها و توسعه-ی روش های قضایی پیشنهاد شده اند. در تکمیل دو حوزه ی فوق، مداخله ی غیر حقوقی حاکمیت در راستای کارآمدسازی نهاد قانون نیز حائز اهمیت است.
    کلید واژگان: تقنین, خانواده, قضا, قوانین حکومتی, لاضرر, مداخله, مصلحت}
    Fariba Alasvand
    Family issues lie between three sides: the laws of Sharia, the will of the couple, and the provisions of government. In order to prevent difficulties or resolve family problems, the third part could intervene in the two areas of legislation and the judiciary, by means of the governance tools.The capacities and necessities for this type of intervention (the government’s interest in the family issues), in the area of legislation includes master legislation instead of guiding statements, substituting extended statements (for the less broad ones), the existence of social necessities and interests, looking for evidences of distress and hardship and updating the statute law for this specific issue, applying the no-loss rule, and finally codifying the non-juridical rules to promote the juridical rule.The approval of religious sentence through the governmental sentence, based on the no-loss rule, the necessity of supporting the weaker party in conventions and developing the judicial methods, are also recommended in the area of the judiciary. The government non- legislative intervention in relation to render more efficient the law institute is also of significance in completion the two above areas.
    Keywords: legislation, family, the judiciary, governmental rules, no, loss rule, intervention, expediency}
  • اعلی تورانی، لاله شعبانی
    قضا و قدر از مسائل مهم در حوزه فلسفه و کلام به شمار می آید که در مواجهه با شبهات بسیاری، علی الخصوص در مساله رابطه آن با اختیار انسان، قرار گرفته است امام خمینی و صدرالمتالهین دو تن از صاحبنظران این حوزه هستند که پژوهش حاضر به تبیین و مقایسه آرای ایشان می پردازد. و ضمن مقایسه به نتایج قابل توجهی در مساله غامض قضا و قدر، دست پیدا کرده است و نشان خواهد داد که هر دو فیلسوف قضا و قدر الهی را موجب سلب اختیار انسانی ندانسته، بلکه برآنند که اختیار، خود به موجب قضا و قدر الهی معین گردیده است.
    کلید واژگان: قضا, قدر, اختیار, ملاصدرا, امام خمینی}
    Ala Turani, Laleh Shabani
    Destiny and Fate are two important issues in the field of philosophy and theology that have given rise to a number of questions, particularly with regard to the issue of human free will. Imam Khomeini and Mulla Sadra are two authorities in this field. The present research is an attempt to explain and compare their viewpoints. The findings of the present research indicate that both the thinkers maintain that divine providence (fate and destiny) do not undermine human free will, rather they argue that free will is determined by divine fate and destiny.
    Keywords: destiny, fate, free will, Mulla Sadra, Imam Khomeini}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال