آرشیو پنجشنبه ۲۶ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۵۲
صفحه آخر
۲۰
شفای امروز

پیشگیری از عفونت های غذایی در حین مسافرت

غذاها یکی از اصلی ترین علت های بروز عفونت گوارشی در میان مسافران و گردشگران است. عوامل عفونی شایعی مثل«اشرشیاکولی»، «شیگلوز»، «ژیاردیوز» و نورو ویروس ها و هپاتیت A عامل برخی از این بیماری ها هستند البته بیماری های خطرناکی مثل حصبه، وبا و برخی از انواع سالمونلوز هم در میان بیماری های عفونی گوارشی هستند.مسافران و گردشگران برای جلوگیری از بیماری باید در انتخاب غذای خود دقت کنند. تمام غذاها بهتر است به صورت پخته مصرف شود و نباید هیچ غذایی را خام خورد.

اگر در منطقه ای امکان استفاده از مواد ضدعفونیکننده و شست وشودهنده ضد میکروب وجود نداشته باشد، بهتر است از مصرف سالاد و سبزیجات خودداری کرد. اگر امکان جوشاندن شیر وجود نداشته باشد و از پاستوریزه بودن شیر اطمینان وجود نداشت، نباید از آن استفاده کرد. سایر محصولات لبنی از جمله پنیر هم همین وضعیت را دارند و تا قبل از اطمینان یافتن از پاستوریزه بودن آن نباید آن را مصرف کرد.

ماهی ها و میگوها از جمله غذاهایی هستند که باید به صورت کاملاپخته مصرف شوند و نباید آن ها را به صورت نیم پخته و کبابی مصرف کرد. بهتر است غذاها را با شعله ای کم و به مدت طولانی حرارت داد نه با شعله زیاد و به مدت کم. اگر هم غذایی یک بار گرم شده است اما مدت چند ساعت در خارج ازمحیط یخچال مانده است، بهتر است آن را مجدداگرم کنید.

توجه به این نکته ضروری است که براساس آمار بیش ترین میزان عفونت های گوارشی در میان گردشگران ناشی از استفاده از غذاهای طبخ شده توسط دستفروش ها یا مغازه های کوچک غیربهداشتی واقع شده در کنار خیابان هاست.

بهترین غذای مطمئن برای یک کودک زیر ششماه شیر مادر است، در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد باید از شیرخشک همراه با آب کاملاجوشیده استفاده کرد. توجه به مسایل نگهداری قوطی های شیرخشک هم می تواند در مصونیت کودک از عفونت گوارشی موثر باشد.