آرشیو چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲، شماره ۱۱۵۸
فرهنگ و هنر
۷
چهره روز

روی ماه خداوند را ببوس

کتاب «روی ماه خداوند را ببوس» نوشته مصطفی مستور در بوسنی و هرزگوین منتشر شد. این نویسنده در این باره به ایسنا گفت: این رمان از سوی نامیر کاراخلیلویچ ترجمه و در انتشارات دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه فلسفه سارایوو منتشر شده است. مستور درباره ترجمه های پیشین این اثر داستانی نیز گفت: رمان «روی ماه خداوند را ببوس» تاکنون در اندونزی، روسیه، ترکیه و کردستان عراق منتشر شده و قرار است در مصر و آلبانی نیز ترجمه و منتشر شود.

شک، عدم قطعیت، تنهایی

درونمایه «روی ماه خدا را ببوس» از نوع عقاید و مبتنی بر جدل است. زاویه دید من راوی است که انتخابی درست و بجاست زیرا بر باورپذیری و حقیقت مانندی داستان می افزاید. نویسنده در این رمان افکار دینی، معرفت شناسی، جامعه شناسی و... خود را با زبان شخصیت های داستان بیان می کند که بر پایه 3 محور اساسی شک، عدم قطعیت و تنهایی بنیان نهاده است.

مستور به روایت مستور

مصطفی مستور چندی پیش در گفت وگویی که در سایت مد و مه منتشر شد، درباره زندگی و شیوه نگارشش نکات قابل توجهی را مطرح کرد که بخش هایی از آن را می خوانیم.

در آثار من وضعیت هایی مثل بی‎پناهی، ناامیدی، رنج، تردید، اضطراب، ترس، معناداری یا بی‎معنایی زندگی، عشق، خیانت، معصومیت و البته مفهوم مرگ مدام طرح می شود. اینها مفاهیم مشترک و بنیادین ما آدم ها هستند.

ادبیات برای من یعنی جایی که می توانم بخشی از روحم را در آن نشان دهم؛ نشان دادنی که به قصد تاثیرگذاری بر دیگران و در تحلیل نهایی به بهتر کردن زندگی مخاطب کمک کند.

معمولامدتی با یک ایده یا جرقه زندگی می‎کنم تا امکانات آن را بسنجم. گاهی مدت این زندگی یک روز است و بعد این جرقه رو به خاموشی می‎رود و گاهی هم طولانی‎تر می‎شود و مثلایک هفته یا یک ماه بعد این جرقه خاموش می شود اما گاهی یک جرقه‎ به محض اینکه روشن می شود، به‎سرعت گسترش پیدا می‎کند، شعله‎ور می‎شود و همه‎چیز را به‎ آتش می‎کشد و شما با تمام وجود این‎طور احساس می‎کنید که باید این را بنویسید.