آرشیو پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۹۱
جهان سیاست
۱۹

فعال شدن طالبان در افغانستان

مقامات افغانستان از کشته شدن 12پلیس از جمله یک مقام ارشد و ربوده شدن 40 نفر دیگر در دو حمله جداگانه نیروهای طالبان در جنوب این کشور خبر دادند.

به گزارش رویترز، یوسف استانیزای، سخنگوی وزارت کشور روز چهارشنبه اعلام کرد که سه شنبه شب محمدرسول، از فرماندهان ارشد پلیس در ولایت زابل کشته و چهار نفر دیگر از جمله دو مقام ارشد محلی در نتیجه حمله نیروهای طالبان با خمپاره مجروح شدند. این حمله چند ساعت پس از حمله دیگر نیروهای طالبان به یک پاسگاه پلیس در منطقه چورای ولایت اروزگان و ربودن 40 پلیس رخ داد.

فردی به نام ملااحمد که خود را فرمانده نیروهای طالبان معرفی کرد، طی تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت که رهبر گروه درباره سرنوشت گروگان ها تصمیم گیری خواهد کرد. وی کشتن 12 پلیس را پیش از ربودن گروگان ها تایید کرد.

حملات اخیر در ولایات زابل و اروزگان به دنبال انجام چندین عملیات از سوی نیروهای خارجی طی دو هفته اخیر در جنوب افغانستان روی می دهد. طی این مدت 350 نفر کشته شده اند که در بین آن ها ده ها نیروی امنیتی افغان و نیز _دست کم 17 غیرنظامی و چهار نیروی خارجی وجود داشته است.

همچنین نمایندگان پارلمان افغانستان خواستار دستگیری و محاکمه عاملان تصادف و ناآرامی های اخیر کابل شدند که ده ها کشته و مجروح بر جای گذاشت.

همچنین به گزارش ایتارتاس، پلیس افغانستان 106 تن را به جرم دست داشتن در خشونت های اخیر درکابل بازداشت کرد. بنابر گزارش منابع خبری دیروز وضعیت امنیتی افغانستان تقریباآرام شده است. کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد در تماسی تلفنی با کرزای به بررسی حوادث اخیر پرداخت. عنان همچنین در این تماس تلفنی بر همکاری سازمان ملل متحد با دولت کرزای تاکید کرده است.

لازم به ذکر است; ناآرامی های اخیر که بزرگ ترین در نوع خود از زمان سقوط طالبان بوده است، از آنجا ناشی شد که نظامیان آمریکایی پس از تصادف یک وسیله نقلیه ارتش آمریکا با چند خودروی افغانی به سوی مردم غیرنظامی که به سوی آن ها سنگ پرتاب می کردند، تیراندازی کردند که بر اثر این حادثه پنج غیرنظامی افغان کشته شدند.آمریکا می گوید: «نظامیان این کشور در دفاع از خود اقدام به شلیک هوایی کردند. آمریکا از حادثه روز دوشنبه ابراز تاسف کرده است و طبق قوانین این کشور، آمریکا به خانواده قربانیان غرامت پرداخت خواهد کرد.»