آرشیو دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۰۳
اقتصاد - جهان
۱۸

نیجریه به توتال و شل اطمینان داد

بانک مرکزی نیجریه در گزارشی اعلام کرد صادرات نفت خام این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 20066) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به 8/1 میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش داوجونز، بانک مرکزی نیجریه در گزارش خود همچنین اعلام کرد صادرات نفت این کشور در مقایسه با سه ماهه پایانی سال 2005 نیز کاهش داشته است.

صادرات نفت خام نیجریه در سه ماهه نخست سال 2005، _9/1 میلیون بشکه در روز و در سه ماهه پایانی سال گذشته به طور متوسط دو میلیون بشکه در روز بوده است.

حملات خرابکارانه شورشیان به تاسیسات نفتی نیجریه در منطقه دلتای نیجر موجب کاهش تولید و صادرات نفت خام این کشور شده است.

بخش عمده این کاهش تولید یعنی رقمی حدود 505 هزار بشکه در روز در تولید نفت شرکت سرمایه گذاری مشترکی که توسط شعبه شرکت انگلیسی هلندی «رویال داچ شل» در نیجریه اداره می شود، صورت گرفته است.

شرکت شل همچنین ناچار شده است تمام فعالیت های تولیدی خود را در غرب دلتای نیجر متوقف کند.

بنا بر این گزارش، پیش از آغاز موج کنونی حملات خرابکارانه در نیجریه نیز برخی از شرکت های چند ملیتی به دلیل حملاتی که به کارکنان و تاسیسات نفتی آن ها انجام می شد، تولید نفت خود را در غرب منطقه دلتای نیجر متوقف کرده بودند.

در نتیجه این حملات شعبه شرکت آمریکایی «شورون» در نیجریه ناچار شد در ماه ژوییه 2003 تولید نفت خود را در این منطقه متوقف کند.نیجریه از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک و با ظرفیت تولید 3/2 میلیون بشکه در روز، بزرگ ترین تولید کننده نفت در قاره آفریقا است.