به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « The Revival of Religious Sciences (Ihya Ulum al Din) » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « The Revival of Religious Sciences (Ihya Ulum al Din) » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مجید ملایوسفی، محسن جاهد
    طبق نظر ارسطو در اخلاق، خیر اخلاقی انسان مطابق بودن با عقل است و شر اخلاقی او نیز عدم مطابقت با عقل. ارسطو در تحلیل خود از خیر و شر اخلاقی به چیزی ماورای عقل تمسک نمی جوید. در عالم اسلام نیز غزالی در برخی از آثار خود در بحث از فضایل اخلاقی به گونه ای سخن گفته که نشان دهنده اثرپذیری او از اخلاق یونانی ارسطویی است و از این سو در پاره ای از آثار خود همچون تهافت الفلاسفه نیز به شدت به فلسفه یونانی تاخته است. حال جای این پرسش است که از نظر غزالی، اخلاق بر چه مبنایی استوار است؟ آیا اخلاق نزد وی همانند ارسطو، تنها مبتنی بر عقل است یا مبتنی بر شریعت و یا مبتنی بر هر دو، یا اینکه شق دیگری در کار است؟ در این پژوهش بدین سوالات پاسخ خواهیم گفت.
    کلید واژگان: غزالی, فضیلت, اخلاق, مبنای اخلاق, اخلاق فضیلت, عقل, شرع}
    Majid Mollayousefi, Mohsen Jahed
    In Nicomachean Ethics in responding to the question that what is the good of man? Aristotle says that an activity of the soul in conformity to the virtue. On the other hand in his Metaphysics Aristotle identified the specific form of man with his rational soul. Thus what the human form gives us is the logos or reason. Therefore, if the moral good means the activity of the soul according to the virtue, then the moral good of man means being correspond to the reason and the moral evil means to be not accord with the reason. In his analysis of moral good and evil, Aristotle does not appeal to any thing beyond reason. In the world of Islam, Ghazali in some of his works in discussion of moral virtues, debated in the way that he seems to be influenced by Aristotelian Greek ethics. On the other hand in some of his books such as Tahafut alfalasifa(Incoherence of the Philosophers) Ghazali criticized strongly the Greek philosophy. Now there is a question to the effect that from Ghazali’s views what is the basis of morality? Did Ghazali believe like Aristotle that the only base of morality is reason or shari’ah (Islamic Law) or reason and shari’ah together or there is an other alternative
    Keywords: Ghazali, Virtue, morality, The Revival of Religious Sciences (Ihya Ulum al Din), The Alchemy of Happiness (Kimiya, yi Ssaadat), Criterion of Action (Mizan al Amal), The Forty Fundamentals of Religion(al, Arbain fi Usul al Din), Deliverance from Error (al, unqidh min al Dalal)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال