آرشیو پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۶، شماره ۶۲۷
اقتصاد - جهان
۲۰

در میان 25 شرکت روسی لوک اویل و گازپروم بیش ترین دارایی خارجی را دارند

شانا- در رتبه بندی که از 25 شرکت روسی در زمینه برخورداری از بیش ترین دارایی خارجی به عمل آمد، شرکت های لوک اویل، گازپروم، سورستال و روسال در صدر قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از نیویورک، در این رتبه بندی که بر اساس پژوهش دانشگاه کلمبیا و دانشکده مدیریت اسکولکوو روسیه تهیه شده است، شرکت نفتی لوک اویل، شرکت دولتی گازپروم، شرکت فولاد سازی سورستال و شرکت تولید آلومینیوم روسال در مجموع 78 درصد کل دارایی های خارجی شرکت های روسی را در اختیار دارند.

شرکت نفتی لوک اویل که از این حیث در رتبه نخست قرار دارد، دارای 18 میلیارد و 900 میلیون دلار دارایی خارجی است. شرکت گازپروم با 10 میلیارد و 600 میلیون دلار در رتبه دوم، شرکت سورستال با چهار میلیارد و 600 میلیون دلار در رتبه سوم و روسال با چهار میلیارد و 200 میلیون دلار در رتبه چهارم قرار دارند.

25 شرکت روسی که نامشان در این فهرست آمده است، در مجموع 59 میلیارد دلار دارایی خارجی دارند و فروش سالانه آنان در خارج از کشور_200 میلیارد دلار است. این شرکت ها در مجموع 130 هزار نیروی خارجی در استخدام دارند. به علاوه این ارقام در سه سال گذشته سه برابر شده که گویای پویایی این شرکت ها در بازارهای خارجی است.

تقریبا 80 درصد دارایی های روسیه در خارج به شرکت هایی تعلق دارد که در زمینه مواد خام فعالیت می کنند، که بیش از نیمی از آن متعلق به شرکت های نفت و گاز است.

از نظر جغرافیایی، 52 درصد دارایی های خارجی شرکت های روسی در اروپای غربی قرار دارد. کشورهای مشترک المنافع اتحاد شوروی سابق با 22 درصد، اروپای شرقی با 11 درصد، آمریکای شمالی با 6 درصد، آفریقا با 4 درصد و آسیا و استرالیا با 3 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.