آرشیو چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶، شماره ۵۷۹
بورس - شرکت ها
۲۰

شنیده های بازار

چنین به نظر می رسد که عرضه محدود چهار میلیون سهمی فولاد مبارکه طی دو روز صرفا برای گریز از قانون رفع گره معاملاتی بوده است که مسوولان سازمان خصوصی سازی نسبت به آن اقدام کرده اند.

خبر عرضه یک درصد از سهام فولاد مبارکه که با تبلیغات گسترده رسانه ای قرار بود از اولین روز هفته آغاز شود، دیروز حتی به میزان چهار میلیون سهم نیز انجام نشد و همین امر باعث شد که فرضیه پیش گفته، تقویت شود.

با بررسی ترکیب سهام داران فعلی فولاد مشخص نیست که سازمان خصوصی سازی دقیقا چه تعداد سهم برای عرضه دارد. اما مقدار این سهام از طرف مسوولان سازمان 40 میلیون عنوان شده است. چنین به نظر می رسد که باقی مانده سهام قابل عرضه نیز برای فرار از قانون رفع گره معاملاتی در دوره های بعدی مورداستفاده قرار گیرد (در مورد شرکت مپنا نیز که با صف فروش مواجه است همین قضیه صدق می کند برای رعایت نکردن قانون پس از 10 روز قفل بودن معاملات حداقل تعداد سهام در روزهای گذشته مورد معامله قرار گرفت، تغییر حداقل سهام معامله شده در دوره 10 روز از 20 درصد حجم مپنا به پنج درصد آن توسط سازمان بورس فرار از این قانون را تسهیل کرده است.)

گروه فولاد

قیمت سهام فولاد خوزستان با توجه به قانون رفع گره معاملاتی روزانه به میزان دو درصد افزایش می یابد و انتظار می رود با طی دوره پنج روزه نیز قیمت آن متعادل نشود و صف خرید آن همچنان پایدار باشد._در مورد فولاد مبارکه هم موضوع همچنان پیچیده است.با توجه به وجهه و اعتبار این دو شرکت همچنین پتانسیل افزایش سودآوری آن ها انتظار می رود، مسوولان سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی زمینه را برای رشد قیمت آن ها فراهم کنند. سهام فولاد خراسان نیز احتمالاظرف 10 روز آینده برای اولین بار عرضه خواهد شد. باتوجه به سود 500 ریالی هر سهم و نقاط قوت و ضعف آن قیمت اولیه آن در مرز 2900 ریال خواهد بود.