آرشیو پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۵، شماره ۲۱۷
صفحه آخر
۲۰

تحول در ساختار نظام بین الملل متحد

مهر- کتاب «تحول در ساختار نظام بین الملل متحد» نوشته حمید بعیدی نژاد، محمد حسن دریایی و مهدی علی آبادی از سوی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی با شمارگان 1000 نسخه و در 578 صفحه منتشر شده است.

این اثر در یک مقدمه و سه بخش تدوین شده و هرکدام از بخش ها نیز به چند بخش تقسیم شده است.

اثر حاضر پس از مقدمه در بخش نخست که شامل سه فصل است به فهم وضعیت جهانی در آستانه قرن بیست و یکم پرداخته است و در آن به توضیح مکاتب واقع گرایی، لیبرالیسم و مکتب جامعه بین المللی و تحول در نظام بین الملل اشارت دارد. فصل دوم به ساختار نظام بین الملل در مقطع مورد بحث اشاره می کند. نگرش مفهومی به ساختار نظام بین الملل، تحول در این نظام پس از جنگ سرد و ویژگی های تازه جهان در سطح کلان سیستمی از موضوعات مطرح در این فصل به شمار می رود. امنیت بین الملل و تحول در مفاهیم و مصادیق آن، عنوان فصل سوم را به خود اختصاص داده است و نگاه سنتی به امنیت بین المللی و تحول در مبانی آن و جنبه های غیرنظامی امنیت نیز از جمله مباحث مورد اشاره در این فصل به شمار می روند.

در بخش دوم که شامل پنج فصل است به بررسی گزارش های سازمان ملل درباره تهدیدها، چالش ها، و تغییر; همچنین به اصلاحات در سازمان ملل و تاریخچه آن و تشکیل هیات عالی رتبه دبیرکل سازمان می پردازد. در این بخش نویسندگان به محورهای مهم گزارش هیات عالی رتبه دبیرکل، امنیت جمعی و پیشگیری از بروز تهدیدات و البته امنیت جمعی و استفاده از زور و همچنین ضرورت انجام اصلاحات در ساختارهای آن برای کارآیی بخشیدن به آن در قرن حاضر اشاره می کنند.

بخش سوم هم که شامل پنج فصل است دیدگاه ها، مواضع و چشم اندازهای آتی درباره تحول در ساختار سازمان ملل را مورد کنکاش و بررسی قرار می دهد. در این بخش از کتاب، خلع سلاح و منع تکثیر سلاح های هسته ای، میکروبی و شیمیایی، بحث حقوق بشر، تروریسم و استفاده از زور، اصلاح و بهبود ساختار سازمان ملل از جمله شورای امنیت و مصوبه نشست سپتامبر 2005 سران ملل متحد نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.