آرشیو شنبه ۲۳ دی ۱۳۸۵، شماره ۳۶۹
هنری
۱۴

نیکی کریمی داور جشنواره فیلم برلین شد

نیکی کریمی بازیگر و کارگردان نام آشنای سینمای ایران عنوان داور بخش مسابقه فیلم های اول و دوم جشنواره برلین انتخاب شد. کریمی که این روزها مشغول کارگردانی آخرین ساخته خود است، درباره زمان داوری جشنواره برلین می گوید: «اواسط بهمن ماه راهی جشنواره می شوم. این اولین بار است که می خواهم در این جشنواره شرکت کنم. با دیگر داوران هم آشنایی ندارم.»

کریمی تاکنون در جشنواره های مختلفی نظیر تسالونیکی، رن، دهلی، دوبی، ازمیر، ایسلند داور بوده، در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور در این جشنواره ها هزینه ای هم از سوی برگزارکنندگان پرداخت می شود یا نه؟ توضیح می دهد: «برای برگزارکنندگان صرف حضور در جشنواره ارزش و اعتبار محسوب می شود.»

کریمی تاکنون جوایز بازیگری جشنواره های سن سباستین، نانت، قاهره، چائورمینا و... برای فیلم های «سارا»، «دو زن»... را بدست آورده است.

بازیگر فیلم های مطرحی چون سارا، دیوانه از قفس پرید، پری و دو زن،دو سه سالی است در زمینه کارگردانی فیلم های مستند و داستانی فعال شده است، چنانچه اولین ساخته سینمایی او«یک شب» سال گذشته در بخش رسمی جشنواره کن و نزدیک به 60 جشنواره بین المللی به نمایش درآمد، دومین فیلم او «چند روز بعد» را نیز در جشنواره های «رم»، «تورنتو» به نمایش درآمد. وی ماه گذشته جایزه جشنواره بوستون را به خاطر کارگردانی دو فیلم «یک شب» و_«چند روز بعد» دریافت کرد.

پنجاه وهفتمین دوره جشنواره فیلم برلین با نمایش فیلم فرانسوی «زندگی به رنگ صورتی» ساخته الیور دان، فیلمساز 40 ساله از هشتم فوریه 199 بهمن) آغاز می شود.

این فیلم که زندگی ادیت پیاف 1915519633)، یکی از محبوب ترین خواننده های فرانسه را به تصویر کشیده، در بخش مسابقه جشنواره برلین به نمایش در می آید.