آرشیو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۴۷
صفحه آخر
۲۴
فرهنگ

جایزه ای برای شعرهای<ایران>

–>



سومین جشنواره شعر <ایران ما> از سوی بنیاد نویسندگان و هنرمندان با هدف تجلیل و تکریم از شاعرانی که درباره ایران سروده اند، برگزار می شود،سوم خرداد نفرات برگزیده خود را معرفی خواهد کرد.

عبدالجبار کاکایی، دبیر جایزه شعر ایران ما روز پنجشنبه در نشست خبری این جایزه گفت: <این جشنواره کم کم به عنوان جشنواره ای ثابت در حای مطرح شدن است و هدف ما از برپایی آن تجلیل از چهره هایی است که با یاد آب و خاک سرزمین خود شعر سروده اند.>

وی با نقد جریانات شعری آغاز انقلاب و تنگ نظری هایی که نسبت به اشعار <ایران محور> صورت می گرفت، خاطرنشان کرد: <متاسفانه موضوع ایران در سای های ابتدایی انقلاب مغفوی مانده بود در حالی که باید به آن به عنوان عنصری برای وحدت ملی و وحدت اقوام توجه بیش تری شود.>

کاکایی با تاکید بر غلبه جنبه های ادبی و هنری در جشنواره گفت:<ستودن ایران تنها به معنی سرودن درباره کلیت ایران نیست بلکه شامل نگریستن به اجزای ایران نظیر مفاخر، اقوام، نمادها و... هم می شود. یکی از آرمان های هر جشنواره این است که شاعران را به موضوع مدنظر خود تهییج کند، اما رسیدن به این مهم واجب و قطعی نیست و ما نیز صرفا برآنیم تا از ایران سرایان تجلیل کنیم. همه می دانیم که چند سکه یا جایزه قدرت چندانی برای تهییج شاعران به مفاهیم ملی ندارد اما همین که بعد از سای های اوایل انقلاب که ملی سرودن نوعی ناسیونالیسم افراطی و وابستگی سیاسی شمرده می شد این نوع مفاهیم از سوی نهادی مثل شهرداری مورد توجه واقع شده، خود امری قابل ستایش است.

در ادامه این نشست محمدعلی بهمنی، شاعر و دبیر علمی جایزه شعر <ایران ما> به تشریح ویژگی های شعر ملی و میهنی پرداخت و گفت: <خوشبختانه همگان در نام این جشنواره اشتراک و سهم داریم که نام آن <ایران ما> ست که در بخش جنبی اش موضوع صد سالگی تهران را هم مدنظر قرار داده است.>

وی با تاکید بر توانمندی مطبوعات و رسانه ها در عمومیت بخشیدن به اهداف این جشنواره ملی تصریح کرد: <وظیفه اصلی رسانه هاست تا به این مضمون ارزشمند دامن بزنند و آن را تبلیغ کنند،همان گونه که مطبوعات صداهای دیگری را مطرح می کنند باید به این موضوع هم به شکل یک وظیفه بنگرد و آن را تبلیغ کند.>

گفتنی است; جشنواره شعر ایران ما که از سوی خانه شعر بنیاد نویسندگان و هنرمندان وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می شود; ضمن تجلیل از یکی از چهره های شعری فعای در زمینه ایران به شاعرانی که از سراسر کشور تا پایان روز 25 اردیبهشت آثار خود را به دبیرخانه ارسای کرده اند جوایزی اهدا می کند.

عبدالجبار کاکایی حداقل جوایز را برای 10 نفری که منتخبان فراخوان عمومی هستند، دو سکه بهار آزادی اعلام کرد. مراسم پایانی جایزه نیز روز سوم خرداد ماه در فرهنگسرای هنر برگزار می شود.

در دوره های پیش از بزرگان شعر ایران همچون شهریار، هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث، سید حسن حسینی و محمدعلی بهمنی و... در سطح نخست جشنواره تجلیل شده بود.

کمیته علمی این جشنواره را در سای قبل افرادی چون میرجلای الدین کزازی، مشفق کاشانی، سهیل محمودی، دکتر مرتضی کافی و عبدالجبار کاکایی تشکیل می دادند که بنا به گفته دبیر این جشنواره امسای افراد دیگری کار انتخاب آثار را بر عهده دارند.