آرشیو پنجشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۳۷۲۶
اخبار داخلی
۴

صرفه جویی روزانه هشت هزار لیتر بنزین با ایجا دجایگاه CNG

راه اندازی هر جایگاه عرضه سوخت گازطبیعی (سی ان جی) موجب صرفه جویی روزانه 8 هزار لیتر بنزین و بیش از 22میلیون دلار می شود.

مدیر طرح ساخت جایگاه های عرضه سی ان جی گفت: هرجایگاه عرضه سوخت گاز طبیعی توان سوخت رسانی به 800 خودرو در روز را دارد که با محاسبه صرفه جویی روزانه 10 لیتر بنزین برای هر خودرو 8هزار لیتر درروز از مصرف بنزین کاسته می شود. علی درخشانی هزینه ساخت هر جایگاه عرضه سی ان جی را 400 میلیون تومان اعلام کردو گفت: از این میزان بر اساس مصوبه هیات دولت 300 میلیون تومان هزینه تجهیزات به صورت بلاعوض به جایگاهدارانی که به دومنظوره کردن جایگاه خود اقدام می کنند اختصاص داده می شود.

وی افزود: مبلغ 100 میلیون تومان نیز که هزینه آماده سازی است به جایگاه داران وام داده می شود و به صورت بلندمدت از محل کارمزدها دریافت خواهد شد. درخشانی مصوبه هیات دولت برای بلاعوض بودن هزینه دومنظوره کردن جایگاه ها را عامل مهمی در افزایش تقاضای جایگاه داران به این امر دانست و افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا سال 1390 به طور متوسط هر سال در 200 نقطه کشور جایگاه های سی ان جی ساخته خواهد شد.وی تجهیزات وپمپ های جدیدی را که در جایگاه های عرضه سی ان جی استفاده می شود دارای ویژگی های مثبت بسیاری دانست و گفت: زمان سوخت گیری به وسیله این پمپ ها برای مخازن بزرگ سه دقیقه و برای مخازن کوچک حدود دو دقیقه است.