آرشیو شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۳۵
صفحه آخر
۲۴
میراث

دانشگاه حفاظت از میراث خشتی در شهر بم تاسیس می شود

پایگاه جهانی نجات بخشی ارگ بم با خرید قطعه زمینی در کنار ارگ تاریخی بم مقدمات تاسیس دانشگاه حفاظت از میراث خشتی کشور را آماده می کند. مدیر پایگاه جهانی ارگ بم از تاسیس دانشگاه حفاظت از میراث خشتی کشور در کنار این اثر دو هزار ساله در شهر بم خبر داد.

اسکندر مختاری، مدیر پایگاه نجات بخشی ارگ بم در کارگاه مدیریت حفاظت میراث فرهنگی که توسط جامعه مهندسان مشاور ایران برگزار شد در سخنان خود با عنوان «رویکردها و دستاوردها در تجربه بم» از خرید زمین و موافقت مسوولان با تاسیس چنین دانشگاهی در کنار ارگ بم خبر داد و افزود: «در حال حاضر نیز پروژه ارگ بم چون یک دانشگاه محیطی برای تربیت دانشجویان ایرانی و خارجی در مقطع فوق لیسانس و دکترا شده است.»

وی مدیریت منظر فرهنگی شهر بم را یک نمونه موفق در کشور دانست وگفت: «در طرح منظری شهر بم توسعه بر مبنای فرهنگ ارزیابی و ملاک شده است نه بر مبنای اقتصادی.»مختاری در ادامه، گزارش فعالیت گروه های مختلف از جمله همکاران بین المللی پروژه نجات بخشی ارگ بم چون دولت ایتالیا، ژاپن، آلمان و موسسه کراتر فرانسه را به اطلاع حضار رساند. وی گفت: «ویرانی ارگ نگاه بسیاری را به این سو کشاند. به طوری که یونسکو خواستارثبت این اثر شد و منظر فرهنگی شهر بم به عنوان نخستین منظر یک شهر تاریخی در ایران بدون نوبت در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.»