آرشیو یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵، شماره ۳۴۹
صفحه آخر
۲۰
شفای امروز

ژن عامل درد شناسایی شد

محققان علم ژنتیک پس از مطالعه یک کودک پاکستانی 10 ساله که بدون آن که احساس درد کند روی میخ ها راه می رود توانسته اند ژنی را کشف کنند که به نظر می رسد ژن اصلی احساس درد در انسان باشد.

یک جهش ژنی که بر این ژن تاثیر بگذارد می تواند تمام احساس درد ناشی از جراحت را در انسان از بین ببرد. حالا این امیدواری به وجود آمده است که می توان با بلوک کردن این ژن به وسیله دارو بسیاری از مشکلات افراد بیمار سخت و مجروحان را حل کرد.

این پسر بچه 10 ساله در لاهور پاکستان زندگی می کند و تمام پزشکان این شهر او را می شناسند چرا که این پسر پس از راه رفتن روی میخ ها و شیشه های شکسته با جراحات زیاد به آن ها مراجعه می کند و بدون آن که نیازی به بی حسی داشته باشد پانسمان زخمش را می پذیرد. او سابقه راه رفتن روی زغال های داغ و تیز کردن چاقو از دستش را هم دارد.

تحقیقات پزشکان انگلیسی زیرنظر دکتر جزی وودز نشان داده که سایر اعضای خانواده این پسر هم که مثل او احساس درد ندارند دارای یک جهش ژنی مشابه هستند. دکتر آلن باسباوم متخصص درد در دانشگاه کالیفرنیا می گوید که این کشف می تواند یک اتفاق بسیار مهم در علم پزشکی باشد. به گفته او اگر واقعا این مساله صحت داشته باشد می توان به کنترل درد با کم ترین عوارض جانبی فکر کرد و البته وی متذکر شد که داروها باید به گونه ای باشد که مانع از نقش هشدار دهنده درد در بسیاری از حالات بیماری ها و ناراحتی های انسانی نباشد.

دکتر وودز شش سال است که مشغول تحقیق در مورد مساله بدون احساس درد بودن این پسر پاکستانی و شش فرد دیگر عضو خانواده او است و بالاخره مدعی شده است که ژن اصلی در درک احساس درد را با تصویربرداری ژنتیکی از این افراد پیدا کرده است.»