آرشیو پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۹۱
جهان سیاست
۱۹

همزمان با نشست رییسان مجلس سازمان همکاری های شانگهای اعلام شد

تلاش روسیه و چین برای ایجاد یک سازمان امنیتی در آسیای میانه

AFP - چین و روسیه ضمن اقدام برای مستحکم کردن همکاری های امنیتی روز افزون خود در آسیای میانه در عین حال به آمریکا تضمین دادند که توافق جدید حاصل شده بین اهداف دو کشور در این منطقه ارزشمند برای از بین بردن منافع آمریکا صورت نگرفته است.ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، رقابت روزافزون برای ایجاد یک سازمان امنیتی جدید به رهبری مسکو و پکن در آسیای میانه را تایید کرد.

هوجنیتائو، رییس جمهوری چین گفت: «این گروه جدید به یک نیروی مهم برای برقراری صلح و ثبات در جهان تبدیل شده است.» روءسای مجلس شش کشور عضو سازمان همکاری های شانگهای (SCO) روز سه شنبه در نشستی که_ اولین بار در نوع خود برگزار می شد، در مسکو با هم دیدار کردند تا درباره راه های هماهنگ کردن قوانین خود و ایجاد یک بعد قانون گذاری برای گروه، بحث و تبادل نظر کنند.

ولادیمیر پوتین در دیدار با روءسای مجلس SCO گفت: «حضور مجالس قانون گذاری در سازمان همکاری های شانگهای، حضور کشورهای عضو را پررنگ تر خواهد کرد.» سازمان همکاری های شانگهای به رهبری چین و روسیه، پنج سال قبل تاسیس شد. قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان دیگر کشورهای عضو این سازمان هستند.