آرشیو پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۶، شماره ۶۲۷
گزارش بازار سرمایه
۱۴
معرفی شرکت

شرکت سایپا ریل

شرکت سایپا ریل در راستای خصوصی سازی حمل و نقل ریلی و مشارکت بخش خصوصی با راه آهن بعد از بررسی ها و موافقت های به عمل آمده بین شرکت سایپا و شرکت راه آهن براساس قانون برنامه توسعه سوم در امر خصوصی سازی راه آهن تشکیل شده که در نهایت با توافق گروه خودرو سازی سایپا و شرکت راه آهن این شرکت در تاریخ 8/4/83 شروع به فعالیت کرد و هدف عمده اولیه تشکیل این شرکت توسعه، بسط و اشاعه حمل و نقل ریلی بوده است.

بنا به گفته مدیر عامل سایپا ریل، باید به حمل و نقل ریلی به عنوان کاری بزرگ نگاه شود که در این صورت می تواند منافع ملی را تامین کند زیرا محاسبه نشان می دهد مصرف سوخت در مسیرهای جاده ای هفت برابر مسیر ریلی است بنابراین پتانسیل و ارزش نهفته ای در این قسمت وجود دارد.

تاریخچه

گروه سایپا به منظور کاهش هزینه های حمل و نقل خود از یکسو و انجام بهینه حمل و نقل مواد اولیه و خودرو از سوی دیگر تمامی مسوولیت حمل و نقل مواد اولیه و محصول را (که امکان حمل آن ها توسط راه آهن وجود دارد) بر عهده شرکت سایپا ریل قرار داد.

این شرکت با بودجه مصوب یکصد میلیارد ریال در تاریخ 4/8/83 تشکیل شد.

مدیر عامل: محمدحسین دارونی

بودجه مصوب: یکصد میلیارد ریال 0000ر000ر000ر100 ریال)

تاریخ تاسیس شرکت: 4/8/1383 (در جلسه 186 هیات مدیره)

بارهای قابل حمل برای گروه سایپا:

1- مواد اولیه 2- خودروهای ساخته شده

مواد اولیه از تمامی مبادی ورودی (قطعات ckd و ورق خارجی)، اصفهان و خرمشهر قابل تامین هستند.

خودروهای تولیدی گروه سایپا به استان هایی که دارای خطوط ریلی می باشند قابل ارسال هستند.

حمل خودروهای وارداتی اعم از سواری، کامیون، کامیونت و تریلی.

صادرات خودروهای ساخته شده به تمامی کشورهای اروپایی که راه آهن آن ها دارای استاندارد UIC است.

اهداف شرکت در سال 86

هدف بعدی شرکت سایپا ریل خرید 100 واگن 25 متری است که به دلیل طول زیاد می توانند دو کانتینر 40 فوتی را حمل کنند تا بتوان در زمینه های مختلف موفق عمل کرد. از شهریور ماه سال 86 این واگن ها وارد چرخه ناوگان ریلی سایپا ریل خواهد شد.