آرشیو پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۵، شماره ۲۱۷
جهان سیاست
۱۹

منزل رییس پارلمان فلسطین در محاصره نیروهای اسراییلی

حمله موشکی حماس به شهر عسقلان

با محاصره محل اقامت «عزیز الدویک» رییس پارلمان فلسطین توسط ارتش اسراییل، درگیری های یک هفته اخیر غزه و کرانه باختری وارد مرحله جدیدی شد. همچنین نیروهای اسراییلی با 03 خودرو به شهر «اریحا» حمله کردند و در پی خودداری «محمود حیمور» 53 ساله از رهبران گردان های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی از تسلیم شدن وی را به شهادت رساندند. اسراییل مدعی است حیمور در سال 0002 یک شهرک نشین اسراییلی را کشته است.

از سوی دیگر روزنامه اسراییلی «یدیعوت آحارونوت» مدعی شد سرباز اسراییلی گروگان گرفته شده توسط چریک های فلسطینی در زیرزمینی در نوار غزه نگهداری می شود. تاکنون مقامات اسراییلی درخواست چریک های فلسطینی را در مورد مبادله سرباز اسراییلی با زندانیان فلسطینی نپذیرفته اند.

همچنین عمروموسی، دبیر کل اتحادیه عرب پس از دیدار با نبیل شعث، فرستاده محمود عباس، ضمن اعلام موافقت با طرح مبادله اسیر اسراییلی با زندانیان فلسطینی از امکان برگزاری نشست کشورهای عربی جهت بررسی پیامدهای حملات اسراییل به اراضی فلسطینی خبر داد. عمروموسی افزود: «اسراییل با استفاده از حمایت های بین المللی مشخص اقدام به نقض قوانین بین المللی و حقوق بشری می کند.» عمروموسی در ادامه گفت: «باید با اقدامی هر چه سریع تر جلوی فاجعه انسانی جدی را در اراضی فلسطینی گرفت.»

از سوی دیگر شلیک موشک قسام به شهر عسقلان در فلسطین اشغالی نیز مقامات اسراییل را آشفته کرد. این اولین بار است که این شهر مورد حمله موشکی نیروهای فلسطینی قرار گرفته و نشان از افزایش توان موشکی چریک های فلسطینی دارد. موشک های فلسطینی تا پیش از این فقط شهر اسدروت واقع در مرز فلسطین اشغالی و فلسطین را مورد اصابت قرار می داد.

ایهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل شلیک موشک قسام به سوی شهر عسقلان را نشان دهنده تشدید خطرناک و بی سابقه حملات جنبش حماس دانست. این موشک در یک مدرسه اسراییلی فرود آمد و به دلیل تعطیل بودن مدرسه کسی آسیب ندید.از سوی دیگر عبدالله گل، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «احمد داوود اوغلو مشاور امور خارجه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با بشار اسد، رییس جمهور سوریه دیدار کرد.

گل ابراز امیدواری کرد تا این تلاش ها در راستای آرام ساختن اوضاع غزه مؤثر واقع شود.»