آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۳۶۳۷
اقتصاد روز
۱۹

برای اولین بار در سال جاری انجام شد~، استحصال خاویار از اوزون برون پرورشی

براساس برنامه ریزی های انجام شده در پایان برنامه چهارم توسعه کشور، تولید آبزیان در کشور به 700 هزار تن خواهد رسید.

معاون تکثیر و پرورش شیلات ایران در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ساری افزود: از این مقدار 66 درصد سهم جنوب کشور، 5/26 درصد سهم پرورش در منابع آبی داخلی و 5/7 درصد سهم دریای خزر است.

وی اضافه کرد: مصرف سرانه ماهی در کشور ما 7/6 کیلوگرم است، در حالی که این رقم در دنیا 3/16 کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته 24 کیلوگرم است.

وی خاطرنشان ساخت: این در حالی است که مصرف سرانه ما در پایان برنامه چهارم باید به 10 کیلوگرم برسد.

رضوانی اعتبار سالجاری طرح بازسازی ذخایر آبزیان در آب های ساحلی را 27 میلیارد و 100 میلیون ریال اعلام کرد و در ادامه از استحصال خاویار از اوزون برون پرورشی برای اولین بار در سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به سهم ایران و دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر در بازسازی ذخایر این دریا گفت: سهم ایران در این بخش 20 درصد، روسیه 60 درصد و مابقی توسط سایر کشورهای حاشیه این دریا انجام می گیرد.

همچنین مدیرکل شیلات استان مازندران نیز در این نشست گفت: به علت آلودگی شدید رودخانه های استان، تکثیر طبیعی ماهیان مهاجر دریای خزر با مشکل روبه رو است.

"حسن حبیب نژاد" افزود: برای بازسازی ذخایر دریای خزر و حفظ گونه های ارزشمند این دریا ناچار به تکثیر نیمه مصنوعی در مراکز تکثیر و پرورش هستیم.

وی اضافه کرد: امسال حدود 85 میلیون قطعه بچه ماهی سفید، پنج میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری و یک و نیم میلیون قطعه بچه ماهی آزاد در استان تولید و در زمان پرآبی رودخانه ها رهاسازی می شود.

وی ادامه داد: شیلات استان مازندران طی یک دهه اخیر یک میلیارد قطعه انواع بچه ماهی را در دریای خزر رهاسازی کرده است.

حبیب نژاد تجاوز به حریم دریا را یکی دیگر از مشکلات شیلات دانست و گفت: تصرف حریم قانونی دریای خزر موجب شده تا صیادان نتوانند فعالیت های صیادی خود را به خوبی انجام دهند.

در این جلسه "قربانعلی نعمت زاده" نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی به جایگاه کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: 11 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در بخش کشاورزی متعلق به مازندران است.

وی اضافه کرد: مازندران با همه توانمندی هایی که در بخش کشاورزی دارد، در بخش های زیربنایی بسیار عقب مانده است.