جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the Law-giver » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »
تکرار جستجوی کلیدواژه « the Law-giver » در نشریات گروه « علوم انسانی »-
فصلنامه حکمت اسلامی، پیاپی 24 (بهار 1399)، صص 137 -154
نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، نظریه ای بدیع در حوزه های مختلف است که دارای لوازم و آثار معرفتی متعددی می باشد. مقاله حاضر با رویکردی توصیفی تحلیلی سعی دارد با جمع بندی نظرات علامه در آثار مختلف ایشان، تقسیم بندی جدیدی از نظریه اعتباریات را بر حسب معتبر عرضه کند که در آثار علامه ذکری از آن به میان نیامده است. جمع بندی نگارند گان بدین صورت است که از دیدگاه علامه، اعتبارکننده در دو سطح فردی و اجتماعی قرار دارد. در حوزه اجتماعی، اعتبارکننده می تواند عقلا یا شارع باشد که هر کدام خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و بررسی این خصوصیات می تواند از اشتباه در به کارگیری هر یک به جای دیگری جلوگیری کند. برخی از خصوصیات اعتبار عقلا و شارع مشترک هستند؛ مثلا هر دو دارای مصلحت و حسن و قبح و [همچنین] حاوی اثر واقعی و هدایت کننده به سوی سعادت هستند. اما از طرف دیگر، اعتباریات شارع بر خلاف اعتباریات عقلا، از احساسات و نیاز سرچشمه نمی گیرند. برای تکمیل خلقت بشر هستند، اما هرکدام مصادیق متفاوتی دارند. به علاوه، در ساحت خداوند، ادراکات اعتباری راه ندارد
کلید واژگان: ادراکات اعتباری, علامه طباطبایی, معتبر, عقلا, شارع}Hikmat - e - Islami, Volume:7 Issue: 24, 2020, PP 137 -154Allamah Tabatabaii’s theory of mentally-posited perceptions is an innovation in different fields achieving cognitive outcomes. Having adopted a descriptive-synthetic approach in their article, the authors tried to sum up Allamah’s ideas in his various works and then to present a new classification of his theory in terms of the source of those perceptions unmentioned in his works. The authors have summed up Allamah’s theory that the source of mentally-posited perceptions might be proposed at two levels: individual and social. At the social level, the source of mentally-posited perceptions can be the Wise or the Law-giver each of whom have their exclusive characteristics. The study of those characteristics helps us not confuse one for another. Some characteristics are common between the Wise and the Law-giver; for example, both observe expediency and the good or bad, have real influence and guides toward happiness. However, unlike the mentally-posited perceptions by the Wise, those posited by the Law-giver do not stem from our needs or feelings. They have their own different instances for the perfection of man. Furthermore, mentally-posited perceptions have no room in Divine Presence.
Keywords: mentally-posited perceptions, Allamah Tabatabaii, the source of mentally-posited perceptions, the wise, the Law-giver}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.