آرشیو شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۴۱۹
جهان سیاست
۱۴

آرامش پیش از توفان در شرق آسیا

منطقه آسیا، اقیانوسیه و شبه قاره هند در سال 85 شاهد تحولات متعددی بود که برگزاری اجلاس همکاری های شانگهای مهم ترین آن هاست.در خرداد ماه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای همزمان با پنجمین سال تاسیس این سازمان در شهر شانگهای چین برگزار شد. در این نشست محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران نیز شرکت کرد.

سازمان همکاری شانگهای شامل برخی از بزرگ ترین کشورهای نفت خیز جهان از جمله روسیه و ایران و برخی کشورهای مصرف کننده مانند چین و هند می شود.

این گروه 10 سال پیش ایجاد شد و هدف آن تامین امنیت مرزها بود، اما اکنون به مسایلی چون مبارزه با تروریسم و مسایل اقتصادی نیز می پردازد که این مساله منجر به نگرانی واشنگتن شده است. آمریکا نگران آن است که این گروه تبدیل به گروه اقتصادی و امنیتی ضدآمریکایی شود.

در 28 شهریور ماه نظامیان تایلند به رهبری ژنرال سونتی بونیاراتگلین دفترتاکسین شیناواترا، نخست وزیر وقت را در حالی که وی برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، تصرف کردند و با منحل کردن کردن قانون اساسی و تمامی نهادهای حکومتی، قدرت را در دست گرفتند. رهبران کودتا با پادشاه بومیبول آدیولایدج دیدار کرده و وفاداری خود را به وی ابراز داشتند.کودتا به ماه ها بحران در تایلند که به دلیل اقدامات غیرقانونی شیناواترا از قبیل برگزاری پیش از موعد انتخابات و فساد مالی وی و خانواده اش آغاز شده بود، خاتمه داد.

تحول مهم دیگر این منطقه در ژاپن رخ داد. در چهارم مهر ماه سال پیش شینزو آبه، رییس جدید حزب لیبرال دموکرات ژاپن از پارلمان این کشور به عنوان نخست وزیر جدید رای اعتماد گرفت و جانشین جونیچیرو کویزومی شد. آبه 52 ساله جوان ترین نخست وزیر ژاپن است که پس از جنگ جهانی دوم برای این پست انتخاب شد.

همچنین اواخر مهر ماه سنای آمریکا توافق هسته ای جنجال برانگیز با هند را یک سال پس از امضای آن از سوی جورج بوش و مان موهان سینگ، سران دو کشور در مارس سال 2006 میلادی، به تصویب رساند. این قرارداد از این جهت جنجال آفرین بود که کنگره باید هند را از برخی از مفاد قوانین انرژی اتمی آمریکا مستثنی سازد.طبق این قوانین فروش تجهیزات هسته ای به کشورهایی که عضو ان پی تی نیستند، ممنوع است.