بررسی میزان مهارت شغلی پرتوکاران از علوم تخصصی رادیولوژی در بیمارستان های آموزشی شهرستان اهواز در سال 1389

پیام:
چکیده:
زمینه
آگاهی پرتوکاران رادیولوژی از دروس تخصصی خود می تواند نقش عمده ای در بهبود کیفیت تصاویر رادیولوژی و متعاقب آن ارتقای سطح تشخیص های پزشکی داشته باشد. بنابراین هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت مهارتی کارکنان پرتوکار از علوم تخصصی رادیولوژی می باشد.
روش
در این مطالعه که مقطعی و از نوع توصیفی می باشد، پرسش نامه ای با توجه به سرفصل های دروس تخصصی گذرانده شده در دوران دانشگاه که شامل سوالاتی از علوم رادیولوژی می باشد، تهیه گردید و در اختیار پرسنل پرتوکار کاردان و کارشناس بیمارستان های آموزشی شهرستان اهواز قرار گرفت. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
درصد میزان آگاهی کل از علوم رادیولوژی کسب شده 5/65 درصد می باشد. بین سن و سابقه ی کاری کارکنان بخش رادیولوژی با آگاهی کل کسب شده یک رابطه ی معکوس معناداری وجود دارد (01/0 > p). بین جنسیت و آگاهی کل کسب شده، اختلاف معناداری به لحاظ کمتر بودن امتیاز جنس مذکر نسبت به امتیاز کسب شده توسط جنس مونث برقرار است (05/0 > p).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، میزان مهارت شغلی پرتوکاران رادیولوژی از دروس تخصصی خود، در وضع نسبتا مطلوبی قرار دارد. ایجاد محیطی علمی برای پرتوکاران بخش ها در قالب بخش کردن پمفلت های رادیولوژی و برگزار نمودن کارگاه های آموزشی کوتاه مدت می تواند در بهبود وضعیت آن ثمربخش باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
437 تا 444
لینک کوتاه:
magiran.com/p1052505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!