به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سلمی » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « سلمی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فاطمه مدرسی*، بهمن نزهت
    واکاوی ژرف اندیشه های غنی و شخصیت عرفانی مولوی نیازمند بررسی این نکته است که در زمان حیات او چه کتابهایی در محافل صوفیه ومجامع علمی بیشتر معروف و متداول ومورد رجوع همگان بوده و مولوی نیز به احتمال زیاد برخی از آنها را دیده تاثیر پذیرفته است. ظن مسلم در این مورد آن است که مولانا به طور قطع آثار سنایی، عطار، رساله قشیریه و قوت القلوب ابو طالب مکی را دیده و از آثار صوفیان بزرگی چون محمد واحمد غزالی،عین القضات همدانی، میبدی و روزبهان بقلی آگاهی داشته است. افزون بر این موارد، بنا به تصریح افلاکی در مناقب العارفین، مولانا با «حقایق التفسیر» سلمی آشنا بوده و بدون شک از این تفسیر بزرگ ونفیس عرفانی نیز استفاده ها کرده ودر تفسیر عرفانی آیات قرآن کریم بدان نظر داشته و تحت تاثیر آن قرار گرفته است.در این پژوهش با توجه به همسانی ها و مشترکات دو اثر یاد شده، هم به شکل گیری شیوه تفسیری مولوی که مستقیما تحت تاثیر حقایق التفسیر بوده است، اشاره خواهد شدو هم سیر آرا و اندیشه های بنیادین عرفان وتصوف اسلامی را که در حقایق التفسیر مطرح شده و به نوعی به دست مولوی رسیده و با اندیشه ی وقاد او راه کمال وتعالی را پیموده است، مورد بررسی و مداقه قرار خواهد گرفت.
    کلید واژگان: تصوف, تفسیر, سلمی, عرفان, مولوی}
    Fatemeh Modarresi, Bahman Nozhat
    In order to investigate and appreciate Molavi`s profound ideas and his mystical characteristics, the significant common books in his time among Sufi circles must be known. Molavi probably has referred to some of them and was influenced by them. It can be supposed that he definitely saw the works of Sanai, Attar and Abu Taleb Makki`s Resaleye Qoshiriye and Qowatol Qalb. He was also aware of some great Sufi authors such as Mohammad Ghazali, Ahmad Ghazali, Ein-ol- Qozat Hamadani, Meibodi and Roozbehan Baqli. However, beside the afore mentioned instances and as Aflaki asserts in his Manaqeb-al Arefin, Molavi has also seen Solami`s Haqayeq-o Tafsir. For this reason Molavi had undoubtedly used this great mystical commentary and in his mystical interpretations of Koran it was in his mind. Dr. Zarinkoob believes that Molavi studied many ancient commentaries of Koran because of his particular Hanifi branch of Islam. With regard to the affinities and common points of the two works, this paper deals with the formation of hermeneutics in Molavi`s Masnavi, which has directly been under the impact of Haqayeq-o Tafsir and elaborates a survey of fundamental thoughts and ideas of Islamic mysticism that are pointed out in Haqayeq-o Tafsir, and Molavi has somehow found the book. Thus it is thrived and sublimed through Molavi`s bright thoughts.
    Keywords: Mysticism, Commentary, Solami, Molavi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال