آرشیو دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۵، شماره ۳۷۱
صفحه اول
۱

رییس مرکز پژوهش های مجلس: بستن بودجه با گشاده دستی به خطر انداختن آینده است

رییس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: «بستن بودجه با گشاده دستی، به خطر انداختن آینده و حذف تدبیر و برنامه ریزی است.»

احمد توکلی با اشاره به«تنزل قیمت سبد نفتی اوپک در 21 دی ماه سال جاری که به 13/49 دلار در هر بشکه رسیده بود»،گفت:«در 15 تیرماه 85 (ششم ژوییه 2006) قیمت این سبد به بالاترین نقطه، یعنی 89/68 دلار در هر بشکه رسیده بود. اما از آن پس، طی شش ماه اخیر، روند سیر نزولی داشت.»

وی با اشاره به این که«طی 15 تیر تا 21 دی 111 ژانویه 2007) 7/28 درصد از ارزش قیمت سبد نفتی اوپک کاسته شده است»، افزود: «بیش از نیمی از آن مربوط به سه هفته اخیر است.»

نماینده تهران در مجلس با بیان این که «پیش تر در مقاله «خطر افزایش اتکا به نفت» نشان داد که در سال های سه دهه گذشته، روند قیمت واقعی نفت دو ویژگی پرنوسان و کاهشی را در اختیار داشت»، گفت: «گرچه در سال های اخیر قیمت اسمی نفت روبه فزونی بود، ولی قدرت خرید درآمد حاصل از فروش هر بشکه در مجموع نزولی بود.»

وی افزود:«هم چنین با این که در 20 روز اخیر قیمت ها با شیب تندی رو به کاهش گذاشته است، وزیر نفت کویت با برگزاری اجلاس فوق العاده مخالفت کرده است. لذا به نظر می رسد عزم جدی برای کاهش عرضه وجود ندارد.»

توکلی در ادامه تحلیل خود که در سایت الف منتشر شده است، یادآور شد: «عملکرد مالی دولت در 9 ماهه اول سال 1385 و پیش بینی آن تا آخر سال نشان می دهد که استفاده از ارز نفتی برای بودجه دولت (در فرض تصویب متمم چهارم که در دستور مجلس قرار دارد) چنان بوده که هر بشکه نفت به طور متوسط 53 دلار محاسبه شده است، در حالی که در زمان تصویب بودجه سال 85، فرض هر بشکه 5/34 دلار بود.»

وی با طرح این سوال که فرض ما در بودجه ریزی سال 1385 چقدر خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: «به یاد داشته باشیم که بستن بودجه با گشاده دستی، به خطر انداختن آینده و حذف تدبیر و برنامه ریزی است. به ویژه آن که احتمال دارد قطعنامه 1737 نیز به موانعی برسر راه خرج کردن درآمدهای نفتی بینجامد.»