آرشیو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۴۷
اقتصاد - جهان
۷

افزایش 133 هزار بشکه ای تولید نفت اوپک در ماه آوریل سال جاری رخ داد

پایگاه اینترنتی داوجونز با انتشار گزارش از افزایش 133 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک در ماه آوریل سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در ماه آوریل سال جاری میزان تولید 10 کشور عضو اوپک (میزان تولید نفت عراق و آنگولا محاسبه نمی شود) با 133 هزار بشکه افزایش به 73/26 میلیون بشکه در روز رسید. میزان سهمیه تعیین شده از سوی اوپک برای 10 کشورمذکور معادل 8/25 میلیون بشکه در روز است.

از سویی، محمدبن ذائن الحملی، وزیر نفت امارات و رییس اوپک اعلام کرده که قیمت های کنونی به زیان مصرف کننده و تولیدکننده است. او سطح قیمت های کنونی را بالا ارزیابی کرد و علت آن را تنش های منطقه ای و جهانی دانست. علی النعیمی، وزیر نفت عربستان نیز ضمن اشاره به رشد حباب گونه قیمت ها گفت که با توجه به افزایش میزان استفاده از سوخت های جایگزین و کاهش قدرت نفت، بدون شک از سال 2009 به بعد نیازی به افزایش ظرفیت تولید نفت نخواهد بود. وزیر نفت عربستان گفت:«عربستان میزان تولید نفت خود را تا سال 2009 از 3/11 میلیون بشکه کنونی به 5/12 میلیون بشکه خواهد رساند اما از آن به بعد سطح تولید خود را ثابت نگه خواهد داشت.»

در همین حال رویترز از افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی خبر داد. بر این اساس، بهای هر بشکه نفت سبک پایه آمریکا در معاملات روز جمعه با هشت سنت افزایش به 63 دلار و 27 سنت رسید.

بهای نفت آمریکا روز پنجشنبه با یک دلار و 44 سنت کاهش روبه رو شده بود.

هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز با 30 سنت افزایش به قیمت 66 دلار و 35 سنت معامله شد. قیمت برنت نیز پیش تر یک دلار و 30 سنت کاهش یافته بود.

با این حال به گزارش دبیرخانه اوپک بهای سبد نفتی این سازمان با 50 سنت کاهش به سطح 63 دلار و 11 سنت رسید.