آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۴۸
صنعت - انرژی
۴

سامان دهی مصرف سوخت ایران و چالش رایانه ها /21 میلیارد دلار یارانه در سال 85 دود شد

سال 85 سالی پرافت و خیز برای بخش پالایش و پخش کشور بود. مصرف زیاد سوخت به ویژه بنزین و گازوییل، ناکافی بودن تولیدات داخل برای پاسخگویی به حجم مصرف و حجم بالای واردات سوخت یارانه های بسیار زیادی را به کشور تحمیل کرد. سال گذشته مصرف بنزین با افزایش 9/5 درصدی نسبت به سال 84 به طور متوسط به 73/3 میلیون لیتر در روز رسید که روزانه 44 میلیون لیتر آن از تولیدات داخلی و مابقی از واردات تامین شد. مصرف گازوییل نیز در سال گذشته با رشد شش درصدی نسبت به سال 84 به 84 میلیون لیتر در روز رسید. از این مقدار 82 میلیون لیتر در روز تولید داخل و حدود دو میلیون لیتر در روز مربوط به واردات بود.

برای واردات بنزین در سال 85 از سوی مجلس شورای اسلامی ابتدا بودجه 5/2 میلیارد دلاری در نظر گرفته شد که تنها پاسخگوی شش ماه نخست سال بود; بنابراین مجلس شورای اسلامی با اختصاص 5/2 میلیارد دلار دیگر در نیمه دوم سال برای این بخش، یارانه بنزین برای واردات آن در سال گذشته را به پنج میلیارد دلار رساند.

از سوی دیگر،صادرات گازوییل در سال های گذشته بر واردات آن غلبه داشت، اما در سال 85 با توجه به گسترش مصرف در نیروگاه ها و در بخش های صنایع و کشاورزی علاوه بر توقف صادرات، بخشی از نیاز مصرفی کشور از راه واردات تامین شد. با توجه به تمام این نکات و حجم زیاد مصرف در سال 85 یارانه های سوخت به مرز 21 میلیارد دلار رسید.