به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Imamayn Askariyain (a.s) » در نشریات گروه « معارف اسلامی و علوم قرآنی »

  • حسین علی محفوظ
    مترجم: محمدحسین خوشنویس
    سامرا مرکز استان صلاحالدین، از شهرهای مذهبی کشور عراق است که امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) در این شهر به خاک سپرده شده اند. این شهر در دوران خلافت عباسیان، از آبادانی و اهمیت فراوانی برخوردار بود و پایتخت سیاسی حکومت عباسی به شمارمی رفت. به سبب وجود حرم امامین عسکریین(ع) و سرداب غیبت، حوادث بزرگی که در طول تاریخ بر این شهر گذشته، قبور بزرگانی که در این شهر به خاک سپرده شده اند، زندگی و حلقه تدریس مراجع تقلید بزرگی چون میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو، انقلاب مردمی سال 1920 بر ضد استعمار انگلیس و نیز موقعیت جغرافیایی سامرا، این شهر همواره مورد توجه دانشمندان مسلمان بوده و از گذشته تا کنون، اطلاعات ارزشمندی در منابع اسلامی، به ویژه منابع عربی درباره این شهر وجود دارد که میتواند راهنمای پژوهشگران باشد.
    این نوشتار، منابع عربی که درباره سامرا نوشته شده یا به نوعی اطلاعاتی درباره این شهر در خود دارد در چهار بخش کتب تاریخی، موسوعه ها، کتب جغرافیایی و سفرنامه ها دسته بندی کرده و همراه با مطالب ارزنده ای از برخی از این منابع را در اختیار پژوهشگران قرار میدهد.
    کلید واژگان: سامرا, عراق, منابع عربی, امامین عسکریین(ع), حکومت عباسی}
    Samarra’, the center of Salahuddin province, is a religious city of Iraq in which Imam Hadi (a.s) and Imam Hasan Askari (a.s) have been entombed. This city had great population and importance in the era of Abbasid Caliphate while it had been considered politically as the capital city of Abbasid government. Due to the presence of the shrine of Imamayn Askariyain (a.s) and the Sardab e Ghaybat (cellar of disappearance), great incidents have been occurred in this city throughout the history whereas this city was always the hub of attention of Muslim scholars due to the graves, life and teaching places of the great Maraje’-e-Taqleed in this city, like Mirza Sherazi; who gave the Fatwa of forbiddance of tobacco and who was the father of public uprising in 1920 against the colonialism of England and due to the geographical presence of Samarra` however from past to now, there are important information present in the Islamic writings especially in Arabic texts about this city which can be the guide for researchers.
    This article has grouped the Arabic texts which are written about Samarra’ or which contain some kind of information about this city in four sections; the history books, journals, geography books and the travelogues, whereas it presents this along with important matters from some of these texts to the researchers.
    Keywords: Samarra', Iraq, Arabic writings, Imamayn Askariyain (a.s), Abbasid government}
  • محمود مطهری نیا
    عباسیان در قرن دوم هجری به خلافت رسیدند و تا دوره مامون، ایرانیان در نهادهای قدرت، حضوری چشم گیر داشتند؛ ولی از زمان معتصم، به تدریج ترکان در حکومت نفوذ یافتند و خطری جدی از سوی آنان خلفای عباسی را تهدید می کرد. در این دوره بر اثر بیکفایتی خلفا و رواج فساد و رشوه در دستگاه حکومت، فاصله طبقاتی و فقر در میان توده های مردم فراگیر شده بود.
    در این دوره، متوکل سیاست حمایت از اهل حدیث و سرکوبی معتزله و شیعیان را در پیش گرفت که نتیجه این تغییر رویکرد حکومت، تالیف برخی جوامع روایی و صحاح اهل سنت بود. عباسیان برای پیشگیری از قدرت یافتن اهل بیت(ع) با اقداماتی مانند حصر خانگی و گماشتن جاسوسانی برای آنان، امامین عسکریین(ع) را در تنگنا قرار میدادند.
    امامان شیعه(ع) نیز در راستای حفظ دین و تداوم خط امامت، در برابر جریانهای انحرافی می ایستادند و با نفوذ دادن یاران خود در ساختار حکومت و حمایت از برخی قیام های مردمی، همچنین بهره گیری از سازمان وکالت و فراهم کردن زمینه های دوران غیبت، به وظایف خود عمل می کردند.
    این نوشتار، ضمن توصیف وضعیت اجتماعی و فکری جامعه در دوران امامین عسکریین(ع)، بیانگر برخورد این حضرات با وضعیت موجود است.
    کلید واژگان: امامین عسکریین(ع), سامرا, حکومت عباسی, جریان های فکری}
    Abbasids came on the caliphate in second century after Hijrah while the Iranians had noticeable presence in the axis of power in the era of Mamoon; but the Turks gradually gained their influence in government, in the period of Mu`tasim though a serious hazard was threatening the Abbasid caliphs from their side. In this era, due to inadequacy of caliphs and the prevalence of corruption and bribery in government, the social gap and powerty was pervasive among the people.
    In that period of time, Mutawakkil adopted the policy of favouring Ahlulhadith and suppressing the Mutazillahs and Shias while the result of this change in government's approach became in the form of authoring several traditional encyclopedias and Sahihs of Alussunnah. Abbasids used to put the Imamayn Askariyain (a.s) in an impasse state using the measures like house-arrest and appointing the spies on them to prevent Ahlulbayt (a.s) from gaining power.
    The Shia Imams (a.s) also used to stand against the deviational thoughts to protect the religion and the persistence of Imamah while they also acted according to their responsibilies by providing the influence to their companions in governing structure, supporting various popular uprsisings and likewise by taking benefit from the formation of attornies and providing grounds for the times of Ghaybah.
    This article describes the attitude of Imamayn Askariyain (a.s) towards the then current situation meanwhile depicting the social and cogitative situation of the society of their times.
    Keywords: Imamayn Askariyain (a.s), Samarra', Abbasid Caliphate, doctrines}
  • جعفر الخیاط
    مترجم: محمد مهدی رضایی
    سامرا از شهرهای مقدس جهان اسلام است که بارگاه دو تن از امامان معصوم(ع) را در خود جای داده و امام مهدی(عج) نیز در این سرزمین به دنیا آمده است. این شهر که در دوران حکومت عباسیان، ساخته شد و پایتخت به آن انتقال یافت، همواره مورد توجه دانشمندان مسلمان بوده و در چند قرن اخیر نیز در آثار خاورشناسان و جهانگردان غربی، نام و نشانی از سامرا به چشم می خورد.
    در آثار خاورشناسان غربی، به مطالبی همچون زمان ساخت، دلیل نامگذاری سامرا و ریشه فارسی آن اشاره شده و از هنر معماری برگرفته از معماری عراق قدیم، معماری ایرانی، هندی و هیلینی در این شهر سخن رفته است. از حرم امامین عسکریین(ع)، جوسق خاقانی، مساجد و خانه های شهر و نیز مدفن سه خلیفه در زیر گنبد صلیبیه یاد شده و دوران عباسی در این شهر، از باشکوه ترین دوره های هنر اسلامی دانسته شده است.
    در این آثار، به خلفای سامرا و امامان مدفون در این شهر، امام زمان(عج) و نایبان او رویدادهایی که در طول تاریخ بر این شهر گذشته نیز اشاره شده که این نوشتار، برخی از این آثار و نویسندگان آنها را به اختصار معرفی می کند.
    کلید واژگان: سامرا, منابع غربی, خاورشناسان, امامین عسکریین(ع), خلفای عباسی}
    Samarra’ is one of the sacred cities of the Islamic world which hosts the shrines of two infallible Imams (a.s) in it while Imam Mahdi (a.s) also opened his eyes in this land. This city, which had been built in the era of Abbasid government while the capital was also shifted to this city, was always the hub of attention of Muslim scholars whereas in some of the last centuries the name and signs of Samarra’ is being seen in the writings of the orientalists and the western tourists.
    There it is pointed towards the topics like the time of construction, appellation of Samarra’ and its Persian background in the writings of western orientalists whereas there is also mentioned about the art of construction adapted from the ancient Iraq, the Irani art of construction, Indian and Hilini in this city. The shrine of Imamain Askariyain (a.s), Josaq Khakani, mosques, the homes of city and also the tomb of three caliphs under the Crusade Dome have been mentioned, whereas the Abbasid’s era is considered as one of the most glorious eras of Islamic art.
    In these books, the events passed on the caliphs of Samarra’, the entombed Imams (a.s) in this city, Imam Zaman (a.s) and his representatives and the events passed in throughout history of this city, are also mentioned, whereas in this writing some of these books and their authors have also been introduced briefly.
    Keywords: Samarra', The Western Writings, Orientalists, Imamayn Askariyain (a.s), Abbasid Caliphs}
  • علی احمدی
    سامرا از شهرهای زیارتی عراق است که در قرن سوم هجری به دست معتصم عباسی ساخته شد و پایتخت عباسیان قرار گرفت. ازآنجاکه مرقد امام دهم و یازدهم شیعیان(ع) در این شهر واقع شده و امام دوازدهم(عج) نیز در همین شهر به دنیا آمده و از نظرها غایب شده است، سامرا از دیرباز، مقصد سفرهای زیارتی شیعیان و محبان اهل بیت بوده است. افزون بر شیعیان، اهل سنت نیز برای زیارت به این شهر سفر می کردند. همچنین برخی مسافران اروپایی ایران که از راه زمین سفر میکردند، از این شهر گذشته و برخی ویژگی های معماری این شهر و آداب و رسوم مردم آن را نوشته اند.آنچه از این شهر در سفرنامه ها آمده، دربردارنده مطالبی درباره مسیر سامرا، توصیف شهر و فرهنگ ساکنان اهل سنت آن، حرم مطهر امامیین عسکریین(ع) و سرداب و چاه غیبت، آداب زیارت و شرح دیدار با مراجع و بزرگان این شهر است. برخی نیز به دشواری ها و مشکلات این سفر اشاره کردهاند.
    این مقاله، آینه ای است از مشاهدات مسافرانی که مدتی در سامرا اقامت داشته یا از این شهر گذشته اند و آنچه در سفرنامه های آنان آمده را به صورت موضوعی در اختیار خوانندگان قرار می دهد.
    کلید واژگان: سامرا, عراق, سفرنامه, امامیین عسکریین(ع), پایتخت عباسیان}
    Samarra’ is a city of pilgrimage in Iraq which was constructed in third century after Hijrah by Mu`tasim Abbasi whereas it was chosen as the capital city of the Abbasid Caliphate. As the holy shrines of the tenth and eleventh Imams (a.s) of Shia is present in this city and the twelveth Imam (a.s) also came in this world and gone away from the sights in the same city; Samarra’ has become the destination of pilgrimage for Shias from a long time ago. In addition to Shias, Sunnis also used to travel to this city for the purpose of pilgrimage. As well as some europian road travelers to Iran have also passed through this city and written down some of the architectural features and habitudes and customs of the people of this city.
    Whatever has been transmitted about this city in travelogues is about the roads of Samarra’, description of the city and the culture of its Sunni residents, the holy Shrine of Imamayn Askariyain (a.s), the celler and the well of disappearance, the habitudes of Ziyarah and the description of meetings with Marajeh and the elders of this city. Some others have also pointed towards the hardships and difficulties of this journey.
    This article is a reflection of the observations of the travelers who had stayed in Samarra’ for a considerable period of time or have passed through this city whereas it presents whatever transmitted in their travelogues to the readers, with reference to their subjects.
    Keywords: Samarra', Iraq, Travelogue, Imamayn Askariyain (a.s), the capital city of Abbasids Caliphate}
  • محمدباقر پورامینی
    احمد بن اسحاق قمی از یاران خوشنام و نیک سیرت چهار امام همام: است که به واسطه شخصیت ممتازش، وکالت امام عسکری(ع) را در قم عهده دار بود و این جایگاه نشانه مدح، وثاقت، عدالت و اعتماد اوست. وی که به «شیخ القمیین»شهرت داشت، شاگردانی تربیت کرد که نقش مهمی در تثبیت و ترویج تشیع داشتند. نام ابناسحاق در اسناد ده ها روایتی قرار دارد که در کتابهای تهذیب، کافی، من لایحضره الفقیه، بصائرالدرجات و چند اثر دیگر مندرج است. مرجعیت علمی او در دوران نیابت نواب خاصه به گونه ای بود که یکی از دریافت کنندگان توقیعات حضرت مهدی(عج) توسط نواب بود.
    مکتب کلامی شیعه در عصر احمد بن اسحاق قمی در اوج قرار داشت. زمانی که از او و عصرش یاد میشود، او را باید در مدرسه قم تعریف کرد و به میراث کلامی او اشاره کرد. این مدرسه که بر حدیثگرایی تکیه داشت، یکی از مهمترین مراکز شیعه از قرن دوم به بعد بود که در کنار مدرسه بغداد، مرجع فکری شیعیان به شمار میرفت و با تلاش بزرگان این مدرسه، شیعه دوازده امامی به عنوان مهمترین و اصلیترین نوع تشیع رسمیت یافته و تثبیت شد.
    در این نوشتار با تکیه بر میراث کلامی احمد بن اسحاق قمی، به چند موضع کلامی مطرح در عصر او همچون «نفی رویت خدا»، «اعتقاد به امامت»، «ضرورت وجود امام» و «شرایط و صفات امام» اشاره میشود؛ موضوعاتی که او به نوعی با طرح آن، در صدد پاسخ دادن به شبهات جاری یا هدایت مردم برمیآمد.
    “Sheikh-ul-Qummiyyein” (the scholar of Qom) Ahmad-ibne-Ishaq Qummi is one of the Arab Shias who grew up in the peak times of the theological religion of Shia in Shia city of Qom whereas he is considered one of the prominent Shia Muhaddithan (the transmitters of traditions) and Mutakalliman (theologists) of this city. He was the companion of four infallible Imam (a.s) whereas he also had the charge of deputation from Imam Hasan Askari (a.s) and the trusteeship of Aoqaf (religious endowments) of Qom while in the times of Minor Occultation, he focused on guiding, educating, writing, enlightening, answering the questions of faith, managing the public affairs and awakening hope among Shias.
    The heritage of Ahmad-ibne-Ishaq in the School of Qom is described as that he used to rely on the trend of Hadith Girai (Traditionalism) whereas he was considered as one of the intellectual bases of Shias in second century AH. The brightest points about the theological heritage of “Sheikh-ul-Qummiyyein” are as rejection of the idea of seeing Allah, proving the belief of Imamat and the necessity, existence, conditions and the attributes of Imam.
    The name of Ibne-Ishaq has been transmitted in the Sanad (transmission chain) of tens of traditions whereas the experts of Rijal (study of the people who transmitted hadith reports) have enumerated three books for him. Likewise due to his being reference to religious questions, he was one of those who used to receive the Tawqe`aat (the written answers with personal stamp of the Imam of the Times (a.s)) of Hazrat Mahdi (a.s) through the Nawab (one of the four vicegerents of the Imam of the Times (a.s) during the period of his minor occultation).
    This article, meanwhile the introduction of the scientific character of Ahmad-ibne-Ishaq Qummi, describes the theological heritage of this great Shia Muhaddith and Mutakallim of the times of Imamayn Askariyain (a.s).
    Keywords: Ahmad, ibne, Ishaq Qummi, Imamayn Askariyain (a.s), Hazrat Mahdi (a.s), the School of Qom, theological heritage}
  • محسن صفری
    «حرم» تکه ای از آسمان است که به زمین افتاده یا گوشه ای از خاک بهشت که برای متبرک کردن دنیا، پیش چشم انسانها قرار گرفته است. جایی که انسانها برای آسمانی شدن و بهشتی شدن بدان پناه میبرند و دلهای خسته خود را آرام میکنند. حرم پاک امامین عسکریین(ع) به دست نابکاران از خدا بیخبر ویران شد و ساخت ضریح مقدس آن به امر آیت الله العظمی سیستانی در شهر کریمه اهل بیت آغاز شد و هنرمندانی از قم، تهران، اصفهان، شیراز و دیگر نقاط، نه با دستان دنیایی، که با دل های آسمانی خویش به ساخت این مضجع نورانی همت گماشتند.
    هنرمندان درودگر، قلمزن، گرهبند،خاتمکار، ردیفچین، میناکار، خوشنویس، نه دست در دست هم، که دل به دل یکدیگر دادند تا تکه ای از آسمان در گوشه ای از زمین ساخته شود. اینان با مصالح دنیایی همچون چوب، مس، نقره، طلا، عاج فیل و استخوان شتر، سازهای بهشتی ساختند تا بضاعت مزجات به آستان حضرت دوست برند.
    این نوشتار، گزارش گونه ای است از مراحل ساخت ضریح مقدس امامین عسکریین(ع) در شهر قم از سال 1389تا 1393 خورشیدی که انشاء الله به زودی در شهر سامرا نصب خواهد شد.
    کلید واژگان: سامرا, حرم, امامین عسکریین(ع), قم, آیت الله العظمی سیستانی}
    “Haram” (the holy shrine) is a piece of skies which lies upon the Earth or it is a part of the soil of heavens which has been placed in front of the eyes of human beings to sanctify this world. The place where human beings take shelter to become heavenly and blessed and so they calm down their tired hearts. The holy shrine of Imamayn Askariyain (a.s) had been ruined by the wicked and ignorant people whereas the manufacturing work of their new Zareih has been started by the order of Great Ayatullah Siyastani in the city of Kareemah-e-Ahlulbayt (a.s) while the artists from Qom, Tehran, Isfahan, Sheraz and other points have denoted their efforts to build this illuminating Zareih, not with these worldly hands but with the heavenly hearts.
    All the artists; carpenter, engraver, tier, inlaid maker, straighteners, enamel worker and calligrapher; they have gave, not the hands in hands, but hearts with hearts together to build a piece of heavens on the Earth. They have built a heavenly product with worldly materials like wood, copper, silver, gold, ivory and the bone of camel so that the indigent and trivial thing may reach the doorstep of the holy friend.
    This article is a kind of report of the steps of construction of the holy Zareih of Imamayn Askariyain (a.s) in the city of Qom from the 1389 solar year after Hijrah to 1393, which will Insha Allah be mounted in the city of Samarra’ soon.
    Keywords: Samarra', Haram, Imamayn Askariyain (a.s), Qom, the Great Ayatullah Siyastani}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال