آرشیو شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۴۱۹
اخبار شرکت ها
۱۹

تداوم رشد اقتصادی جهان

در سال 85 متوسط رشد اقتصادی جهان به 1/5 درصد رسید که نشان دهنده قرار داشتن اقتصاد جهانی در مسیر رونق و رشد بود.صندوق بین المللی پول (IMF) با اعلام مطلب فوق از کاهش روند رشد اقتصادی جهان در سال های بعدی خبر داده بود. به پیش بینی این نهاد بین المللی، اقتصاد جهان در سال های 2006 و 2007 به ترتیب پنج درصد و 9/4 درصد رشد خواهد کرد. در سال 85 سریع ترین رشد اقتصادی از آن کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، گرجستان، چین و هند بوده است. در این سال رشد اقتصادی آمریکا روندی نزولی داشت اما اروپا و آسیا با رشد مثبت روبه رو شدند.

در اروپا،رشد اقتصادی آلمان به دلیل کاهش نرخ بهره بانکی با سه برابر افزایش مواجه شد. در این سال رشد اقتصادی اروپا به بیش از 6/2 درصد رسید. یک سال قبل این رقم کم تر از 4/1 درصد بوده است. کارشناسان اقتصادی اروپا افزایش بهای نفت خام را مهم ترین عامل تهدید کننده اقتصاد این قاره معرفی کردند. در سال 85 اسپانیا به هفتمین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شد و کانادا را پشت سر گذاشت. شش قدرت اقتصادی دیگر جهان به ترتیب آمریکا، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه و ایتالیا هستند. در این سال رشد تولید ناخالص داخلی اسپانیا به 8/3 درصد رسید.بنیاد هرتیج در گزارشی به بررسی رتبه اقتصادی برخی کشورهای جهان در سال 85 پرداخت. به گزارش این نهاد در میان کشورهای جنوب و شرق آسیا، هنگ کنگ با شاخص آزادی اقتصادی 3/89 درصد در مکان نخست قرار گرفت. پس از آن چین با 6/61 درصد به رتبه دوم دست یافت. شاخص آزادی اقتصادی هند (یکی از دو قدرت اقتصادی برتر آسیا) معادل 6/55 درصد و رتبه آن 104 اعلام شده است که معادل رتبه تانزانیاست. این گزارش شاخص آزادی اقتصادی پاکستان را نیز معادل 2/58 درصد اعلام کرده است.

در سال 85 بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان اقتصاد جهانی پیش بینی کردند که اقتصاد جهان در سال 86 و 87 با روندی نزولی مواجه خواهد شد. این کارشناسان عواملی مانند افزایش بهای نفت خام، رکود و کاهش رشد اقتصادی آمریکا، شکست مذاکرات دور دوحه و مشکلات زیست محیطی را از جمله عوامل کاهش دهنده رشد اقتصادی جهان معرفی کردند.