به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Cluster » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • امین رفیعی فر*، امین هنرمند

    در طول تاریخ همواره نائل آمدن به زبانی ویژه و شخصی هدفی والا و چشم نواز برای آهنگسازان بوده است. در راستای رسیدن به این هدف آهنگسازان در بسیاری موارد خالق و بنیانگذار جریان ها و سبک های مهمی بوده اند که در تاریخ ثبت شده است. کنکاش بی وقف هی لیگتی 1، آهنگساز رومانیائی، نیز در جهت رسیدن به این هدف، زندگی حرف های او را به دور ه هائی که هر کدام زبان موسیقایی مختص به خود را دارد، تقسیم میکند. بازه ی 70 - 1960 با توجه به ویژگی های مشترک آثار او، برای لیگتی سبکی خاص به ارمغان می آورد. در این مقاله به بررسی اجمالی سه تکنیک مورد توجه لیگتی در آثار دهه ی 60 و 70 می پردازیم.
    تکنیک اول عبارت است از بهره بردن از ویژگی های ذاتی صوت موسیقایی به عنوان مصالح اصلی ساخت اثر و آهنگسازی بر اساس رنگ های صوتی. 2 تکنیک دوم شامل استفاده ی مکرر از گونه های مختلف خوشه ی صوتی در آثار این دهه و معرفی بافت مایکروپل یفونی 3 و مورد سوم اید هی هرج و مرج ریتمیک است. در این مقاله با معرفی و تشریح تک تک تکنیک ها از یک سو و پیگیری نمودهای گوناگون هر یک در آثار این دهه، با تمرکز بیشتر بر قطعه ی کنسرتو برای ویولنسل و ارکستر(1966)به عنوان نمونه ای از این دوره به بررسی زبان خاص آهنگساز در این باز هی زمانی می پردازیم.

    کلید واژگان: رنگ های صوتی, خوشه ی صوتی, مایکروپلی فونی, هرج و مرج ریتمیک}
    Amin Rafiee Far, Amin Honarmand

    In the history of music, composers have always been seeking new ways to express themselves, and find their own musical language. This struggle has sometimes caused innovations, which were the beginning of new styles in music. Gyorgy Ligeti, as one of the most influential composers of the second half of the 20th century, has a diverse oeuvre as a result of his innovations. His compositions of the 1960s and 1970s have some common characteristics that make them unique. This essay is mostly based on these compositions. Three selected techniques, which are the main topic of this essay, include Klangfarben (sound colors) composition, micropolyphony, and rhythmic chaos. Klangfarben means sound color or timbre, which became popular by the expressionist composers such as Schoenberg. Ligeti was also influenced by this technique and developed this approach through applying different timbres of notes to create his music. For instance, the beginning of his cello concerto (1966) features techniques such as sul ponticello, sul tasto, playing the same note on different strings, playing the same note as a harmonic note, tremolo, non vibrato and non expressive on a single note (E4). The use of a single pitch is an appropriate choice for this purpose as the listener can concentrate on the various colors of the note rather than being distracted by a variety of notes of a beautiful melody. The second technique, which is discussed in the essay, is the micropolyphonic texture which was invented by Ligeti. This texture is a sound mass created by a variety of layers which might look static on surface but are, in fact, dynamic inside. These canon-like layers cannot be distinguished from each other and are meant to be heard as a whole. In this section, two types of clusters will be studied. The first one is static clusters which result from the combination of long-duration layers that might have slight movements. Also, one can find combinations in which each layer consists of short repetitive notes instead of long-held notes. In this type of clusters, each layer plays the short notes on the rest of the other layer, and therefore, the combination sounds complete. Each two successive notes of this type of clusters are heard by two different colors, which results in a relatively light texture. The second type is named dynamic clusters in which layers introduce various notes with fast tempos and moving figures. The third technique, which will be discussed is rhythmic chaos, was first introduced by Ligeti in his Poeme Symphonique (1962). This includes different rhythmic patterns on a limited number of notes to create rhythmic irregularity and chaos. Again, since the concentration of music is on the rhythmic factor, the composer limits the passage to a single or few notes to convey his ideas in a better way.

    Keywords: Klangfarben Composition, Sound Color, Micropolyphony, Cluster, Rhythmic Chaos}
  • مهرداد کریمی مشاور، سید امیر منصوری، علی اصغر ادیبی
    بررسی مسئله ساختمان های بلند مرتبه در منظر شهری دارای ابعاد مثبت و منفی زیادی است. شناخت این ابعاد می تواند تصمیم گیرندگان را در جهت تقویت ابعاد مثبت و همچنین حذف ابعاد منفی کمک نماید. بر همین اساس، تحقیق حاضر به بررسی جایگاه ساختمان های بلند مرتبه در منظر شهری با هدف روشن تر ساختن ابعاد مسئله می پردازد.
    بررسی چگونگی قرارگیری ساختمان های بلند مرتبه در شهر می تواند از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد، اما آنچه در این تحقیق مد نظر است مقایسه ای تطبیقی میان دو نوع قرارگیری ابنیه بلند در شهر است که به صورت خوشه ای(cluster) و منفرد (stand alone) شناخته می شود.
    ارزیابی تاثیر این دو نوع ابنیه بلند در شهر بر اساس سه
    هدف
    1. عملکردی 2. هویتی 3. زیباشناسانه اقدام صورت می گیرد که به ترتیب ایجاد بیشترین کارایی، معنا و زیبایی در منظر شهری مورد توجه قرار می دهد.
    به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش ارزیابی تطبیقی استفاده می شده که در آن به بررسی ایجاد فرصت ها و تهدیدها بر اساس قرارگیری ابنیه بلند به صورت منفرد و خوشه ایپرداخته قرار می دهد.
    یافته های این تحقیق نشان می دهد که در مکان یابی و معماری بناهای بلند منفرد و خوشه ایباید تفاوت قائل شد؛ زیرا ابعاد تاثیرگذار این بناها در منظر شهری متفاوت است. برج های منفرد دارای مفهوم «منیت»و بناهای بلند خوشه ایتجربه حذف دیدهای شهری می شود. بر اساس تفاوت های این دو نوع بنای بلند، باید تصمیمات مناسب در ضوابط معماری و مکان یابی برای هر یک به عمل آید.
    کلید واژگان: منظر شهری, ساختمان های بلند مرتبه, خوشه ای, برج های منفرد}
    Mehrdad Karimi Moshaver, Seyed Amir Mansouri, Ali Asghar Adibi
    Tall buildings in urban landscape can be considered from tow views. On the one hand tall buildings can positively affect on the cities, on the other hand they can to cause disappear good looking of city or good views in the city.In this research, tow kinds of tall buildings,cluster and stand-alone tall buildings, are be compared to find their affect on the urban landscape.Three main targets in the urban landscape are considered: 1- function 2-identity 3- aesthetics.The method of analyze the results is to compare of the opportunities and threats of two kinds of tall buildings, cluster and standalone tall buildings.
    Keywords: Urban landscape, tall buildings, cluster, standalone towers}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال