آرشیو شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵، شماره ۳۳۶
بورس - شرکت ها
۱۰
تحلیل تکنیکی

تحلیل تکنیکی سرمایه گذاری معادن وفلزات

کامیار فراهانی فرد

یکی از سهم هایی که در سال جاری، در روند صعودی محکمی در حال افزایش است، سرمایهگذاری معادن و فلزات است. در نمودار یک، این روند افزایشی، همراه با خط روند صعودی را می توانید مشاهده کنید.

این روند صعودی تا رسیدن قیمت به مقاومت پرتوان 400 تومان ادامه داشت، اما چند هفته ای است که قیمت با این مقاومت درگیر است. نمودار دو، برخورد قیمت با مقاومت محکم 400 تومان را نمایش می دهد.

همان طور که در نمودار سه مشاهده می کنید، برخورد قیمت با مقاومت 400 تومان، موجب بازگشت قیمت تا سطح 23 درصد فیبوناچی شده است. بعد از برخورد قیمت با این سطح، ظاهرا رالی افزایشی جدیدی آغاز شده است.

اگر به روند صعودی بیش تر دقت کنیم متوجه می شویم، حرکت قیمت در کانال افزایشی انجام می شود. نمودار چهار این موضوع را نمایش می دهد.

همه شواهد حاکی از این هستند که در صورت مثبت بودن این سهم در روز شنبه و عبور کامل از مقاومت 400 تومان (رسیدن به حد 415 تومان) روند صعودی از سر گرفته خواهد شد و شاهد رسیدن قیمت به حد های بالایی جدید خواهیم بود، اما گواه های ما در این جا به پایان نمی رسند.

به نمودار پنج توجه کنید، این این نمودار الگوی سر و شانه های معکوس را به ما نشان می دهد. خط گردن در قیمت 400 تومان قرار گرفته است و سر، تا حد 190 تومان نزول داشته است. چارتیست ها بر این باورند که با شکسته شدن خط گردن (دراینجا 400 تومان) قیمت فاصله سر تا خط گردن را طی می کند. خط گردندر نمودار این سهم در 400 تومان و سر در 190 تومان واقع شده است، پس می توان مدعی بود با عبور قیمت از 400 تومان، احتمالا قیمت تا حوالی 600 تومان صعود می کند.

فراموش نکنید که امکان کار نکردن الگو نیز وجود دارد و برای جلوگیری از زیان، تعیین حد ضرر مفید فایده است. پر واضح است که در حال حاضر، حد ضرر باید قیمتی پایین تر از خط روند صعودی نشان داده شده در نمودار یک باشد و ریزش قیمت به زیر این خط، تحلیل فوق نقض خواهد شد. در شرایط فعلی، تعیین 385 تومان به عنوان حد ضرر، نقطه قابل قبولی است. می توان از 385 تومان به عنوان حد ضرر استفاده کرد و با صعود قیمت، این حد ضرر را با در نظر گرفتن خط روند صعودی، افزایش داد.