به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Natural Status » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Natural Status » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید رضا شاکری*

    این مقاله با پرسش از امنیت در فلسفه سیاسی‏‏ هابز به این مهم ‏می ‏پردازد که چرا قدرت و امنیت در دولت مدرن با هم پیوند داشته و از نقش فضیلت ‏مندانه انسان در ‏تامین‏ و گسترش امنیت در جامعه غفلت شده است. به بیان دیگر ناامنی در دوران معاصر و به‏ خصوص در پی ‏شکل ‏گیری‏ تجربه‏ های جهانی از لویاتان به مثابه تنها ساختار مشروع و ‏موثر‏ قدرت در جوامع و مناسبات ‏بین‏ المللی‏، بیش از آن که ناشی از منازعات قدرت در میان دولت‏ ها باشد، ریشه در نوع ‏‏انسان ‏شناسی ‏‏هابز دارد که خود مبانی نظری و تاسیسی دولت مدرن محسوب ‏می‏ گردد. این پژوهش با بهره ‏مندی از نظریه بازسازی انتقادی که بر محور منطق درونی ‏‏انسان‏ شناسی ‏‏هابز پیش ‏می‏ رود، ‏می‏ کوشد منابع ناامن‏ کننده و مولد ناامنی را در نوع دیدگاه‏‏ هابز از انسان معرفی و شناسایی کند. نتیجه این پژوهش نشان ‏می ‏دهد که انسان‏ شناسی‏‏ هابز به عنوان پایه نظری ساختار دولت مدرن امروزی، انسان را موجودی ذاتا خطرناک، نگران، خودخواه و در عین حال مشروع و موجه در رسیدن به همه خواسته ‏هایش ‏می‏ داند. این نوع ‏‏انسان‏ شناسی ‏‏منبع اصلی تولید ناامنی محسوب شده که پیامدها و آثارش در لویاتان بروز ‏می‏ کند.

    کلید واژگان: هابز, وضع طبیعی, وضع مدنی, ناامنی, انسان‏ شناسی, بازشناسی انتقادی}
    Seyed Reza Shakeri *

    By asking about security in Hobbes's political philosophy, this article addresses why power and security are intertwined in the modern state and the virtuous role of human beings in providing and promoting security in society has been neglected. In other words, insecurity in the contemporary era, and especially in the wake of the formation of global experiences of Leviathan as the only legitimate and effective power structure in societies and international relations, rather than resulting from power struggles between states are rooted in Hobbes's anthropology, which is itself the theoretical foundation of the modern state. Using this theory of critical reconstruction based on Hobbes's internal logic of anthropology, this study tries to introduce insecure and insecure sources in Hobbes's view of human beings and Identity. The results of this study show that Hobbes's anthropology, as the theoretical basis of the structure of today's modern state, makes man an inherently dangerous, anxious, selfish, and at the same time legitimate and justified being in achieving all his desires. This type of anthropology is the main source of insecurity production, the consequences and effects of which are reflected in Leviathan.

    Keywords: Hobbes, Natural Status, civil status, Insecurity, Anthropology, Critical Recognition}
  • محمدحسین اسکندری
    ولایت، مهمترین مفهومی است که در همه ابعاد زندگی ما (فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی، عبادی و سیاسی، حقوقی و قضایی و...) بیشترین آثار و ثمرات را دارد. ولایت، امری تضایفی است و صرفا در ارتباط جمعی میان اعضای جامعه تحقق می یابد و در عین حال، امری تشکیکی است که می-تواند در هر طرف به تناسب قدرت و موقعیتی که دارد، به صورت خاصی ظاهر شده و آثار ویژه و متفاوتی بر آن بار شود. ولایت، در فرهنگ و منابع دینی، اساسی ترین مبنا و نخستین بنیاد یک جامعه سیاسی است که ژرفایی عمیق و گستره ای وسیع دارد که همه شهروندان جامعه سیاسی را در وسیعترین سطح جمعیتی در بر می گیرد. ولایت، حقیقتی پیچیده و دارای وجوه مختلف حقیقی و اعتباری و ابعاد گوناگون روانشناختی و جامعه-شناختی است که به یک لحاظ می تواند جلوه عمیقی از محبت باشد و به لحاظ دیگر، تجلی عظیم قدرت و اقتدار اجتماعی و از جهت سوم، زیباترین چهره مصلحت سنجی و خیرخواهی برای جامعه و در چهارمین وجه، والاترین و برجسته ترین مظهر عبادت و خداپرستی و یا چشمگیرترین صورت استکبار و خودخواهی و قدرت پرستی باشد. هدف ما در این مقاله آن است که به توضیح وجوه و ابعادی از این واژه اقدام کنیم.
    کلید واژگان: ولایت, ابعاد ولایت, عناصر ولایت, ولایت های متعارض, ولایت های متقابل, ولایت های متوافق, حکومت طبیعی, وضعیت طبیعی, وضعیت مدنی, قرارداد اجتماعی}
    Muhammad Husayn Iskandari
    Guardianship or authority (wilÁyah) is the most important concept which exerts its greatest impacts on various aspects of our individual, social, ritual, political, legal, juridical, worldly and other-worldly lives. Guardianship is something correlative and can be realized only in the light of the relationships among members of a society. Meanwhile, it is a matter of gradation which can appear in either side in a specific manner in terms of the power and position it has and thus it may bear special and different consequences. Guardianship in religious culture and sources lays the first and sound foundation stone for a political society and because of its depth and wide scope, it covers up all the citizens of a political society in its widest demographical level. Guardianship is a complex reality of various literal and conventional as well as psychological and social aspects which can be a clear manifestation of love and compassion on the one hand, and the great manifestation of social power and integrity on the other. It may also be the most significant mark of expediency and good will for a society and, last but not least, the noblest and most obvious manifestation of act of worship and theism and/or the most outstanding form of arrogance, selfishness and will to power. The article aims at explicating various aspect of this term.
    Keywords: guardianship, aspects of guardianship, elements (components) of guardianship, conflicting guardianships, contradictory (opposing) guardianships, equipollent guardianships, natural sovereignty, natural status, civil status, social contract}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال