آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۳۷۰۰
شهرستان ها
۹

نقشه جامع باستانشناسی یک میلیون و 180 هزاراثر تاریخی کشور دردست تهیه است

تکاب - خبرنگار اطلاعات: نقشه جامع باستانشناسی یک میلیون و 180 هزار اثر تاریخی و میراث فرهنگی کشور در حال تهیه است. معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان این مطلب گفت: عملیات پژوهشی و تحقیقاتی تهیه و تدوین این نقشه توسط ستاد مربوطه و با همکاری پژوهشگران، دانشگاه ها و مراکز علمی و باستان شناسی آغاز شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدطه هاشمی شمار آثار تاریخی و فرهنگی به ثبت رسیده کشور یک میلیون و 200 هزار اثر اعلام کرد و اظهارداشت: تنها 20 هزار اثر به ثبت رسیده و آثار باقی مانده یا شناسایی نشده و یا به ثبت نرسیده اند.

وی تصریح کرد: با تهیه نقشه جامع باستانشناسی، آثاری که تاکنون به ثبت ملی نرسیده اند شناسایی خواهند شد و پس از انجام تحقیقات و پژوهش های تاریخی و باستان شناختی به ثبت ملی خواهند رسید.

وی با ابراز خرسندی از ثبت مجموعه تاریخی بیستون در فهرست آثار جهانی یونسکو میراث فرهنگی به ثبت رسیده در این فهرست را تنها 8 اثر از ایران عنوان کرد.

هاشمی با بیان این که تاکنون هیچ یک از آثار طبیعی کشور به ثبت جهانی نرسیده است، خاطرنشان کرد: امسال چند اثر مهم میراث فرهنگی و طبیعی کشور از جمله جنگل هیرکان و ارگ بم برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارسال شده است و امیدواریم هر سال یک اثر تاریخی کشور در فهرست این سازمان به ثبت برسد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور همچنین از تهیه طرح جامع ارتباط تمام آثار دوره ساسانی در پایگاه های مختلف میراث فرهنکی کشور از نیشابور تا تخت سلیمان خبر داد و گفت: در کنار هر مرکز پژوهشی و پایگاه میراث فرهنگی یک موزه باستانشناسی تاسیس می شود.

هاشمی از کاهش درصدی اعتبارات میراث فرهنگی و گردشگری انتقاد کرد و گفت: سال گذشته 700 میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی کشور هزینه شد و با توجه به این که میراث فرهنگی کشور نیازمند بازسازی و نگهداری هستند، کاهش بودجه در حفظ این میراث خلل وارد خواهد کرد.

وی افزود: هم اکنون سه هزار نفر در یگان های حفاظتی پایگاه های میراث فرهنگی از میراث کهن کشور پاسداری می کنند که با ثبت آثار تاریخی شناسایی نشده این تعداد باید به 16 هزار نیرو افزایش یابد