بررسی مولکولی و بیوشیمیایی نمونه های گوشت گوسفند از نظر آلودگی به لیستریا مونوسیتوژنز در شهرکرد

پیام:
چکیده:
زمینه
جنس لیستریا، دو گونه ی بیماری زا به نام های لیستریا مونوسیتوژنز و لیستریا ایوانووی دارد. لیستریا مونوسیتوژنز به عنوان عامل سقط، انسفالیت، سپتی سمی در انسان و حیوانات شناخته شده و لیستریا ایوانووی نیز یک پاتوژن حیوانی است و گاهی در انسان نیز ایجاد عفونت می کند. آلودگی لاشه ی گوسفند طی ذبح و فرآوری یکی از علل مهم مخاطره آمیز در مورد عفونت هایی با منشا غذا در انسان است. با توجه به اهمیت آنچه ذکر شد، مطالعه ی حاضر جهت ردیابی لیستریا مونوسیتوژنز در گوشت گوسفندان شهرستان شهرکرد انجام شد.
روش
در مجموع 200 نمونه گوشت گوسفند از کشتارگاه صنعتی جونقان واقع در استان چهارمحال و بختیاری اخذ گردید. نمونه ها در محیط های اختصاصی کشت داده شدند. ایزوله ها توسط آزمون های بیوشیمیایی استاندارد تست گردیدند. سپس ایزوله ها با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) تست شدند.
نتایج
میزان آلودگی به لیستریا در لاشه های گوسفند، 5/2 درصد (5 از 200) بود. در هیچ کدام از نمونه ها لیستریا مونوسیتوژنز یافت نشد و نتیجه ی PCR و آزمون های بیوشیمیایی با هم مطابقت داشت. در نتایج آزمون های بیوشیمیایی، هر پنج ایزوله (5/2 درصد) گونه ی بیماری زای لیستریا ایوانووی تشخیص داده شدند.
نتیجه گیری
اگرچه در لاشه های گوسفندان میزان آلودگی با باکتری بیماری زای لیستریا ایوانووی پایین (5/2 درصد) بود و لیستریا مونوسیتوژنز نیز در هیچ یک از نمونه ها یافت نشد، اما می بایست به نقش گوشت قرمز در انتقال گونه های لیستریا توجه گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
391 تا 398
لینک کوتاه:
magiran.com/p1052455 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!